Mówi: | Grażyna Drażba-Derdej |
Funkcja: | wiceprezydent ds. komunikacji, marketingu i rekrutacji |
Firma: | Uczelnia Łazarskiego |
Uczelnie prywatne walczą o studentów. Zachętą programy studiów dopasowane do potrzeb pracodawców
W ubiegłym roku po raz piąty z rzędu spadła liczba studentów przyjętych na pierwszy rok studiów. Niż demograficzny dotyka przede wszystkim uczelnie niepubliczne. Przygotowanie dobrej oferty i tworzenie nowych kierunków we współpracy z przedsiębiorcami pozwala jednak przyciągnąć młodzież. Zdaniem ekspertów przyszłością są studia dualne, czyli na uczelni i w firmie.
– Od pięciu lat mamy problem z niżem demograficznym. Uczelnie państwowe co roku zwiększają liczbę miejsc na popularnych kierunkach o 2 proc. Dlatego liczba kandydatów na popularnych kierunkach zwiększa się, natomiast na innych maleje – tłumaczy Grażyna Drażba-Derdej, wiceprezydent ds. komunikacji, marketingu i rekrutacji na Uczelni Łazarskiego.
Dane Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazują, że w ubiegłym roku na studia przyjęto 476 tys. studentów. 338 tys., czyli ponad 70 proc., rozpoczęło naukę na studiach pierwszego stopnia. To spadek o 12 proc. Na niżu demograficznym najbardziej tracą niepubliczne uczelnie – rok temu przyjęły o 17 proc. mniej studentów. Trudna sytuacja na rynku powoduje większą konsolidację.
– Są uczelnie, które przejmują mniejsze i rozszerzają swoje kompetencje w pewnych obszarach. Niektóre uczelnie są obecnie w stanie likwidacji – przyznaje Drażba-Derdej w rozmowie z agencją Newseria.
Likwidowanych jest w tej chwili 29 uczelni (dane Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POLON), jednak zdaniem ekspertki te najlepsze i oferujące nowoczesne metody nauki poradzą sobie z niżem demograficznym.
– Na naszej uczelni badamy potrzeby rynku pracy, badamy pracodawców, co roku robimy analizy rynku i trendów gospodarczych. Przede wszystkim przewidujemy, w jakich obszarach za 3-4 lata będą potrzebni eksperci – tłumaczy Drażba-Derdej.
Program nowych kierunków tworzony jest wspólnie z pracodawcami. Istnieją też specjalizacje prowadzone wspólnie z przedsiębiorcami. Daje to nie tylko możliwość dobrego kształcenia, lecz także łatwiejszego znalezienia pracy. Zyskują na tym zarówno studenci, jak i pracodawcy, którzy są w stanie zatrudnić najlepszych jeszcze na etapie studiów.
– Mamy świetny wydział prawa, wygrywamy rankingi, więc rekrutacja jest obecnie bardzo zadowalająca. Również na ekonomii, zarządzaniu i rachunkowości widzimy równomierny przyrost kandydatów – przyznaje ekspertka z Uczelni Łazarskiego.
Przyszłością uczelni jest tworzenie dualnego systemu studiów, popularnego już w Europie Zachodniej. Student pół tygodnia spędza na nauce teoretycznej, natomiast w kolejne dni przyswaja umiejętności praktyczne u pracodawcy.
Czytaj także
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-06-03: Zaufanie do UE deklaruje 58 proc. Polaków. Większość Europejczyków postrzega ją jako stabilne miejsce na tle niespokojnego świata
- 2025-06-04: Trwa budowa nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania. Ma być gotowy do końca tego roku
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.