Mówi: | Dariusz Śpiewak, członek zarządu ZUS Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej |
Klienci ZUS załatwią sprawy w placówkach Poczty Polskiej dzięki zusomatom
Klienci Poczty Polskiej będą mogli już nie tylko na miejscu, w okienku, uregulować należne składki ZUS, lecz także złożyć dokumenty oraz zasięgnąć informacji dotyczących ubezpieczeń społecznych. Nowe usługi będą dostępne dzięki zusomatom, czyli interaktywnym urządzeniom podłączonym do elektronicznego systemu informatycznego ZUS. Poczta Polska w porozumieniu z ZUS uruchomiła pilotażowy projekt w pięciu miastach, ale operator już teraz planuje zwiększenie liczby urządzeń.
– Zusomat to urządzenie podłączone bezpośrednio do aplikacji informatycznych ZUS-u. Dzięki niemu klienta ma: możliwości składania dokumentów, korzystania z Płatnika, z wszystkich informacji, które są gromadzone na koncie. Zusomat służy również jako elektroniczne okienko ZUS-u, w którym można złożyć dokumenty i otrzymać potwierdzenie złożenia dokumentu. Jest to też miejsce, za pośrednictwem którego możemy skontaktować się z call center – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dariusz Śpiewak, członek zarządu ZUS.
Choć Platforma Usług Elektronicznych ZUS jest dostępna w internecie i oferuje szereg ułatwień dla ubezpieczonych, płatników i beneficjentów, to państwowa instytucja liczy, że zusomaty pozwolą dotrzeć do nowej grupy klientów, która nie korzysta jeszcze z elektronicznych usług ZUS-u. Podstawowa korzyść dla klientów to oszczędność czasu oraz możliwość uniknięcia ewentualnych opóźnień w rozliczeniach z Zakładem.
Obok pomocy w postaci telefonicznej obsługi, urządzenie zostało zaprojektowane również z myślą o osobach niepełnosprawnych.
– Funkcje urządzenia są takie, że można tu podjechać wózkiem, jest drugi ekran, który ułatwia dostęp osobom niepełnosprawnym – wskazuje Śpiewak. – To na pewno ułatwienia obsługę i daje nam możliwość przyjmowania dokumentów do ostatniej chwili. Wszystkie osoby, które złożenie dokumentów zostawiły na ostatnią chwilę, mogą podejść do otwartej 24 godziny na dobę placówki urzędu pocztowego czy oddziału jednostki ZUS i złożyć te dokumenty. Mogą się w ten sposób dostać do swojego elektronicznego konta w ZUS i złożyć dokumenty czy też uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu.
Pilotażowy projekt obejmie pięć placówek pocztowych – w Gdańsku, Opolu, Lublinie, Rzeszowie i Warszawie. Klienci Poczty Polskiej będą mieć całodobowy dostęp do zusomatów, podobnie jak w blisko 150 placówkach ZUS, gdzie działają już one od dwóch lat.
– Chcieliśmy spróbować w placówkach, które są łatwiej dostępne, częściej odwiedzane przez naszych klientów. Bo każdy klient Poczty Polskiej jest również klientem ZUS, dlatego chcieliśmy je umieścić w takich miejscach, do których klienci mają łatwy dostęp, mogą wykonywać te czynności przy okazji wizyty w urzędzie pocztowym – wyjaśnia członek zarządu ZUS.
Poczta Polska zapowiada, że zusomaty będą pojawiały się stopniowo w kolejnych punktach. Operator chce w ten sposób poszerzać swoją ofertę o kolejne, komplementarne usługi.
– To jest kolejna usługa, która będzie świadczona dla naszych klientów w placówkach Poczty Polskiej. Kolejna usługa, która jest bliska centrum ich interesów życiowych i będzie realizowana dzięki porozumieniu Poczty i ZUS. Zaczynamy od pięciu lokalizacji pilotażowo i będziemy to stopniowo rozwijać – twierdzi Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej.
Jak dotąd Poczta Polska obsługiwała przede wszystkim osoby pobierające świadczenia z ZUS. Nowa usługa będzie ułatwieniem przede wszystkim dla ubezpieczonych oraz płatników. Zyskają oni możliwość składania dowolnych dokumentów i wniosków w formie papierowej, które są wymagane przez państwową instytucję. Zusomaty będą wydawały potwierdzenie złożenia dokumentów.
Maszyny umożliwią również dostęp do Platformy Usług Elektronicznych, w ramach której działają takie serwisy internetowe, jak http://e-inspektorat.zus.pl/, http://www.mojaskladka.zus.pl/, http://mojaemerytura.zus.pl/. Dzięki temu klienci Poczty oraz ZUS będą mogli uzyskać potrzebne informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach oraz płatnościach, a także rozliczyć składki.
– Misją Poczty Polskiej jest dostarczanie maksymalnej liczby usług naszym klientom. Instalacja zusomatów jest ukłonem w stronę naszych klientów, którzy będą mogli na poczcie realizować również te elementy związane z obrotem z ZUS. To powinno ułatwić im komunikację z tym urzędem, przez co poczta będzie naturalnym miejscem do realizowania tego typu czynności dla szerokiej bazy naszych klientów – uważa Ireneusz Piecuch.
Czytaj także
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-02: Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-30: Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.