Newsy

Krótsze kolejki i sprawniejszy obieg dokumentów w administracji. Poczta Polska będzie pośredniczyć w kontaktach z urzędami

2016-09-02  |  06:40
Mówi:Anna Streżyńska, minister cyfryzacji

Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej

Paweł Usidus, prezes zarządu spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe

  • MP4
  • Poczta Polska ma być ważnym elementem cyfryzacji państwa. Dzięki porozumieniu podpisanemu w środę przez operatora oraz jego spółkę zależną z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa systemy informatyczne administracji zostaną zintegrowane z platformą pocztową Envelo. To ułatwi kontakt obywateli z urzędami. – Kolejki w urzędach powinny się zmniejszyć, a obieg dokumentów powinien być sprawniejszy – podkreśla minister Andrzej Adamczyk. 

    – Projekt włączenia Poczty Polskiej do całego planu cyfryzacji państwa jest ściśle związany z rozpowszechnieniem usług, które Polakom są najbardziej potrzebne – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Streżyńska, minister cyfryzacji. – Chodzi o sprowadzenie kontaktu obywatela z e-administracją i władzą do komfortowej, wygodnej postaci, tak aby państwo było postrzegane przez niego jako przyjazne. Kluczowym rozwiązaniem będzie e-skrzynka, do której wykorzystamy platformę Envelo Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe.

    31 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister Anna Streżyńska podpisali porozumienie z PP i jej spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe o strategicznej współpracy w procesie cyfryzacji państwa. Umowa dotyczy integracji systemów informatycznych administracji wykorzystywanych przez obywateli z pocztową platformą Envelo.

     To rozwiązanie zapewniające wiarygodność nadawcy, odbiorcy, pewność przesyłki, jej integralność oraz poufność – zapewnia Streżyńska. – Ale chcemy wzbogacić je o takie działania jak skanowanie korespondencji rejestrowanej, co nastręcza wielu problemów. Żyjąc bardzo dynamicznie, wielu obywateli nie może odebrać takiej przesyłki w miejscu stałego zamieszkania czy zameldowania. Jednocześnie jest to bardzo ważna korespondencja. Usługa hybrydowa, czyli zamiana analogowej przesyłki na cyfrową i dostarczenie jej na telefon lub komputer z możliwością otworzenia i sprawdzenia, czego wymaga urząd, czy trzeba się stawić na policję, iść do sądu, gdzie konkretnie należy się stawić, to jakość, którą powinien mieć każdy Polak.

    Kluczową rolę w nowym systemie wymiany informacji ma odegrywać Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE), pod względem skutków prawnych mająca identyczną rangę jak list polecony.

    Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka podpisane porozumienie jest krokiem w stronę sprawniejszego działania administracji, krótszych kolejek w urzędach i bardziej przyjaznych procedur.

    – Dzięki dużej liczbie placówek oraz dostępowi do baz i systemów państwa Poczta Polska może wesprzeć administrację w obsłudze spraw takich jak wydanie wyciągu z KRS czy przyjęcie wniosku o dowód osobisty – precyzuje Andrzej Adamczyk – Jest to szczególnie ważne w małych miejscowościach, z których dojazd do większego ośrodka jest utrudnieniem.

    Jak tłumaczy Anna Streżyńska, w procesie cyfryzacji państwa udział partnerów jest kluczowy. Naturalnym sprzymierzeńcem powinny być urzędy administracji państwowej oraz przedsiębiorstwa, w których Skarb Państwa nadal ma udziały i które oferują kluczowe usługi dla przeciętnego obywatela. Takim podmiotem jest na przykład Poczta Polska (PP).

    – Jest to przedsiębiorstwo powszechnie znane, mające placówki w zasadzie wszędzie, cieszące się od dziesięcioleci niesłabnącym zaufaniem Polaków – podkreśla Anna Streżyńska. – Obecnie Poczta przekształca się w firmę nowoczesną, coraz bardziej niezawodną i doskonałą jakościowo.

