Mówi: | Marek Woszczyk |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Urząd Regulacji Energetyki |
Rośnie liczba skarg na nieuczciwych dostawców prądu
Do Urzędu Regulacji Energetyki zgłasza się coraz więcej osób, które zostały oszukane przez nieuczciwych akwizytorów, oferujących zmianę dostawcy energii elektrycznej. W umowach, które podsuwane są klientom do podpisu, często ukryte są wysokie kary za zerwanie umowy, opłaty za wystawienie faktury czy usługi, z których klient wcale nie chce i nie musi korzystać. URE apeluje o dokładne czytanie umów i przypomina, że klient ma 10 dni na odstąpienie od umowy, jeśli została ona zawarta poza siedzibą firmy energetycznej.
Urząd Regulacji Energetyki nie dysponuje szczegółowymi statystykami dotyczącymi klientów oszukanych pod pretekstem zmiany dostawcy energii elektrycznej. Z sygnałów docierających na specjalną infolinię urzędu wynika, że liczba osób, które padły ofiarą oszustów rośnie.
– Mówimy tu już o poziomie kilkuset, jeśli nawet nie tysiącu klientów, którzy mają wątpliwości, czy nie zostali wprowadzeni w błąd przez nowego sprzedawcę, czyli skala niemała – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Urzędu Regulacji Energetyki Marek Woszczyk.
Nieuczciwi akwizytorzy naciągają klientów w różny sposób. Jedni oferują nieco niższą niż dotychczasowy operator cenę prądu, ale każą sobie dużo płacić za wystawienie faktury czy telefoniczne przypomnienie o terminie zapłaty. Inni do podstawowego rachunku dołączają fakturę za doradztwo przy zmianie dostawcy energii. Jeszcze inni sprzedają przy okazji ubezpieczenie medyczne czy majątkowe, twierdząc, że jest ono obowiązkowe.
Każde zgłoszenie nieuczciwych praktyk URE kieruje do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Współpraca obu urzędów ma przynieść lepsze efekty, ale Marek Woszczyk przypomina, że najważniejsza jest ostrożność samych klientów.
– Nie należy dawać wiary akwizytorom. Najistotniejsze jest to, żeby od początku do końca przeczytać nową umowę, zanim ją podpiszemy. Najważniejsze jest to, co jest drobnym maczkiem, dopisane na dole strony – apeluje Marek Woszczyk.
Zgodnie z prawem klient może odstąpić od umowy w przypadku, gdy podpisał ją poza siedzibą przedsiębiorstwa. W każdej umowie powinny się też znaleźć zasady i termin jej wypowiedzenia.
– To gwarantuje nam już dzisiaj Kodeks Cywilny. Z reguły w tych trybach akwizycyjnych, a to są właśnie te tryby, kiedy dostajemy sygnały, że ktoś został oszukany, wprowadzony w błąd – tam przysługuje prawo, że w terminie 10 dni ze można odstąpić od takiej umowy, nawet jeśli już się ją podpisało – tłumaczy prezes Urzędu Regulacji Energetyki.
W 2012 roku średnio miesięcznie dostawcę energii zmieniało około 5 tysięcy klientów indywidualnych i ponad 3 tysiące przedsiębiorstw. W ciągu 12 miesięcy ub.r. na zmianę zdecydowało się ponad 62 tysiące gospodarstw domowych i 43 tysiące firm (łącznie z prawa zmiany skorzystało już ponad 76 tysięcy gospodarstw i 65 tysięcy firm).
Czytaj także
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-09: Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-02-05: Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.