Newsy

Chorwacja coraz popularniejszym kierunkiem dla turystów. Będzie przybywać 4- i 5-gwiazdkowych hoteli

2016-02-15  |  06:30
Mówi:Bojan Baketa
Funkcja:dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji
  • MP4
  • Chorwacja jest coraz popularniejszym kierunkiem wakacyjnych wyjazdów. Turystyka stanowi ponad 17 proc. tamtejszego PKB. W 2015 roku kraj ten odwiedziło blisko 15 mln turystów. Większość podróżuje na własną rękę. Aby przyciągnąć nowych turystów, Chorwacja planuje podnieść standard usług turystycznych i postawić na ochronę środowiska.

    Szacujemy, że około 80 proc. polskich turystów wyjeżdża do Chorwacji na własną rękę. Polacy lubią improwizować, to tańszy sposób spędzania i organizowania wakacji. Zachęca ich do tego również dobra infrastruktura drogowa, która przyciągnęła od 2004 roku wielu polskich turystów. Wydaje mi się, że taki trend będzie kontynuowany – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Bojan Baketa, dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji w Polsce.

    Według Raportu Podróżnika 2016 firmy Travelplanet.pl Chorwacja jest ósmym najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów Polaków. Liczba turystów z Polski z roku na rok rośnie. W ciągu trzech kwartałów 2015 roku było ich 686 tys. Zarezerwowali oni łącznie 4,5 mln noclegów (dni pobytu).

    Polscy turyści są bardzo wysoko w rankingu tych, którzy zwiedzają zabytki kultury. Chorwacja jest kilkukrotnie mniejsza niż Polska, ale jest tu dużo zabytków, w tym siedem wpisanych na listę UNESCO – mówi dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji w Polsce.

    W minionym sezonie hitem wśród turystów okazały się loty po archipelagu hydroplanem. Mieszczą one do 10 osób i błyskawicznie pozwalają się przenieść z wyspy na wyspę. Chorwacja przyciąga też miłośników żeglowania i aktywnego wypoczynku.

    W 2015 roku Chorwację odwiedziło 14,9 mln turystów, czyli 8,5 proc. więcej niż rok wcześniej (liczba noclegów wzrosła o 6,9 proc.). Najczęściej ten kraj wybierają Niemcy, Słoweńcy i Austriacy. Polska jest w pierwszej dziesiątce.

    Udział turystyki w PKB Chorwacji wynosi ok. 17,2 proc. Można więc powiedzieć, że to ważna gałąź gospodarki – podkreśla Baketa.

    Turystów przyciąga przede wszystkim Dalmacja, m.in. ze względu na położenie na wybrzeżu Adriatyku i liczny archipelag wysp. Na wybrzeże Chorwacji przybyło 13,1 mln turystów (wzrost o 8 proc.). Jak wskazuje ekspert, Polacy znajdują się na drugim miejscu wśród nacji najczęściej odwiedzających ten rejon Chorwacji. W ostatnich latach zmienił się też Split, który z miasta portowego stał się centrum życia nocnego. Turystów przyciąga też północna część Chorwacji.

    Półwysep Istria jest najbardziej rozwinięty ze względu na hotele i campingi. Wedle różnych badań to jeden z najbardziej wyposażonych w campingi regionów w Europie – podkreśla dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej.

    Jak wskazuje Baketa, w Chorwacji znajduje się obecnie ok. 650 hoteli, przede wszystkim 3-gwiazdkowych. Branża stawia jednak na podwyższenie standardu bazy noclegowej.

    Hoteli 5-gwiazdkowych jest obecnie ok. 10–15, to ok. 7 proc. wszystkich – mówi Baketa. – Staramy się podwyższyć kategorie hoteli, bardziej stawiamy na 4- i 5-gwiazdkowe.

    Aby przyciągnąć turystów, dobry klimat i piękne widoki to za mało. Dlatego władze Chorwacji chcą podwyższyć standard obsługi turystów.

    Przede wszystkim będziemy się starali chronić nasze środowisko, naturę, bo to przyciąga turystów. Chcemy też podwyższyć standard usług gastronomicznych i wypoczynkowych. Z roku na rok można tu zauważyć duże postępy – zaznacza Bojan Baketa.

    Jak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu 2015 roku przez Reputation Leaders na zlecenie Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej na 11 rynkach europejskich i w USA, 82 proc. turystów, którzy odwiedzili Chorwację, ma o niej pozytywną opinię. Przyznali jej 8 na 10 punktów w skali satysfakcji. 93 proc. Polaków przyznało najwyższe noty.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

    Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

    Konsument

    35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

    W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

    Problemy społeczne

    Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

    Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.