Mówi: | Michał Mierzejewski, wiceprezydent, Philip Morris International na obszar Europy Północno-Wschodniej Can Kuterdem, dyrektor zarządzający, prezes zarządu, Philip Morris Polska |
Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
Koncern Philip Morris International (PMI) zakończył wartą niemal 1 mld zł modernizację fabryki w Krakowie. Nowe linie produkcyjne są w stanie wyprodukować w skali roku do 11 mld sztuk wkładów tytoniowych do podgrzewania, w tym do najnowszego systemu podgrzewania tytoniu, który właśnie trafił do sprzedaży w Polsce. To część globalnego planu firmy dotyczącego stopniowego wygaszania papierosów. W ciągu dekady PMI wprowadził blisko 30 proc. mniej papierosów na rynek. Zgodnie z planami do 2030 roku 2/3 globalnych przychodów PMI ma pochodzić z wyrobów bezdymnych, w tym z tytoniu do podgrzewania.
– W Krakowie zaczynamy produkować najbardziej innowacyjne, nowatorskie wyroby tytoniowe. Uruchomiliśmy kilka linii produkcyjnych, które będą produkowały między innymi wkłady tytoniowe do naszych produktów flagowych – systemów podgrzewania tytoniu IQOS ILUMA i – które właśnie wprowadzamy w Polsce. To bardzo ważna inwestycja, dzięki której Kraków jest w pierwszej trójce najważniejszych i największych fabryk Philip Morris na świecie – mówi agencji Newseria Michał Mierzejewski, wiceprezes Philip Morris International na obszar Europy Północno-Wschodniej.
Dzięki wartej niemal miliard złotych modernizacji fabryka w Krakowie może produkować wkłady tytoniowe do podgrzewania stosowane w najnowszych urządzeniach firmy właśnie wprowadzonych do sprzedaży w Polsce. Nowe linie produkcyjne mogą wyprodukować do 11 mld sztuk wkładów tytoniowych do podgrzewania w skali roku. Zakład produkuje obecnie dwa rodzaje wkładów tytoniowych do podgrzewania – jedne przeznaczone na rynek polski, niemiecki i japoński oraz do Europy i Azji, a drugie na rynki Afryki i Bliskiego Wschodu. Inwestycja w Krakowie pozwoliła na stworzenie ponad 300 nowych stanowisk pracy, w tym 285 dla ekspertów i wysokiej klasy specjalistów – inżynierów, mechaników czy operatorów. Do tej pory amerykański koncern zainwestował nad Wisłą łącznie ponad 27 mld zł, dając zatrudnienie ponad 7 tys. osób w kraju.
– Polska wydatnie przyczynia się do wygaszania przez nas produkcji papierosów. Po pierwsze, tytoń wytwarzany przez polskich plantatorów trafia do wkładów tytoniowych do systemów IQOS. Po drugie, to firma inżynieryjna International Tobacco Machinery (ITM), która ma siedzibę w Radomiu, przygotowała i zaprojektowała pierwszą linię produkcyjną i każdą kolejną linię do produkcji wkładów tytoniowych. Te linie produkcyjne na początku były instalowane w naszych fabrykach między innymi we Włoszech i w Grecji, teraz zostały zainstalowane w Krakowie – tłumaczy Michał Mierzejewski. – Polacy są też najliczniejszą nacją wśród pracowników Philipa Morrisa w Europie i w pierwszej trójce globalnie. Co ciekawe, 12 proc. kadry menedżerskiej, zarządzającej ma polskie paszporty.
Krakowska fabryka dołączyła do grona zakładów stojących na czele globalnej transformacji firmy, której efektem jest stopniowy odwrót od papierosów w kierunku produkcji tzw. wyrobów bezdymnych. Philip Morris International zainicjował tę zmianę w branży w 2016 roku i zobowiązał się do stopniowego wygaszenia produkcji papierosów. Od tego czasu firma zmniejszyła o 28 proc. wolumen papierosów wprowadzanych na globalny rynek. W 2024 roku 39 proc. przychodów PMI pochodziło z produktów bezdymnych, w 2030 roku ma to być już 2/3 przychodów.
– Jako pierwsza i jedyna firma na świecie mówimy otwarcie, że miejsce papierosów jest w muzeum. Dzisiaj blisko 40 proc. naszych dochodów pochodzi z nowatorskich wyrobów tytoniowych, naszymi kluczowymi rynkami oprócz Polski są Japonia, Niemcy, Włochy, generalnie region europejski i region azjatycki. W związku z tym cieszymy się, że ta transformacja następuje. Na całym świecie 40 mln konsumentów używa IQOS-a, w Polsce jest to ponad milion – wskazuje wiceprezes Philip Morris International na obszar Europy Północno-Wschodniej.
Philip Morris International do tej pory zainwestował ponad 14 mld dol. w badania naukowe, rozwój technologii i komercjalizację produktów bezdymnych. Zajmuje się tym ok. 1500 naukowców, inżynierów oraz specjalistów z różnych dziedzin. Docelowo koncern zamierza stopniowo wygasić produkcję i sprzedaż papierosów, zastępując je produktami bezdymnymi, które dla osób dorosłych stanowią mniej szkodliwą alternatywę niż dalsze palenie papierosów. Od 2015 roku firma przeprowadziła łącznie kilkaset ocen toksykologicznych swoich produktów bezdymnych i szereg badań klinicznych.
– Dysponujemy kadrą złożoną z 1,5 tys. badaczy i inżynierów, którzy pracują niestrudzenie i opublikowali niemal 600 artykułów w czasopismach recenzowanych. Nie ma żadnego ryzyka w stwierdzeniu, że przede wszystkim chcemy się opierać na badaniach naukowych – podkreśla Can Kuterdem, dyrektor zarządzający i prezes zarządu Philip Morris Polska.
W badaniach toksykologicznych ustalono, że wskutek podgrzewania tytoniu bez jego spalania IQOS nie wydziela dymu, ale aerozol zawierający 532 substancje chemiczne, podczas gdy w dymie z papierosa palącego się w temperaturze nawet 900 st. C unosi się około 7 tys. związków chemicznych, w tym substancje smoliste i tlenek węgla. Aerozol nie zawiera substancji smolistych, a stężenia związków chemicznych są średnio o 90 proc. mniejsze w porównaniu z dymem z papierosa.
– Wymaga to oczywiście technologii, na przykład chipów, czujników i baterii na tyle małej, aby produkt można było trzymać w dłoni. Philip Morris wyznacza więc trendy nie tylko jako spółka, która opiera swoją działalność na nauce, ale również widzi swoją przyszłość w technologii – przekonuje prezes Philip Morris Polska.
W 2020 roku Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) autoryzowała do sprzedaży w USA system podgrzewania tytoniu IQOS jako „produkt tytoniowy zmodyfikowanego ryzyka” w zakresie ograniczenia narażenia jego użytkowników na związki szkodliwe lub potencjalnie szkodliwe w porównaniu z paleniem papierosów. W konsekwencji FDA uznała go za produkt właściwy dla promocji zdrowia publicznego.
– Najlepszą opcją jest rezygnacja z palenia. Jeśli palacze nie mogą lub nie chcą, zachęcamy ich do zmiany i przejścia na produkt, za którym stoją badania naukowe – wskazuje Can Kuterdem. – IQOS nie tylko przeszedł liczne badania z naszej strony, ale w wielu krajach na świecie, między innymi przez FDA w Stanach Zjednoczonych, został on gruntownie przebadany i jest to jedyny system podgrzewania tytoniu dopuszczony na rynek amerykański na podstawie tych badań.
Czytaj także
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-23: Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-16: Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.