Mówi: | Jan Sikora |
Funkcja: | założyciel |
Firma: | Planet Plus |
Polacy robią zakupy z głową. Na transakcjach w internecie potrafią oszczędzić nawet do kilku tysięcy złotych rocznie
Aktualizacja 10:12
Prawie połowa Polaków robi zakupy rozsądnie, aktywnie szukając i korzystając z różnego rodzaju promocji – wynika z badań AdRetail „Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków”. Coraz popularniejszą alternatywą dla tradycyjnych rabatów czy kart lojalnościowych jest cashback, czyli zwrot części wartości dokonanych zakupów. Klienci, którzy kupują online, mogą dzięki niemu zaoszczędzić nawet do kilku tysięcy złotych w skali roku.
– Cashback, czyli zwrot części pieniędzy za zakupy online, to internetowa magia, perpetuum mobile smart shoppingu – mówi agencji Newseria Biznes Jan Sikora, założyciel platformy Planet Plus. – Smart shopping dopiero się u nas zakorzenia i Polacy zaczynają dostrzegać, że, podobnie jak w przypadku kodów rabatowych, promocji czy zniżek, mogą otrzymać dodatkowy zwrot pieniędzy w postaci cashbacku. Jest naprawdę spora grupa osób, które szukają okazji, aby kupować taniej.
Cashback to zwrot części wydatków za zakupy w sklepach internetowych. Jest atrakcyjną i coraz popularniejszą alternatywą dla zniżek czy programów lojalnościowych. Kiedy użytkownik zrobi zakupy, część wartości transakcji jest zwracana na jego kartę płatniczą lub konto PayPal. Zazwyczaj jest to od jednego do kilkunastu procent wartości zakupu. Forma płatności nie ma tu znaczenia – zwrot jest realizowany zarówno od płatności kartą, jak i od płatności gotówką przy odbiorze.
– Korzyści jest wiele, zarówno dla e-sklepów, jak i dla użytkowników. Sklep ma gwarancję, że dany produkt z półki bądź z magazynu zostanie sprzedany w odpowiedniej cenie. My odpowiadamy za to, żeby zapewnić tę sprzedaż. Sklep płaci nam za to prowizję, którą dzielimy się z użytkownikami w formie cashbacku. Użytkownik jest zadowolony, że produkt, którego szuka, może kupić taniej i na dodatek z częściowym zwrotem pieniędzy. Jesteśmy w sytuacji potrójnego win-win-win – mówi Jan Sikora.
Planet Plus jest modelem biznesowym dobrze znanym w Europie i popularnym choćby w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, natomiast w Polsce pojawił się stosunkowo niedawno. Platforma, która działa blisko 3 lata, ma już ponad 600 tys. użytkowników i współpracuje z ponad 1 tys. sklepów online, wśród których są e-commerce’owi liderzy (m.in. Allegro, Empik, Answear, Frisco.pl, Pyszne.pl, Douglas, MediaMarkt, Grupon, Eobuwie.pl czy AliExpress).
– Jesteśmy w tej chwili największą firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, która oferuje cashback, natomiast widzimy, że pojawiają się inne, które naśladują to, co robimy. To tylko pokazuje, jak bardzo ten rynek jest jeszcze niezagospodarowany. W Wielkiej Brytanii jest pięć takich dużych firm. Dwie największe to Quidco i Top Cashback, które współpracują z ponad 3 tys. retailerów i de facto to one dyktują warunki na rynku cashback w tym regionie. W Polsce jesteśmy dopiero na początku tej drogi – mówi Jan Sikora.
Hasłem Planet Plus jest „nagradzanie za kupowanie”. Po bezpłatnej rejestracji i zalogowaniu się na platformie użytkownik musi wyszukać interesujący go sklep online, do którego zostanie przekierowany za pomocą linku. Po zrobieniu zakupów i dokonaniu płatności, zwrot części transakcji automatycznie pojawi się na jego koncie w ciągu 24 godzin. Po uzbieraniu minimum 20 zł można je wypłacić na wskazane konto bankowe lub konto PayPal.
Za pośrednictwem platformy można zrobić zakupy m.in. w sklepach z branży odzieżowej, kosmetycznej, AGD i RTV, skorzystać z usług branży ubezpieczeń, bankowości i finansów, a nawet zrobić zakupy spożywcze. Informacje o historii zakupów, ilości zaoszczędzonych pieniędzy, ofertach dnia i specjalnych promocjach, które łączą się z cashbackiem są dobrze widoczne w panelu klienta, po zalogowaniu.
Model biznesowy Planet Plus korzysta na rosnącej popularności zakupów w sieci. Jak wynika z danych Gemiusa, przez internet kupuje już co drugi konsument (56 proc.), a Polska jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.
– Oferujemy cashback w ponad tysiącu sklepów, z którymi współpracujemy. Są to marki rozpoznawalne, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Najlepszą formą reklamy jest internet i nieinwazyjne reklamy targetowane dla osób, które naprawdę szukają promocji i będą z nich korzystać, a nie zakładać kolejne puste konto. Klienci mają świadomość, jak duża jest wartość procentowa cashback, którą mogą uzyskać – mówi założyciel Planet Plus.
Smart shopping, czyli sprytne i przemyślane zakupy, to trend który wśród polskich konsumentów zyskuje dużą popularność. Jak wynika z badania AdRetail „Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków”, już prawie połowa (43 proc.) deklaruje, że regularnie korzysta z różnego rodzaju promocji i aktywnie ich poszukuje. Natomiast 23 proc. korzysta z serwisów i aplikacji z kuponami rabatowymi. Według badań przeprowadzonych przez GfK Polonia smart shopping uprawia blisko 50 proc. Polaków.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.