Newsy

Konsumenci coraz częściej sprawdzają swoich usługodawców w biurach informacji gospodarczej. Teraz będą mogli łatwiej pozyskać takie informacje

2016-03-15  |  06:55

Świadomość Polaków na temat ich praw jako konsumentów rośnie. Nadal jednak jest spora grupa osób, które nie wiedzą, że dla bezpieczeństwa swoich interesów mogą sprawdzać wiarygodność płatniczą kontrahentów, z którymi chcą współpracować. Dotyczy to deweloperów, pracodawców, sklepów internetowych, czy biur podróży. Przez najbliższy miesiąc (od 15 marca do 15 kwietnia) dostęp do takiej informacji będzie ułatwiony.

– Jako konsumenci mamy prawo wiedzieć, jakie informacje z zakresu naszej wiarygodności płatniczej są dostępne na rynku finansowym, z jakich mogą korzystać inni usługodawcy. Mamy również prawo wiedzieć, kto nas sprawdzał w biurze informacji gospodarczej, kiedy to było i jakie dane na nasz temat zostały udostępnione przez takie biuro, jakim jest na przykład Rejestr Dłużników ERIF – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes Rejestru Dłużników ERIF BIG SA. – Mamy również prawo wiedzieć, czy mamy do czynienia z rzetelnym i wiarygodnym przedsiębiorcą, np. deweloperem, pracodawcą, biurem podróży czy sklepem internetowym.

Jak mówi prezes Rejestru Dłużników ERIF, każdy konsument ma również prawo do wpisania swojego dłużnika do bazy danych biura informacji gospodarczej. To dobry sposób na zmobilizowanie nierzetelnej firmy lub osoby do spłaty zaległej należności. Warunkiem umieszczenia takiego wpisu jest posiadanie prawomocnego wyroku sądowego z klauzulą wykonalności.

– Sprawdzać siebie i przedsiębiorców można w bardzo prosty sposób, za pomocą internetu – mówi Edyta Szymczak dla Newserii Biznes. – Takiego sprawdzenia dokonuje się na stronie www.infokonsument.pl, czyli w serwisie dla konsumentów prowadzonym przez biuro informacji gospodarczej, jakim jest Rejestr Dłużników ERIF. By skorzystać z takiej usługi, trzeba najpierw założyć konto, co oczywiście jest bezpłatne, potem wystarczy się zalogować na swoje konto i można sprawdzić i siebie, i innych przedsiębiorców. Ze wszystkich dostępnych konsumentom usług można także korzystać w trybie online.

Z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta, który przypada 15 marca, rusza miesięczna akcja edukacyjna „Jak oni kupują”, zorganizowana przez Rejestr Dłużników ERIF. Od 15 marca do 15 kwietnia po zalogowaniu w serwisie infoKonsument.pl dostępna będzie m.in. lista kilkudziesięciu firm i fundacji z 50 miast z całej Polski, które w ramach działań edukacyjnych, będą udzielać konsumentom bezpłatnych lub po obniżonej cenie konsultacji.

– Partnerzy akcji będą świadczyć usługi doradcze z zakresu prawa konsumenckiego, prawa odszkodowań, prawa ubezpieczeń, prawa nieruchomości, a więc dotyczące naszych codziennych sytuacji, w których powinniśmy wiedzieć, jak z naszych praw skorzystać i jak je wyegzekwować – mówi prezes Rejestru Dłużników ERIF – Do akcji przystąpiły kancelarie prawne, radcowie, adwokaci, centra odszkodowań i biura, które świadczą usługi z zakresu edukacji, również psychologicznej, różnego rodzaju fundacje oraz kancelarie, które specjalizują się w prawie gospodarczym i podatkowym.

Począwszy od samego Światowego Dnia Praw Konsumenta do 15 kwietnia każda osoba będzie mogła bezpłatnie sprawdzić w Rejestrze Dłużników ERIF wiarygodność płatniczą firm, a także informacje na swój temat. Wszystko to za pośrednictwem dedykowanego konsumentom serwisu infoKonsument.pl.

Na początku 2016 roku Rejestr Dłużników ERIF BIG miał w swojej bazie ponad 4 mln spraw o wartości ponad 20,3 mld zł. Ponad jedna czwarta spraw dotyczyła długów o wartości od 1 tys. do 3 tys. zł. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników ERIF, najczęstszym powodem zadłużenia konsumentów są niezapłacone raty kredytów i pożyczek (stanowią one 45 proc. wszystkich negatywnych spraw konsumenckich znajdujących się na dzień 4 stycznia 2016 roku w bazie Rejestru). Poza tym co trzeci dług wynikał z niezapłaconych rachunków za usługi multimedialne, na przykład telewizję kablową, internet czy telefon komórkowy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.

Handel

W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika

Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.

Bankowość

Banki i fundusze skoncentrowane na zielonych aspektach finansowanych projektów. UE stawia przed nimi coraz więcej wymogów

Zielona transformacja w Europie odciska coraz mocniejsze piętno na wszystkich sektorach gospodarki, także w branży finansowej. Wchodzące w życie kolejne regulacje z jednej strony wymuszają na bankach i innych instytucjach uwzględnianie kwestii ESG przy podejmowaniu decyzji o udzielaniu firmom kredytu inwestycyjnego czy zakupie akcji lub obligacji spółek. Z drugiej strony kolejne dyrektywy i rozporządzenia tworzą podstawy do oceny stopnia „zieloności” projektów. Ekologizację branży ma wspomóc utworzona właśnie platforma koordynująca działania branży – POLSIF.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.