Newsy

Dane z Biura Informacji Kredytowej dostępne na poczcie. Będzie łatwiej sprawdzić swoją wiarygodność kredytową

2014-09-24  |  06:50
Mówi:dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej

Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej

Tomasz Bogus, prezes zarządu Banku Pocztowego

  • MP4
  • Polacy mogą już sprawdzić swoją wiarygodność kredytową w ponad 800 oddziałach Poczty Polskiej i Banku Pocztowego. Biuro Informacji Kredytowej chce w ten sposób zwiększyć dostępność swoich usług. Obecnie kont w BIK-u jest ok. 120 tys., a według zarządu Biura swoją wiarygodność kredytową mogłyby sprawdzać miliony Polaków. Oferta jest skierowana szczególnie do tych Polaków, którzy nie mają dostępu do internetu lub nie umieją z niego korzystać.

    Do tej pory Biuro Informacji Kredytowej było dostępne tylko online i w jednym Centrum Obsługi Klienta w Warszawie. Dzięki współpracy z Grupą Poczty Polskiej jesteśmy dostępni w ponad 800 placówkach. Takie ułatwienie pierwszego kroku w założeniu konta czy nawet w skorzystaniu z produktów jednorazowych to duża dogodność dla klientów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej.

    Obecnie w BIK-u zarejestrowanych jest ok. 120 tys. kont użytkowników indywidualnych. Każdy z nich może sprawdzić swoją wiarygodność kredytową, a także m.in. zakupić BIK Pass Plus, czyli dokument zawierający takie dane, jak informacje o zaległościach w spłacie czy scoring (ocena wiarygodności kredytowej). Choć codziennie zakładanych jest kilkaset nowych kont, wciąż stosunkowo niewiele osób korzysta z usług BIK-u.

    Zmienić to może upowszechnienie dostępu do BIK-u. Pierwszym krokiem jest właśnie umożliwienie założenia konta i wydruku dokumentu wiarygodności BIK Pass Plus w placówkach Poczty Polskiej od 23 września oraz Banku Pocztowego od 1 października.

    Do naszych placówek dociera dziennie kilkaset tysięcy osób, dlatego jest to bardzo dobre miejsce do tego, aby można było przyjść i skorzystać z tej usługi. Osoby, które nie chcą korzystać z internetu albo nie mają do niego dostępu, mogą skorzystać z tej usługi w urzędzie pocztowym bądź w placówce Banku Pocztowego – dodaje Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej.

    Do końca roku usługa ma być dostępna w 1000 placówek Poczty. Nie będzie darmowa, ale Jóźkowiak podkreśla, że sprawdzenie wiarygodności w BIK-u to raczej udogodnienie dla klientów niż działanie zorientowane na dodatkowy przychód. Założenie konta jest bezpłatne, wydrukowanie produktu dedykowanego tej sieci dystrybucji BIK Pass Plus to koszt jednorazowy 26 zł. Taki dokument jest ważny przez 30 dni.

    Klienci będą mogli skorzystać z informacji o swojej sytuacji finansowej, zobowiązaniach kredytowych i finansowych w BIK-u, niezależnie od tego, czy chcą kredyt, czy interesuje ich tylko potencjalny poziom zobowiązań w kontekście oceny zdolności kredytowej – tłumaczy Tomasz Bogus, prezes zarządu Banku Pocztowego.

    Bogus dodaje, że poprzez ułatwienie dostępu do BIK-u Bank Pocztowy chce edukować finansowo Polaków i zachęcać ich do interesowania się wiarygodnością kredytową.

    Jerzy Jóźkowiak dodaje, że projekt ma też wartość społeczna, bo ułatwia walkę z wykluczeniem cyfrowym. Osoby niekorzystające z internetu lub niemające do niego dostępu do tej pory miały niewielkie możliwości korzystania zasobów BIK-u.

    Dla BIK-u to nie koniec prób zwiększenia świadomości Polaków i dostępu do usług.

    W tej chwili możliwość założenia konta w BIK-u i sprawdzenia informacji o sobie i swojej wiarygodności finansowej dostępna jest dla klientów indywidualnych. Myślimy o takim projekcie dla przedsiębiorstw – zapowiada Cholewa. ‒ Myślimy również o tym, żeby ta współpraca była jeszcze bardziej powszechna, żeby możliwość założenia konta w BIK była tak naprawdę wszędzie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

    – W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

    Finanse

    Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

    Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

    Transport

    Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

    W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.