Newsy

Polacy wolą zakupy w towarzystwie. Tylko 20 proc. par wybiera się do sklepu oddzielnie

2018-08-23  |  06:15
Mówi:Patryk Górczyński
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:ASM Sales Force Agency
  • MP4
  • Status związku wpływa na decyzje zakupowe i towarzystwo, w jakim Polacy robią zakupy spożywcze. Samotni Polacy, zwłaszcza mężczyźni, chętnie korzystają z listy zakupów, co pozwala im kontrolować budżet i opierać się promocjom. Z kolei pary wolą kupować razem. Tylko jedna na cztery robi zakupy oddzielnie, twierdząc, że tak jest sprawniej lub wygodniej.

    Z badań GfK wynika, że pod względem siły nabywczej Polska plasuje się daleko od europejskiej czołówki – w przeliczeniu na jednego obywatela wynosi ona nieco ponad 6,7 tys. euro w porównaniu do 17 tys. euro Włochów i 19 tys. Belgów. Mimo to poziom zamożności Polaków, a wraz z nią siła nabywcza i chęć wydawania pieniędzy, stale rosną, przy czym największą część budżetu Polacy przeznaczają na żywność. Z danych GfK wynika, że zakupy spożywcze pochłaniają nawet 43 proc. siły nabywczej.

    Polacy robią zakupy bardzo chętnie. Siła nabywcza rośnie. Robimy zakupy w najróżniejszy sposób: z partnerami, rodzinami, czasami szybko, po pracy, biegnąc do domu. Zakupy to taka część naszego życia, która stale jest coraz ciekawsza – mówi agencji informacyjnej Newseria Patryk Patryk Górczyński, dyrektor generalny ASM Sales Force Agency.

    Jak pokazuje badanie „Z perspektywy klienta”, przeprowadzone przez ASM Group, status związku ma istotny wpływ na to, jak Polacy robią zakupy spożywcze. 90 proc. singli dokonuje sprawunków samodzielnie – wyjątkiem są jedynie młode osoby mieszkające z rodzicami i w ich towarzystwie wybierające się do sklepów. Spośród Polaków będących w związkach tylko jedna na cztery pary robi zakupy oddzielnie. Przyczyną jest podział obowiązków w gospodarstwie domowym i przekonanie, że samodzielne zakupy są wygodniejsze i sprawniejsze. 3 proc. respondentów stwierdziło nawet, że sprawunki bez towarzystwa dają im namiastkę wolności.

    – Polacy nabywają przyzwyczajenia zakupowe z uwagi na status w swoim życiu, status związku, chociażby przyzwyczajenia partnerki do produktów, które spożywa, z czasem przekonując się do nich. Polacy przejmują swoje przyzwyczajenia zakupowe – osoby, którzy są w związkach, wspólnie się odchudzają się bądź mają jakąś specyficzną dietę – mówi Patryk Górczyński.

    Badanie ASM Group pokazało jednocześnie, że wyprawa do sklepu w pojedynkę może się wiązać z brakiem dyscypliny finansowej. 3 proc. ankietowanych osób przyznało, że w takich sytuacjach często kupują nieplanowane produkty. To jeden z powodów, dla których Polacy robiący zakupy samotnie, zwłaszcza mężczyźni, koncentrują się na liście zakupów.

    Niezależnie od statusu związku Polacy podczas zakupów opierają się o wypracowane wcześniej nawyki, co sprawia, że są mniej otwarci na nowości i opierają się promocjom. 

     Mamy utarte schematy zakupowe. Polacy są mało elastyczni na różnego rodzaju nowinki, także raczej korzystamy z gotowych, utartych schematów zakupowych. Zakupy to chyba jest ciężka praca, którą musimy wykonać i bardziej obowiązek niż przyjemność – mówi Patryk Górczyński.

    Badanie „Z perspektywy klienta” zostało wykonane w kwietniu 2018 r. w sklepach o różnej wielkości w Katowicach, Łodzi i Warszawie. Wzięło w nim udział sześćdziesięciu rozmówców. Pytania dotyczyły m.in. nawyków konsumenckich i zwyczajów zakupowych Polaków.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

    Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

    Transport

    Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

    Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

    Handel

    Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

    W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.