Mówi: | Marcin Celejewski |
Funkcja: | członek zarządu ds. handlowych |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity planuje zmiany w systemie sprzedaży biletów
Aktualizacja 2013-09-26 11:31
Za nieco ponad rok PKP Intercity zamierza uruchomić dynamiczny system sprzedaży biletów. Jego podstawą będą bilety relacyjne, których cena zależeć będzie od trasy i jej popularności wśród podróżnych, a nie od dystansu. Pierwszy wdrożony element systemu, czyli bilety tańsze nawet o 15 proc. pod warunkiem wczesnego zakupu, cieszą się dużym zainteresowaniem pasażerów.
– Plan jest taki, że w grudniu 2014 roku chcemy ten system uruchomić. Od grudnia zeszłego roku trwają bardzo intensywne prace – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych. – Pewne elementy systemu są już dostępne, np. oferta „Wcześniej” i stopniowe przyzwyczajanie pasażerów do przedsprzedaży i konkretnego benefitu finansowego z nią związanego.
Obecnie PKP Intercity, podobnie jak inni polscy przewoźnicy kolejowi, na większości tras stosuje taryfę kilometrową. Oznacza to, że cena biletu jest wynikiem pomnożenia podstawowej stawki przez odległość pomiędzy stacjami. Po wprowadzeniu cen relacyjnych, które są standardowym sposobem obliczania cen w europejskich dalekobieżnych przewozach kolejowych, koszt biletu np. na dwóch różnych trasach o podobnej długości będzie mógł się różnić w zależności od popularności połączenia.
Celejewski podkreśla, że bilety relacyjne to podstawa dynamicznego systemu sprzedaży. Po jego wprowadzeniu przewoźnik będzie mógł dostosowywać cenę do popytu, pory dnia, a także oferować mechanizmy znane m.in. z lotnictwa, czyli np. wzrost ceny biletu w miarę zbliżania się daty podróży.
PKP Intercity rozpoczęło wprowadzenie biletów relacyjnych w czerwcu. Po lipcowej rozbudowie oferty obejmuje ona 20 tras w całym kraju, zarówno obsługiwanych przez pociągi Express Intercity i Eurocity, jak i przez Twoje Linie Kolejowe (TLK). W skrajnych przypadkach tras Wrocław-Węgliniec oraz Poznań-Gdynia bilety relacyjne są nawet o 65 proc. tańsze od kilometrowych.
– Docelowo zamierzamy stosować ceny relacyjne na większości tras, zwłaszcza na głównych połączeniach tak, żeby dostosowywać cenę do konkretnego produktu, popytu, a także do konkurencji na danym rynku, a nie do sztywnych kilometrów, które są zupełnie nieadekwatne do rzeczywistości ekonomicznej czy rynkowej – podkreśla Celejewski.
Poza biletami relacyjnymi przewoźnik wprowadził też ofertę „Wcześniej”. Z 10% zniżki skorzystać może każdy kupujący bilet na minimum siedem dni przed planowaną podróżą. Osobom, które kupią bilet 15 dni lub wcześniej, przed planowanym wyjazdem, przysługuje zniżka w wysokości 15% ceny biletu. Celejewski mówi, że przychody z tej oferty to ok. 7-8 proc. całej sprzedaży spółki. To duży wzrost w porównaniu do przychodów z wcześniejszych promocji.
– Biorąc pod uwagę tę promocję i wszystkie nasze oferty, które tworzyły dość skomplikowaną łamigłówkę jeszcze w zeszłym roku, to w ogóle nie ma czego porównywać, bo one wszystkie razem wzięte nie sięgały nawet 1,5 proc. – podkreśla Celejewski.
Dla PKP Intercity dynamiczny system sprzedaży to zyski na wielu płaszczyznach. Dzięki niemu oferta ma przyciągnąć nowych pasażerów oraz zwiększyć przychody ze sprzedaży. Wcześniejsze rezerwacje biletów umożliwią też spółce lepsze planowanie wykorzystania taboru. Celejewski podkreśla, że już teraz obserwuje zwiększone zainteresowanie biletami na podróż nawet za kilka miesięcy.
– Dziś możemy tym naprawdę zarządzać, czyli powodować, żeby nasze pociągi jeździły dużo bardziej efektywnie, co przełoży się na bezpośrednią korzyść dla pasażera – podkreśla członek zarządu PKP IC.
Czytaj także
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.