Newsy

Średnio 363 zł wyda polska rodzina na Święta Wielkanocne. Większy budżet planują mieszkańcy wsi

2015-03-25  |  06:30

Na Wielkanoc wydamy mniej niż na grudniowe święta, ale aż trzy razy więcej niż w zwykły, nieświąteczny weekend. Średnio wielkanocne wydatki sięgną ok. 360 zł. W większych rodzinach kwota ta przekroczy 400 zł. Święta te są ważniejsze dla mieszkańców wsi – oni proporcjonalnie wydadzą więcej niż osoby z miast.

Zadaliśmy Polakom pytanie, ile zamierzają wydać na święta. Średnio będzie to 363 zł. Kwota ta zmienia się w zależności od tego, ile osób wchodzi  w skład gospodarstwa domowego. W przypadku dwuosobowych gospodarstw domowych jest to około 260 zł, w przypadku pięcioosobowych gospodarstw domowych ponad 400 zł – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.

Z badań Providenta wynika, że na święta Wielkiej Nocy wydamy znacznie mniej niż na Boże Narodzenie. W grudniu wydatki polskich gospodarstw domowych były nawet znacznie wyższe i przekraczały 500 zł. Jednak i tak Wielkanoc jest znacznie droższa niż zwykły, nieświąteczny weekend. Wtedy wydajemy tylko średnio 117 zł na gospodarstwo domowe, czyli ponad trzykrotnie mniej niż podczas kwietniowych świąt.

Polacy mniej wydają na Wielkanoc niż na Boże Narodzenie z tego powodu, że nie mają zwyczaju obdarowywania się prezentami, tak jak robią to co roku w grudniu. 56 proc. pytanych przez Providenta nie zamierza tego robić. Jedna trzecia Polaków o tym myśli, ale mniej niż połowa spośród nich deklaruje, że zrobi to na pewno. Średnio na prezent wielkanocny osoby, które chcą go kupić, wydadzą 127 zł, ale 13 proc. osób zamierza zrobić podarek bezkosztowo.

Wielkanocne wydatki nie ulegną w tym roku większej zmianie – 56 proc. Polaków zamierza wydać na nie tyle samo, ile przed rokiem. Pozostali w równej części zamierzają przeznaczyć na organizację świąt więcej lub mniej pieniędzy niż rok temu.

Te osoby, które zarabiają najlepiej, wydają najwięcej. Gdy przyjrzymy się bliżej tym wynikom, okazuje się jednak, że największe zaangażowanie można zaobserwować wśród mieszkańców wsi. Oni wydają prawie czterokrotnie więcej niż w przypadku normalnego weekendu, natomiast mieszkańcy miast powyżej 250 tys. mieszkańców wydają tylko 2,5-krotnie więcej – mówi Kasza.

Dodaje, że w przypadku większych gospodarstw domowych średnie wielkanocne wydatki mogą przekroczyć 400 zł, bo każda dodatkowa osoba w rodzinie oznacza święta droższe o ok. 100 zł.

Badania pokazały także dużą rozbieżność pomiędzy rodzinnymi budżetami przeznaczonymi na święta. Jedna trzecia badanych deklaruje, że wyda na święta nawet mniej niż 300 zł. Równocześnie co piąty badany jest gotowy przeznaczyć na ten kwietniowy weekend ponad 500 zł.

Więcej na temat

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.