Mówi: | Grażyna Drażba-Derdej |
Funkcja: | wiceprezydent ds. komunikacji, marketingu i rekrutacji |
Firma: | Uczelnia Łazarskiego |
Uczelnie prywatne walczą o studentów. Zachętą programy studiów dopasowane do potrzeb pracodawców
W ubiegłym roku po raz piąty z rzędu spadła liczba studentów przyjętych na pierwszy rok studiów. Niż demograficzny dotyka przede wszystkim uczelnie niepubliczne. Przygotowanie dobrej oferty i tworzenie nowych kierunków we współpracy z przedsiębiorcami pozwala jednak przyciągnąć młodzież. Zdaniem ekspertów przyszłością są studia dualne, czyli na uczelni i w firmie.
– Od pięciu lat mamy problem z niżem demograficznym. Uczelnie państwowe co roku zwiększają liczbę miejsc na popularnych kierunkach o 2 proc. Dlatego liczba kandydatów na popularnych kierunkach zwiększa się, natomiast na innych maleje – tłumaczy Grażyna Drażba-Derdej, wiceprezydent ds. komunikacji, marketingu i rekrutacji na Uczelni Łazarskiego.
Dane Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazują, że w ubiegłym roku na studia przyjęto 476 tys. studentów. 338 tys., czyli ponad 70 proc., rozpoczęło naukę na studiach pierwszego stopnia. To spadek o 12 proc. Na niżu demograficznym najbardziej tracą niepubliczne uczelnie – rok temu przyjęły o 17 proc. mniej studentów. Trudna sytuacja na rynku powoduje większą konsolidację.
– Są uczelnie, które przejmują mniejsze i rozszerzają swoje kompetencje w pewnych obszarach. Niektóre uczelnie są obecnie w stanie likwidacji – przyznaje Drażba-Derdej w rozmowie z agencją Newseria.
Likwidowanych jest w tej chwili 29 uczelni (dane Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POLON), jednak zdaniem ekspertki te najlepsze i oferujące nowoczesne metody nauki poradzą sobie z niżem demograficznym.
– Na naszej uczelni badamy potrzeby rynku pracy, badamy pracodawców, co roku robimy analizy rynku i trendów gospodarczych. Przede wszystkim przewidujemy, w jakich obszarach za 3-4 lata będą potrzebni eksperci – tłumaczy Drażba-Derdej.
Program nowych kierunków tworzony jest wspólnie z pracodawcami. Istnieją też specjalizacje prowadzone wspólnie z przedsiębiorcami. Daje to nie tylko możliwość dobrego kształcenia, lecz także łatwiejszego znalezienia pracy. Zyskują na tym zarówno studenci, jak i pracodawcy, którzy są w stanie zatrudnić najlepszych jeszcze na etapie studiów.
– Mamy świetny wydział prawa, wygrywamy rankingi, więc rekrutacja jest obecnie bardzo zadowalająca. Również na ekonomii, zarządzaniu i rachunkowości widzimy równomierny przyrost kandydatów – przyznaje ekspertka z Uczelni Łazarskiego.
Przyszłością uczelni jest tworzenie dualnego systemu studiów, popularnego już w Europie Zachodniej. Student pół tygodnia spędza na nauce teoretycznej, natomiast w kolejne dni przyswaja umiejętności praktyczne u pracodawcy.
Czytaj także
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-07-02: Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.