Mówi: | Rafał Kunicki |
Funkcja: | prezes i współwłaściciel |
Firma: | PROTEINrise |
Rynek zastępników mięsa jest pełen wysoko przetworzonych produktów. Wkrótce mogą one zniknąć ze sklepowych półek
Wysoko przetworzone produkty pochodzenia roślinnego, które są substytutem tych pochodzenia zwierzęcego, zaczną znikać z rynku. Zrobią w ten sposób na sklepowych półkach miejsce dla produktów 2.0, które nie będą tak mocno przetworzone, a do tego będą się cechowały dużo lepszymi walorami odżywczymi i smakowymi. To szansa również dla polskich firm spożywczych, które już dziś stawiają na innowacyjność.
– W zakresie zastępników produktów pochodzenia zwierzęcego jest bardzo dużo do zrobienia, szczególnie w zakresie zbliżenia smaku roślinnych odpowiedników do tradycyjnej żywności. Wiele produktów roślinnych dzisiaj jest smacznych dla konsumentów, którzy są gotowi na trochę więcej wyrzeczeń w zamian za to, że jedzą produkt zdrowszy czy bardziej ekologiczny. Kluczem do dotarcia do szerokiej grupy konsumentów jest po pierwsze smak, a po drugie – cena. Jest jeszcze sporo do zrobienia także w zakresie składników i stopnia przetworzenia. Sporo produktów i firm zniknie z rynku i zrobi się miejsce na produkty, nazwijmy to 2.0, które będą doskonałe w smaku i właściwościach sensorycznych – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rafał Kunicki, prezes i współzałożyciel PROTEINrise.
Powodem przegrupowania wolumenu produktów ma być zdaniem eksperta przesycenie rynku podobnymi do siebie wyrobami, tak jak ma to obecnie miejsce w zamiennikach mleka krowiego na bazie owsa. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem ma być taki, w którym konsumenci skupią się wokół produktów najlepszych jakościowo i najbardziej przystępnych cenowo.
– Szczególnie widać to w kategorii zamienników mięsa. Przeżywa dziś ona poważny kryzys. Światowy lider produkcji zamienników mięsa, czyli Beyond Meat, staniał na giełdzie o 80 proc. Tyle procent firmy wyparowało, dlatego że nie dowozi swoich celów, zamierzeń, konsumenci nie chcą tego kupować, sprzedaż spada bardzo istotnie, to dotyczy całej kategorii zamienników mięsa. Z drugiej strony pozytywnie, bardzo dynamicznie rozwija się kategoria zamienników nabiału, produktów mlecznych i napojów. Tam konsumenci szukają cały czas nowych produktów – wskazuje Rafał Kunicki.
Firma PROTEINrise opracowała dwa innowacyjne produkty białkowe, które mają być odpowiedzią na potrzeby kształtowane na rynku zamienników. Wysokobiałkowy koncentrat białka grochu w płynie jest nowym rodzajem zamiennika mleka. Według producenta sprawdzi się jako baza do napojów, deserów, jogurtów, lodów, sosów i kaw. Produkt cechuje się 75-proc. zawartością białka w suchej masie, wysoką rozpuszczalnością, neutralnym smakiem oraz kremową teksturą. Drugi wyrób proponowany przez firmę z Legionowa to wysokobiałkowy koncentrat białka grochu w proszku. Ma to być alternatywa dla wysoko przetworzonych izolatów, która sprawdzi się w produkcji analogów mięsa (HMMA), batonów białkowych, płatków śniadaniowych i suplementów.
– Z producentami żywności pracujemy nad kilkunastoma nowymi produktami roślinnymi, które będą zaskakujące pod względem wrażeń sensorycznych i, co bardzo ważne, będą pozwalały robić produkty wysokobiałkowe. Dzisiaj białko to jest to, czego konsument w produktach roślinnych i nie tylko szuka w pierwszej kolejności. Sądzę, że każdy, będąc w sklepie, widzi, na ilu etykietach produktów pojawia się oznaczenie „wysokobiałkowy”. To w przypadku produktów np. na bazie mleka jest łatwiejsze do osiągnięcia, natomiast jest wysoką poprzeczką dla produktów roślinnych, które z natury raczej białka nie posiadają – wyjaśnia ekspert.
Kolejnym produktem, który polska firma planuje wypuścić na rynek w najbliższym czasie, ma być białko z wysłodzin browarnianych, będące produktem ubocznym z produkcji piwa. Możliwe, że pierwsze aplikacje pojawią się w czerwcu, a potem w ciągu kilkunastu miesięcy zostanie uruchomiona kolejna linia pilotażowa.
Jak podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, powołując się na dane Food Drink Europe, Polska jest czwartym największym producentem żywności w UE, po Francji, Niemczech i Hiszpanii. Rodzimy rynek spożywczy coraz mocniej otwiera się też na innowacje, o czym mogą świadczyć ostatnie inwestycje. Na początku marca Uniwersytet Rolniczy w Krakowie otworzył Centrum Innowacji oraz Badań Prozdrowotnej i Bezpiecznej Żywności. Badania prowadzone w wybudowanym za 70 mln zł centrum mają być ukierunkowane na aktualne potrzeby interesariuszy z branży spożywczej.
– Polscy producenci żywności są bardzo innowacyjni, bo chcą i muszą. Muszą, ponieważ rynek i konsumenci szukają coraz więcej nowości, są coraz bardziej wymagający, a to wymusza postęp i wprowadzanie nowych produktów. Po pierwszym zachwycie związanym z dostępnością produktów roślinnych dzisiaj jest czas rzetelnej kalkulacji i oceny tego, co jest w tych produktach – podsumowuje Rafał Kunicki.
Według MarketsandMarkets światowy rynek roślinnych produktów proteinowych w 2023 roku był wart ponad 13 mld dol. Do 2028 roku jego obroty przekroczą 19 mld dol.
Czytaj także
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.