Newsy

Chorwacja coraz popularniejszym kierunkiem dla turystów. Będzie przybywać 4- i 5-gwiazdkowych hoteli

2016-02-15  |  06:30
Mówi:Bojan Baketa
Funkcja:dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji
  • MP4
  • Chorwacja jest coraz popularniejszym kierunkiem wakacyjnych wyjazdów. Turystyka stanowi ponad 17 proc. tamtejszego PKB. W 2015 roku kraj ten odwiedziło blisko 15 mln turystów. Większość podróżuje na własną rękę. Aby przyciągnąć nowych turystów, Chorwacja planuje podnieść standard usług turystycznych i postawić na ochronę środowiska.

    Szacujemy, że około 80 proc. polskich turystów wyjeżdża do Chorwacji na własną rękę. Polacy lubią improwizować, to tańszy sposób spędzania i organizowania wakacji. Zachęca ich do tego również dobra infrastruktura drogowa, która przyciągnęła od 2004 roku wielu polskich turystów. Wydaje mi się, że taki trend będzie kontynuowany – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Bojan Baketa, dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji w Polsce.

    Według Raportu Podróżnika 2016 firmy Travelplanet.pl Chorwacja jest ósmym najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów Polaków. Liczba turystów z Polski z roku na rok rośnie. W ciągu trzech kwartałów 2015 roku było ich 686 tys. Zarezerwowali oni łącznie 4,5 mln noclegów (dni pobytu).

    Polscy turyści są bardzo wysoko w rankingu tych, którzy zwiedzają zabytki kultury. Chorwacja jest kilkukrotnie mniejsza niż Polska, ale jest tu dużo zabytków, w tym siedem wpisanych na listę UNESCO – mówi dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji w Polsce.

    W minionym sezonie hitem wśród turystów okazały się loty po archipelagu hydroplanem. Mieszczą one do 10 osób i błyskawicznie pozwalają się przenieść z wyspy na wyspę. Chorwacja przyciąga też miłośników żeglowania i aktywnego wypoczynku.

    W 2015 roku Chorwację odwiedziło 14,9 mln turystów, czyli 8,5 proc. więcej niż rok wcześniej (liczba noclegów wzrosła o 6,9 proc.). Najczęściej ten kraj wybierają Niemcy, Słoweńcy i Austriacy. Polska jest w pierwszej dziesiątce.

    Udział turystyki w PKB Chorwacji wynosi ok. 17,2 proc. Można więc powiedzieć, że to ważna gałąź gospodarki – podkreśla Baketa.

    Turystów przyciąga przede wszystkim Dalmacja, m.in. ze względu na położenie na wybrzeżu Adriatyku i liczny archipelag wysp. Na wybrzeże Chorwacji przybyło 13,1 mln turystów (wzrost o 8 proc.). Jak wskazuje ekspert, Polacy znajdują się na drugim miejscu wśród nacji najczęściej odwiedzających ten rejon Chorwacji. W ostatnich latach zmienił się też Split, który z miasta portowego stał się centrum życia nocnego. Turystów przyciąga też północna część Chorwacji.

    Półwysep Istria jest najbardziej rozwinięty ze względu na hotele i campingi. Wedle różnych badań to jeden z najbardziej wyposażonych w campingi regionów w Europie – podkreśla dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej.

    Jak wskazuje Baketa, w Chorwacji znajduje się obecnie ok. 650 hoteli, przede wszystkim 3-gwiazdkowych. Branża stawia jednak na podwyższenie standardu bazy noclegowej.

    Hoteli 5-gwiazdkowych jest obecnie ok. 10–15, to ok. 7 proc. wszystkich – mówi Baketa. – Staramy się podwyższyć kategorie hoteli, bardziej stawiamy na 4- i 5-gwiazdkowe.

    Aby przyciągnąć turystów, dobry klimat i piękne widoki to za mało. Dlatego władze Chorwacji chcą podwyższyć standard obsługi turystów.

    Przede wszystkim będziemy się starali chronić nasze środowisko, naturę, bo to przyciąga turystów. Chcemy też podwyższyć standard usług gastronomicznych i wypoczynkowych. Z roku na rok można tu zauważyć duże postępy – zaznacza Bojan Baketa.

    Jak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu 2015 roku przez Reputation Leaders na zlecenie Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej na 11 rynkach europejskich i w USA, 82 proc. turystów, którzy odwiedzili Chorwację, ma o niej pozytywną opinię. Przyznali jej 8 na 10 punktów w skali satysfakcji. 93 proc. Polaków przyznało najwyższe noty.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju

    Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.

    Polityka

    Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

    Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.

    Przemysł

    Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

    Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.