Mówi: | Adam Chróścielewski |
Funkcja: | Dyrektor Działu Audytu |
Firma: | Deloitte |
Polacy postawią na praktyczne prezenty. Będą ich szukać w internecie i porównywać ceny
Blisko 1300 zł – tyle polska rodzina wyda na tegoroczne święta Bożego Narodzenia. To 12 proc. więcej niż w ubiegłym roku – wynika z raportu Deloitte. Po raz pierwszy w tym roku wydamy więcej na jedzenie niż prezenty. Zgodnie z deklaracjami na podarunkach dla najbliższych Polacy zamierzają oszczędzać. Będą szukać bardziej praktycznych pomysłów i to w internecie lub w tańszych sklepach.
Tegoroczne deklaracje niewiele odbiegają od ubiegłorocznych wydatków. Statystyczna rodzina chce wydać na świąteczne prezenty i jedzenie 1280 zł. W ubiegłym wydała 1150 zł. Jednak przed zeszłoroczną Gwiazdką Polacy zdecydowanie przeszacowali swoje plany zakupowe.
– W 2011 deklarowaliśmy, że wydamy kwotę bliską 2000 złotych. Czyli widać bardzo dużą różnice między tym, co planowaliśmy a tym, co rzeczywiście wydaliśmy w poprzednim roku. Jest to bardzo ciekawy trend, którego nie było w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte, współautor raportu „Zakupy Świąteczne 2012”.
Podobna sytuacja miała miejsce również wśród Włochów. Natomiast Grecy i Słowacy wydali znacznie więcej niż deklarowali. W tym roku statystyczna europejska rodzina przeznaczy na świąteczne wydatki 2 420 zł.
Badanie Deloitte wskazuje, że Polacy coraz bardziej pesymistycznie patrzą w przyszłość.
– W Polsce ok. 80 procent ankietowanych uważa, ze sytuacja nie idzie w dobrym kierunku. Natomiast w takich krajach jak Włochy, Grecja czy Portugalia ankietowanym wydaje się, że kryzys mają już za sobą. Patrzą bardziej optymistycznie w przyszłość. – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Adam Chróścielewski.
Jedynie 13 proc. ankietowanych uważa, że polska gospodarka jest w dobrej kondycji. Większość spodziewa się pogorszenia sytuacji w 2013 roku. W Europie pesymistyczne nastroje dominują wśród 45 proc. badanych.
W związku z tym Polacy zapowiadają, że będą szukać oszczędności w świątecznych wydatkach. Jak podkreślają autorzy raportu, charakteryzuje nas bardzo pragmatyczne podejście, jeśli chodzi o prezenty gwiazdkowe.
– Kupujemy zdecydowanie prezenty praktyczne. Stawiamy na nie szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży. Kupujemy takie podarunki jak zabawki edukacyjne, co ma służyć rozwojowi – wyjaśnia Adam Chróścielewski.
Jego zdaniem Polacy stają się bardziej świadomymi konsumentami i szukają optymalnych rozwiązań za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży. Nadal preferujemy tradycyjne sklepy, ale aż 44 proc. badanych zadeklarowało, że gwiazdkowe prezenty kupi przez internet. W Europie odsetek ten jest 11 pkt. proc. niższy.
– Jesteśmy mistrzami procedury tzw. ‘cross channel’, czyli staramy się porównywać ceny. Porównujemy je zarówno przez porównywarki internetowe, przez media społecznościowe, jak i w sklepach stacjonarnych. Robi to zdecydowana większość z nas, ponad 90 procent – podkreśla dyrektor działu audytu w Deloitte.
Jednak popularność zakupów online nie dotyczy produktów spożywczych. Składniki na świąteczne potrawy kupi w internecie tylko co dziesiąty Polak. Większość wybiera hipermarkety, supermarkety i tradycyjne sklepy.
W tym roku wymarzonym prezentem dla Europejczyków jest gotówka. Po raz pierwszy od lat wygrała z książkami. W Polsce gotówkę chciałoby dostać 40 proc. ankietowanych, książkę nieco więcej – 41 proc. Natomiast pieniądze wyprzedziły bardzo popularne dotąd kosmetyki i perfumy (37 proc).
– Co interesujące, w koszyku dóbr, które chcielibyśmy otrzymać od św. Mikołaja w 2012 roku pojawiły się takie prezenty, jak smartfony czy tablety, których nie widzieliśmy w latach poprzednich – mówi Adam Chróścielewski.
O takim prezencie marzy odpowiednio 22 proc. i 24 proc. badanych, czyli ok. 10 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Takich podarunków nie zamierzamy jednak sprawiać najbliższym. Przede wszystkim będziemy kupować książki, kosmetyki i słodycze. Gotówkę podaruje tylko 13 proc. ankietowanych.
Z badania Deloitte wynika, że Polacy nie zamierzają zadłużyć się przed Bożym Narodzeniem. Co czwarty z ankietowanych zamierza płacić za gwiazdkowe zakupy kartą kredytową, a tylko 5 proc. z nas chce zaciągnąć na ten cel kredyt w banku lub u znajomych.
Badanie „Zakupy Świąteczne 2012” roku zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte w 18 europejskich krajach .
Czytaj także
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-09-18: Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
- 2024-06-25: Robert El Gendy: Za granicą można spędzić wakacje za dużo mniejsze pieniądze niż nad polskim morzem czy na Mazurach. U nas jest za drogo, często nieadekwatnie do jakości
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
Wciąż nie milkną echa po publikacji raportu byłego premiera Włoch i eksszefa Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego konkurencyjności UE. Zdaniem byłego komisarza UE ds. budżetu Janusza Lewandowskiego jest to wyzwanie, ale i szansa dla zbliżającej się polskiej prezydencji w UE na zwiększenie środków na inwestycje w nowym budżecie UE na lata 2028–2034, zwłaszcza w obliczu nominowania Polaka Piotra Serafina na komisarza do spraw budżetowych.
Konsument
Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
Już 97 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady – wynika z badania SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton. To o 5 pkt proc. więcej niż w 2023 roku. Rośnie również świadomość dotycząca recyklingu kartonów do płynnej żywności, a 58 proc. osób deklaruje, że prawidłowo wyrzuca je do żółtego pojemnika. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do tego, jak segregować poszczególne odpady do konkretnych pojemników. – Frakcje z poszczególnych pojemników są niekiedy zanieczyszczone innymi odpadami, co utrudnia proces sortowania i obniża jakość surowca do recyklingu – ocenia Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.
Transport
Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki
Naukowcy z Australii sprawdzili, w jakim stopniu turystyka wpływa na naszą kondycję oraz jaki ma wpływ na ciało i psychikę. Wykorzystali do tego teorię stosowaną do tej pory w fizyce. Wnioski nie są jednoznaczne. Podróżowanie sprzyja poprawie zdrowia, pozytywnie oddziałując na najważniejsze układy w organizmie, i opóźnia proces starzenia, ale wyjazdy mogą mieć też negatywne konsekwencje, w postaci np. większego narażenia na choroby zakaźne, wypadki czy przemoc.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.