Newsy

Konsumenci coraz częściej sprawdzają swoich usługodawców w biurach informacji gospodarczej. Teraz będą mogli łatwiej pozyskać takie informacje

2016-03-15  |  06:55

Świadomość Polaków na temat ich praw jako konsumentów rośnie. Nadal jednak jest spora grupa osób, które nie wiedzą, że dla bezpieczeństwa swoich interesów mogą sprawdzać wiarygodność płatniczą kontrahentów, z którymi chcą współpracować. Dotyczy to deweloperów, pracodawców, sklepów internetowych, czy biur podróży. Przez najbliższy miesiąc (od 15 marca do 15 kwietnia) dostęp do takiej informacji będzie ułatwiony.

– Jako konsumenci mamy prawo wiedzieć, jakie informacje z zakresu naszej wiarygodności płatniczej są dostępne na rynku finansowym, z jakich mogą korzystać inni usługodawcy. Mamy również prawo wiedzieć, kto nas sprawdzał w biurze informacji gospodarczej, kiedy to było i jakie dane na nasz temat zostały udostępnione przez takie biuro, jakim jest na przykład Rejestr Dłużników ERIF – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes Rejestru Dłużników ERIF BIG SA. – Mamy również prawo wiedzieć, czy mamy do czynienia z rzetelnym i wiarygodnym przedsiębiorcą, np. deweloperem, pracodawcą, biurem podróży czy sklepem internetowym.

Jak mówi prezes Rejestru Dłużników ERIF, każdy konsument ma również prawo do wpisania swojego dłużnika do bazy danych biura informacji gospodarczej. To dobry sposób na zmobilizowanie nierzetelnej firmy lub osoby do spłaty zaległej należności. Warunkiem umieszczenia takiego wpisu jest posiadanie prawomocnego wyroku sądowego z klauzulą wykonalności.

– Sprawdzać siebie i przedsiębiorców można w bardzo prosty sposób, za pomocą internetu – mówi Edyta Szymczak dla Newserii Biznes. – Takiego sprawdzenia dokonuje się na stronie www.infokonsument.pl, czyli w serwisie dla konsumentów prowadzonym przez biuro informacji gospodarczej, jakim jest Rejestr Dłużników ERIF. By skorzystać z takiej usługi, trzeba najpierw założyć konto, co oczywiście jest bezpłatne, potem wystarczy się zalogować na swoje konto i można sprawdzić i siebie, i innych przedsiębiorców. Ze wszystkich dostępnych konsumentom usług można także korzystać w trybie online.

Z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta, który przypada 15 marca, rusza miesięczna akcja edukacyjna „Jak oni kupują”, zorganizowana przez Rejestr Dłużników ERIF. Od 15 marca do 15 kwietnia po zalogowaniu w serwisie infoKonsument.pl dostępna będzie m.in. lista kilkudziesięciu firm i fundacji z 50 miast z całej Polski, które w ramach działań edukacyjnych, będą udzielać konsumentom bezpłatnych lub po obniżonej cenie konsultacji.

– Partnerzy akcji będą świadczyć usługi doradcze z zakresu prawa konsumenckiego, prawa odszkodowań, prawa ubezpieczeń, prawa nieruchomości, a więc dotyczące naszych codziennych sytuacji, w których powinniśmy wiedzieć, jak z naszych praw skorzystać i jak je wyegzekwować – mówi prezes Rejestru Dłużników ERIF – Do akcji przystąpiły kancelarie prawne, radcowie, adwokaci, centra odszkodowań i biura, które świadczą usługi z zakresu edukacji, również psychologicznej, różnego rodzaju fundacje oraz kancelarie, które specjalizują się w prawie gospodarczym i podatkowym.

Począwszy od samego Światowego Dnia Praw Konsumenta do 15 kwietnia każda osoba będzie mogła bezpłatnie sprawdzić w Rejestrze Dłużników ERIF wiarygodność płatniczą firm, a także informacje na swój temat. Wszystko to za pośrednictwem dedykowanego konsumentom serwisu infoKonsument.pl.

Na początku 2016 roku Rejestr Dłużników ERIF BIG miał w swojej bazie ponad 4 mln spraw o wartości ponad 20,3 mld zł. Ponad jedna czwarta spraw dotyczyła długów o wartości od 1 tys. do 3 tys. zł. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników ERIF, najczęstszym powodem zadłużenia konsumentów są niezapłacone raty kredytów i pożyczek (stanowią one 45 proc. wszystkich negatywnych spraw konsumenckich znajdujących się na dzień 4 stycznia 2016 roku w bazie Rejestru). Poza tym co trzeci dług wynikał z niezapłaconych rachunków za usługi multimedialne, na przykład telewizję kablową, internet czy telefon komórkowy.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.