Newsy

Algorytmy zmieniają bankowość. Pozwalają na szybsze i dokładniejsze decyzje oraz oszczędzają czas i pieniądze

2015-07-30  |  06:50

Bankowość algorytmiczna to nowy, innowacyjny sposób prowadzenia działalności handlowej i finansowej. W bankach najczęściej używana jest w procedurach badania zdolności kredytowej klientów detalicznych i przyznawania pożyczek. Pozwala ona na znaczne ograniczenie związanych z tym kosztów, a dla klientów na szybszą decyzję i wyższej jakości obsługę. Istotne znaczenie w tego rodzaju rozwiązaniach mają duże zbiory informacji, czyli Big Data.

Bankowość algorytmiczna to nowy sposób prowadzenia biznesu – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrea Lo Solfo, prezes i współwłaściciel firmy Be Poland Think, Solve & Execute. – Banki mogą zautomatyzować działalność kredytową, płatniczą. Jest to tak naprawdę całkiem nowy sposób wykorzystania technologii, oprogramowania i danych. Nazwałbym to dystrybucją sztucznej inteligencji.

Zdaniem Lo Solfo korzyści z takich rozwiązań jest wiele. Umożliwiają bankom szybszy i bardziej dokładny proces decyzyjny podczas udzielania kredytów. Oznacza to dla nich nie tylko mniejsze ryzyko, lecz także większą efektywność kosztową, której stopień zależy głównie od tego, ile rozwiązań opartych na algorytmach będzie wdrożonych.

Wymaga to jednak inwestycji, które trzeba przeprowadzić szybko, zanim podobne rozwiązania wdroży konkurencja.

Algobankowość to jeden z elementów, choć niejedyny, bankowej rewolucji – uważa Andrea Lo Solfo. – Innym z pewnością są cyfrowe kanały dystrybucyjne oraz nowy model operacyjny, w kierunku którego ewoluują banki, oparty na wspierającym człowieka procesie podejmowania decyzji.

Bankowość algorytmiczna przeznaczona jest głównie dla bankowości detalicznej i wspiera produkty przez nią oferowane. Można jej jednak używać również w innych sektorach, na przykład w bankowości korporacyjnej.

Dla klientów algobankowość z pewnością oznacza to wyższej jakości i szybszą obsługę, a także tańsze usługi – tłumaczy Andrea Lo Solfo. – W Polsce jest kilka banków, które korzystają z algorytmicznych rozwiązań technologicznych. To nie jest jeszcze tak rozpowszechnione nad Wisłą jak w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. Liczba instytucji finansowych, które będą z niej korzystać, w niektórych przypadkach rozbudowanej o obsługę kredytów, z pewnością będzie w Polsce wzrastać.

Duże znaczenie w rozwoju bankowości algorytmicznej ma Big Data, ogromne zbiory zmiennych i różnorodnych informacji cyfrowych, których przetwarzanie i analiza są trudne, ale jednocześnie wartościowe, bo prowadzą do zdobycia nowej wiedzy m.in. na temat klientów. W dostępności do tego rodzaju zbiorów szczególną rolę odgrywa internet oraz powszechność usług świadczonych drogą elektroniczną.

W zależności od branży i stopnia złożoności algorytmu może to być rozmiar terabajtów lub petabajtów. Jednak w cywilnych, komercyjnych zastosowaniach są to raczej megabajty bądź gigabajty danych (np. porównywanie billingów w telekomunikacji).

Algobankowość jest wspierana przez Big Data, ponieważ może z pewnością wykorzystywać połączenie technologii, dużych zbiorów danych i oprogramowania – wskazuje Andrea Lo Solfo.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.