Newsy

M. Bando (wiceprezes URE): Wciąż nie ma porozumienia firm energetycznych w sprawie ułatwień dla konsumentów

2013-04-29  |  06:45
Mówi:Maciej Bando
Funkcja:Wiceprezes Urzędu Regulacji Energetyki
  • MP4
  • Miała być jedna umowa zamiast dwóch, zawierana na sprzedaż i dostawę energii elektrycznej. To tańsze i prostsze rozwiązanie dla konsumentów, ale energetyczne koncerny od prawie dwóch lat nie mogą się w tej sprawie porozumieć. A to opóźnia sam proces liberalizacji rynku.

    Prezes URE dał spółkom obrotu i dystrybucji czas do końca kwietnia na zawarcie porozumienia w sprawie zasad stosowania umów kompleksowych, czyli jednej umowy na sprzedaż i dostawę energii elektrycznej. Nic nie wskazuje na to, by jeszcze w tym miesiącu miało dojść do porozumienia. URE teraz liczy na to, że uda się to na początku maja.

    Niestety, nie mamy narzędzi dyscyplinujących. My możemy tylko prosić o to, żeby dostawcy porozumieli się z dystrybucją. Wydaje mi się, że prośba URE powinna być prośbą nie do odrzucenia. Ponieważ jesteśmy istotnym partnerem dla sektora zarówno sprzedażowego, jak i dystrybucji, to nasz głos powinien być wysłuchany – uważa Maciej Bando.

    URE chce, by istniała możliwość zawierania jednej umowy (tzw. kompleksowej) na sprzedaż i dostawę energii elektrycznej. Byłoby to tańszym i prostszym rozwiązaniem dla odbiorców w razie zmiany sprzedawcy. W konsekwencji zwiększyłoby to konkurencyjność na tym rynku. 

    Widzimy, że sektor jest oporny. Brak porozumienia w sprawie umowy kompleksowej tłumaczy różnymi trudnościami – brakiem odpowiednich systemów informatycznych, komplikacjami, których my nie rozumiemy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Bando, wiceprezes Urzędu Regulacji Energetyki.

    URE wymaga od koncernów energetycznych, by wypracowały jeden wspólny wzór umowy. Każdy sprzedawca energii będzie musiał zawrzeć z operatorem systemu dystrybucyjnego (do którego należy sieć, na obszarze której sprzedawca chce obsługiwać klientów) tzw. GUD kompleksowy, czyli generalną umowę dystrybucyjną. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki podejmie decyzję o uwolnieniu rynku energii tylko wówczas, gdy konsumenci będą mogli z łatwością zmieniać sprzedawcę prądu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.