Mówi: | Janusz Wojtas |
Funkcja: | Członek Zarządu ds. Sprzedaży |
Firma: | Poczta Polska |
Poczta Polska rozwija Pocztex. Zaczęła od obniżek cen
Poczta Polska nie kryje ambitnych planów związanych z krajowym rynkiem kurierskim. Do 2015 roku dzięki usłudze Pocztex chce w nim znacząco zwiększyć swoje udziały i stać się jednym z pięciu najważniejszych graczy. W tym celu od początku września wdraża nową strategię, w której główną rolę odgrywają usługi typu e-commerce. Ze zmian powinni cieszyć się klienci, bo jedną z pierwszych decyzji było obniżenie cen usług o około 35 proc.
Celem walki Poczty Polskiej o rynek przesyłek kurierskich jest wykrojenie jak największego kawałka z wartego 4 mld złotych tortu. Ma w tym pomóc nowa strategia. Zakłada ona wprowadzenie zmian, które mają wzmocnić pozycję Pocztex-u i wprowadzić go do pierwszej piątki najważniejszych graczy.
– Rynek paczkowy to przede wszystkim rynek kurierski, gdzie udział Poczty Polskiej do tej pory był znikomy. Mieliśmy markę, którą trzeba mocno zrewitalizować i odkurzyć. Zmiana Pocztex-u ma być tym kierunkiem, w którym będziemy szli – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży.
Ze zmian powinni cieszyć się zarówno klienci biznesowi, jak i indywidualni. Dotyczą one przede wszystkim obniżenia cen świadczonych usług: te mają być niższe nawet o połowę.
– Obniżyliśmy ceny nawet o 50 proc. w niektórych obszarach wagowych paczek. Średnio dla klienta indywidualnego obniżyliśmy ceny o 35 proc. Po drugie, wprowadziliśmy gwarantowane terminy i godziny doręczania – wyjaśnia przedstawiciel Poczty Polskiej.
Firma chce walczyć przede wszystkim o klientów biznesowych. Najwięcej zysków przynosi firmom kurierskim wciąż dynamicznie rozwijający się rynek usług e-commerce, czyli dostarczania paczek m.in. ze sklepów internetowych czy autoryzowanych serwisów.
– To, co jest istotne dla rynku e-commerce, to szybkie otrzymywanie zapłaty za dostarczane przesyłki. Średnio w kraju czas otrzymywania pobrania z tytułu zapłaty za przesyłkę jest około 6 dni. U nas jest termin gwarantowany, poniżej 3 dni – twierdzi Janusz Wojtas.
Jego zdaniem, segment e-commerce może już wkrótce stanowić istotny element w budżecie całej Poczty Polskiej. Analitycy twierdzą, że wciąż będzie się on rozwijać dynamicznie – na poziomie 20 proc. rocznie. To więcej niż tradycyjne przesyłki paczkowe, których rynek rośnie w tempie około 10 proc. rocznie.
– Patrzymy na segment e-commerce, chcemy rosnąć szybciej niż rynek, w związku z czym chcemy też szybciej niż rynek zwiększać dochody w tym obszarze. Patrzymy więc od strony i kosztowej, i dochodowej. Ten element dochodowy będzie zdecydowanie bardziej istotny i zauważalny. Również, mamy nadzieję, że w budżecie Poczty Polskiej – mówi przedstawiciel Poczty Polskiej.
Również klientów indywidualnych Poczta chce przyciągnąć nowymi możliwościami. Specjalnie dla nich w ramach usługi Pocztex wprowadzono serwisy kurierski, który gwarantuje dostawę w dniu nadania paczki oraz ekspresowy, który gwarantuje dostawę następnego dnia po nadaniu.
– Jesteśmy jedyną firmą w kraju, która dostarcza przesyłki w serwisie ekspresowym do godziny 8 rano. Wprowadziliśmy również szereg elementów dodatkowych, które będą istotne z punktu widzenia klienta: możliwość śledzenia przesyłek, otrzymania sms bądź maila o nadaniu przesyłki. Wprowadziliśmy również możliwość przeadresowywania przesyłek w trakcie jej doręczania – wymienia Janusz Wojtas.
W październiku wystartuje zakrojona na szeroką skalę kampania reklamowa. Operator chce pokazać w niej swoje nowe oblicze i zaprezentować nowe usługi.
– Terminowość Pocztex-u jest na poziomie 99,9 proc., a szkodowość jest na bardzo niewielkim poziomie. O jego jakości świadczą m.in. usługi związane z rozwożeniem testów egzaminacyjnych, gimnazjalnych, maturalnych, sędziowskich czy radcowskich, gdzie terminowość i niska szkodowość są szczególnie istotne – wyjaśnia członek zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży.
Czytaj także
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.