Mówi: | Edyta Szymczak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Rejestru Dłużników ERIF BIG SA |
Przybywa Polaków potwierdzających swoją rzetelność płatniczą. Pozytywna historia kredytowa poprawia ich wiarygodność na rynku
Już ponad pół miliona informacji pozytywnych o terminowym opłacaniu rachunków, faktur i innych zobowiązań finansowych otrzymują firmy i konsumenci – informuje Rejestr Dłużników ERIF Biuro Informacji Gospodarczej. To oznacza, że systematycznie rośnie zainteresowanie możliwością potwierdzenia swojej wiarygodności płatniczej. 21 maja został ogłoszony Dniem Informacji Pozytywnej.
– Przepływ informacji pozytywnej jest źródłem wzrostu gospodarczego – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF BIG SA. – Możemy to stwierdzić na podstawie doświadczeń międzynarodowych agencji kredytowych. Blisko 80 proc. z nich równolegle przetwarza informacje pozytywne i negatywne. To zwiększa zaufanie na rynku, sprzyja bezpieczeństwu zawieranych transakcji i ogranicza ryzyko nietrafionych decyzji finansowych.
Rejestr Dłużników ERIF zachęca konsumentów i firmy, aby zgadzali się na przekazywanie do biur informacji gospodarczej danych pozytywnych o swoich terminowych płatnościach. Takie dane mogą przekazywać banki, instytucje pożyczkowe czy inni usługodawcy.
– Informacja pozytywna nie jest niczym innym, jak stwierdzeniem faktu, że terminowo i regularnie płacimy swoje zobowiązania – podkreśla Edyta Szymczak. – To oznacza, że jesteśmy wiarygodnym klientem i partnerem na rynku usług. Na takich klientach zależy bankom, instytucjom pożyczkowym i wszystkim usługodawcom. Jest to więc swego rodzaju inwestycja w przyszłość. Gdy jest się odpowiedzialnym i płaci się na czas, to w przyszłości korzystanie z różnych usług może stać się łatwiejsze, tańsze i szybsze.
Konsumenci mogą w ten sposób budować swoją wiarygodność dobrego płatnika na rynku. Z pozytywnych informacji gospodarczych korzystają różne firmy, instytucje finansowe i usługowe.
– Zapewniamy wszystkim firmom korzystającym z bazy danych biur informacji gospodarczej wiedzę na temat ich potencjalnego kontrahenta. To pozwala ograniczać ryzyko współpracy z niewypłacalnym kontrahentem – tłumaczy prezes Rejestru Dłużników ERIF.
Wymiana pozytywnej informacji gospodarczej na dobre już zaistniała na rynku. Od końca 2013 roku taki przepływ danych dotyczących firm i konsumentów mocno zyskuje na popularności. W Rejestrze Dłużników ERIF na koniec pierwszego kwartału zanotowano ponad pół miliona informacji pozytywnych.
– Liczba osób i firm w Polsce dbających o swoją pozytywną historię płatniczą stale rośnie, ale mimo wszystko wciąż jest niewielka. Dlatego m.in. Rejestr Dłużników ERIF podejmuje szereg akcji edukacyjnych, które mają na celu rozpowszechnienie samej idei wymiany informacji pozytywnych. W najbliższej przyszłości na pewno możemy spodziewać się napływu takich danych – wyjaśnia Edyta Szymczak. – Zależy nam na tym, żeby edukować rynek, edukować konsumentów o znaczeniu i wadze informacji pozytywnej w ich codziennym życiu, dlatego zainaugurowaliśmy specjalną akcję – Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej, który będzie przypadał 21 maja.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.