Mówi: | Aniela Hejnowska |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Groupon Polska |
Na prezenty pod choinkę Polacy wydadzą ok. 500 złotych
Blisko 90 proc. Polaków zamierza w tym roku kupić prezenty najbliższym. Średni budżet na ten cel to 500 zł, czyli 14 proc. domowego budżetu. Podarunki znajdują się jednak na ostatnim miejscu świątecznych priorytetów. Z badań przeprowadzonych przez firmę Groupon wynika, że w tym roku najważniejsze jest spędzanie czasu z rodziną, wspólne ubieranie choinki i wigilijna kolacja.
Przedświąteczna gorączka nie jest dla Polaków powodem do stresu. Tylko 30 proc. ankietowanych przyznało, że zaczyna się denerwować z tego powodu. 18,7 proc. z nich jako świąteczną zmorę wskazało korki i opóźnienia komunikacyjne. Na świecie najmniej zestresowani z powodu Bożego Narodzenia są Hiszpanie, tylko 15 proc. z nich deklaruje, że czuje jakiekolwiek podenerwowanie związane ze świętami. Natomiast najbardziej zestresowanym narodem są Belgowie – stres świąteczny odczuwa aż 60 proc. z nich.
Badania pokazały też, że wbrew pozorom święta dla Polaków nie mają charakteru komercyjnego – prezenty są na ostatnim miejscu pod względem świątecznych priorytetów. Jako najważniejsze wskazało je tylko 2,6 proc. badanych. Zdecydowanie ważniejsze jest spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi.
– 77 proc. Polaków deklaruje, że najistotniejsze w świętach jest ich przeżywanie i bliskość z rodziną, czyli właśnie kolacja wigilijna czy wspólne ubieranie choinki. To przeżywanie i bycie razem jest dla nas na pierwszym miejscu. Oczywiście prezenty są w tle tego wszystkiego, one są ważnym elementem, ale nie najważniejszym – mówi Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzający Groupon Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
86 proc. badanych Polaków planuje kupić prezenty, średnio każdy z nas wręczy dziewięć podarunków. Na tegoroczne upominki świąteczne Polacy zamierzają wydać średnio 486,54 zł, co będzie stanowić 14 proc. budżetu domowego. Własnoręcznie zrobione prezenty planuje przygotować jedynie 0,3 proc. respondentów. Podobną kwotę na upominki zamierzają wydać Hiszpanie i Argentyńczycy. Najhojniejsi okazali się Brytyjczycy, którzy zamierzają wydać średnio 2 783 zł, czyli 19 proc. swojego budżetu domowego. Mieszkańcy wszystkich krajów, które zostały poddane badaniu, najwięcej zamierzają wydać na prezenty dla dzieci. Polakom najtrudniej wybrać prezent dla chłopaka lub męża oraz ojca, kłopoty z wybraniem odpowiedniego upominku dla partnera ma 19 proc. badanych, a taty aż 15 proc. Zdecydowanie najłatwiej znaleźć pomysł na prezent dla kobiety: mamy, siostry lub babci.
– Większość mężczyzn deklaruje, że z dużym wyprzedzeniem myśli o prezencie dla kobiecej części rodziny i że planuje, co kupi. Natomiast kobiety zakup prezentów dla mężczyzn odkładają na ostatni moment – mówi Aniela Hejnowska.
Część badanych zadeklarowała, że zdarza się im zapomnieć o bożonarodzeniowych prezentach. Najczęściej zapomina się o dalszej rodzinie i dziadkach. Prawie połowa zapominalskich przyznałaby się do błędu, ale co trzeci skłamałby, że sklep nie zdążył dostarczyć prezentu na czas.
Aż 37 proc. badanych przyznaje, że liczy na osobisty i znaczący prezent. Polacy chcą także, aby prezenty ich inspirowały i spełniały ich marzenia. Wysoko znalazły się takie podarunki, jak romantyczna wycieczka z ukochanym i więcej czasu z bliskimi, ale także „doświadczenie życia”, takie jak skok ze spadochronem czy rajd samochodowy.
Co ważne, ponad połowa Polaków chciałaby znaleźć prezenty pod żywą choinką.
Firma Groupon zbadała zwyczaje świąteczne mieszkańców jedenastu krajów, w tym Polski.
Czytaj także
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.