    Jak wynika z prognozy PP, do 2021 roku przychody operatora z doręczania tradycyjnej korespondencji powinny zmniejszyć się o 84 proc., z obecnych ponad 2,7 mld zł do 441,1 mln rocznie. Z Narodowego Operatora Pocztowego firma chce stać się Narodowym Operatorem Cyfrowym i skoncentrować na dwóch źródłach przychodów: logistyce rynku e-commerce oraz obsłudze usług e-administracji.

    – Poczta jest niezbędnym elementem infrastruktury w dziedzinie tradycyjnej korespondencji i chcemy, aby stała się takim w e-administracji czy e-usługach – zapowiada Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej. – Zależy nam na tym nie tylko ze względu na przychody, lecz także na zaufanie, jakim darzą nas obywatele. Jako spółka należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa gwarantujemy bezpieczeństwo danych, które przy okazji korzystania z usług cyfrowych każdy obywatel musi przekazać. To wyróżnia nas na tle innych podmiotów.

    Jak wynika z komunikatu wydanego przez PP, spółka może zapewnić prostą i bezpieczną procedurę identyfikacji i uwierzytelnienia użytkowników, a także pomóc w ograniczeniu skutków wykluczenia cyfrowego obywateli mieszkających na obszarach wiejskich, zdegradowanych lub oddalonych od ośrodków administracyjnych. Z myślą o takich osobach rozwijane są obecnie dwie usługi: przesyłka hybrydowa (list wysyłany elektronicznie, a dostarczany w formie tradycyjnej) i przesyłka proceduralna (umożliwiająca dostawę do adresata dokumentów, na przykład dowodów osobistych, paszportów i prawa jazdy).

    – Zbudowana z użyciem najnowszych technologii platforma Envelo jest najprawdopodobniej najnowocześniejszym tego rodzaju rozwiązaniem nie tylko w Polsce, lecz także na świecie – wskazuje Paweł Usidus, prezes zarządu spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. – Obecnie wykorzystywane jest ono w kilku procentach, przede wszystkim do sprzedaży usług pocztowych. Może być wykorzystywana z większym pożytkiem dla państwa, trzeba tylko zająć się tym, co najważniejsze, czyli połączeniem obywatela z administracją. Dzięki temu każdy obywatel będzie mógł wysyłać dokumenty czy kontaktować się z sądem 24 godziny na dobę. Jako platforma Poczty Polskiej Envelo doskonale się do tego nadaje.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne – Podlaskie

    Ochrona środowiska

    Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa

    Według badania przeprowadzonego przez Honeywell większość firm planuje w ciągu najbliższego roku zwiększyć wydatki na inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym na efektywność energetyczną i redukcję emisji. Choć obowiązek informowania o swoich działaniach z zakresu ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu dotyczy na razie największych firm, to rynek wymusza wdrażanie niektórych założeń ESG na mniejszych podmiotach. Wzrost presji ze strony swojego otoczenia biznesowego zauważa 65 proc. badanych przedsiębiorców.

    Media i PR

    Komisja Europejska stwierdziła poprawę stanu praworządności w UE. Ruszyła kampania informacyjna na ten temat

    W Polsce 89 proc. badanych uważa za istotne, by wszystkie państwa członkowskie UE przestrzegały podstawowych wartości Unii, w tym praworządności – wynika z badań Eurobarometru. Choć o łamaniu praworządności w ciągu ostatnich pięciu lat wiele się mówiło, również w Polsce, za dobrze poinformowanych na temat praworządności uważa się 62 proc. Polaków. Komisja Europejska pod koniec października wystartowała z ogólnounijną kampanią informacyjną na ten temat. Ostatni raport KE wskazuje, że Unia coraz lepiej radzi sobie z wyzwaniami z obszaru naruszania praworządności.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.