Mówi: | Jerzy Kalinowski |
Funkcja: | partner, szef doradztwa strategiczno-operacyjnego |
Firma: | KPMG w Polsce |
KPMG: W Polsce mamy do czynienia z wykluczeniem cyfrowym. Wciąż część Polaków nie korzysta w ogóle z internetu
Aktualizacja 2014-10-02 godz. 10:52
Braki w infrastrukturze i wykluczenie cyfrowe – to wciąż najważniejsze bariery w rozwoju cyfrowej gospodarki. Bez wsparcia ze strony państwa cele Europejskiej Agendy Cyfrowej będą trudne do zrealizowania – ocenia Jerzy Kalinowski z KPMG w Polsce. W nowej perspektywie łatwiej będzie o dofinansowanie budowy sieci dostępowych tam, gdzie dla przedsiębiorców jest to nierentowne. Potrzebne są jeszcze działania zachęcające społeczeństwo do korzystania z internetu.
– W pewnym stopniu mamy w Polsce do czynienia z wykluczeniem cyfrowym – zauważa Jerzy Kalinowski partner, szef doradztwa strategiczno-operacyjnego KPMG w Polsce. – Jest duża część społeczeństw, która w ogóle nie korzysta z internetu. Wynika to z przesłanek materialnych: nie wszystkich na to stać, ale są też ludzie, którzy uznali, że nie mają potrzeby korzystania z sieci. Tutaj państwo może zrobić wiele. Ważna jest edukacja i znalezienie zachęt dla takich osób, aby na co dzień korzystały z dobrodziejstw gospodarki cyfrowej.
Jak podkreśla, na pewno pomogłoby zwiększanie informatyzacji w administracji publicznej. Im więcej spraw administracyjnych będzie można załatwić online, bez konieczności wizyty w urzędzie, tym więcej osób będzie z tego korzystać. Działania państwa powinny obejmować również kwestię cyberbezpieczeństwa: z jednej strony edukację ws. bezpiecznego użytkowania sieci i ochrony danych osobowych, z drugiej – działania prawna, które będą te zagrożenia redukować.
– Celem Europy jest, żebyśmy mieli dostęp do szybkiego internetu w naszych domach w roku 2020. To jest zdefiniowany cel: wszystkie gospodarstwa domowe mają mieć dostęp do co najmniej 30 Mb/s w roku 2020, a dodatkowo co najmniej połowa do 100 Mb/s. I tutaj pojawia się wyzwanie, żeby dostarczyć 100 Mb/s przy obecnym stanie technologii bez żadnych problemów, w tym wypadku jedynym rozwiązaniem są światłowody. Trzeba jednak do wszystkich gospodarstw domowych zbudować łącza światłowodowe, a to wiąże się z olbrzymim nakładem finansowym – mówi Jerzy Kalinowski.
Przedsiębiorstwa nie zawsze są gotowe, by te wydatki ponosić, tym bardziej jeśli chodzi o inwestycje na terenach wiejskich. One w pierwszej kolejności będą zwracać uwagę na rentowność danej inwestycji, dlatego potrzebne jest wsparcie pieniędzy publicznych.
– Na pewno ważnym elementem będzie zmiana polityki wydawania pieniędzy pomocowych. Agenda 2014-2020 mówi o tym, że będzie można dofinansować sieci dostępowe, czyli ostatnią milę, zbudowane na bazie światłowodów. Czyli będzie mechanizm, który umożliwi subsydia na tych obszarach, które są absolutnie nierentowne, gdzie infrastruktura jest słabiej rozwinięta, czyli na wsiach i w mniej zaludnionych miasteczka – podkreśla przedstawiciel KPMG w Polsce.
Dodaje, że przedsiębiorcy nie oczekują, że w procesie cyfryzacji gospodarki wyręczy ich państwo. To oni powinni być liderami we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań i informować o korzyściach, jakie się z tym wiążą.
– Przedsiębiorcy muszą zrozumieć, że w zupełnie inny sposób trzeba sprzedawać, robić promocję, zarządzać firmą, współpracować z partnerami. I jeśli do tego już dzisiaj nie przygotują firmy, to za rok, dwa czy trzy lata może się okazać, że zrobią to nieefektywnie, bo konkurenci wcześniej weszli w nowe możliwości – wskazuje Kalinowski.
Jego zdaniem nie chodzi tylko o inwestycje w nowe technologie, lecz także wzmacnianie kapitału ludzkiego i promocję doskonalenia wiedzy, która – jak podkreśla Kalinowski – jest podstawowym kapitałem w gospodarce cyfrowej.
Według opracowanej na zlecenie Komisji Europejskiej Cyfrowej Agendy dla Europy (Digital Agenda for Europe) Polska jest jednym z najsłabiej zinformatyzowanych krajów Unii Europejskiej. Pod względem tzw. penetracji łączy szerokopasmowych (liczba na 100 mieszkańców - przyp. red.) znajduje się na przedostatnim miejscu w Europie i wyprzedza tylko Rumunię.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.