Newsy

Muzyka klasyczna zwiększa kreatywność i koncentrację pracowników. Potencjał ten mogą wykorzystać pracodawcy

2021-12-16  |  06:05

Z badań naukowych wynika, że muzyka klasyczna rozwija pamięć, umiejętności motoryczne, poprawia koncentrację, pokazuje nieograniczone możliwości interpretacji i budzi pozytywne emocje. Zdaniem Edwarda Deskura, byłego waltornisty Opery w Zurychu, potencjał wielkich dzieł Beethovena, Mozarta, Chopina czy Haydna warto więc wykorzystywać na różnych płaszczyznach, chociażby tej biznesowej. Ta kojąca muzyka może mieć bowiem niebagatelny wpływ na kreatywność i wydajność przedsiębiorców, pracowników korporacji, a także nieco mniejszych firm. Warto więc, aby szefowie umożliwiali swoim pracownikom słuchanie takich utworów, które pozwolą im odciążyć umysł, zebrać myśli i podejść do danego tematu z nową energią.

Specjaliści wskazują na to, że muzyka klasyczna ma zbawienny wpływ na organizm człowieka, a także na jego rozwój, na każdym etapie życia i w każdym zawodzie. Edward Deskur uważa, że powinna ona być bardziej doceniania przez biznesmenów, przedsiębiorców i pracowników różnego rodzaju firm. Słuchanie dzieł wybitnych kompozytorów poprawia bowiem koncentrację, kształtuje zdolności myślenia skutecznego i niezbędnego w sytuacjach nieprzewidywalnych, a także pomaga opanować negatywne emocje. Dzięki pozytywnym dźwiękom łatwiej jest kontrolować impulsy oraz wchodzić w prawidłowe interakcje społeczne.

– Muzyka klasyczna nie ma jeszcze bardzo dużego wpływu na przedsiębiorców, ale to jest problem do rozwiązania. Myślę, że w muzyce klasycznej jest bardzo dużo potencjału i mamy wiele ponadczasowych zasad kreatywności, które krążą, są do dyspozycji i możemy korzystać z nich, analizować je i być inspirowani przez nie. Jestem przekonany, że przedsiębiorcy mogą dużo zyskać przez uważne studia arcydzieł muzyki klasycznej. Muzyka klasyczna przeszła próbę czasu, więc mamy dowód na to, że w tych dziełach Beethovena, Mozarta, Haydna jest coś bardzo wartościowego. Jestem absolutnie przekonany, że są w niej przesłania filozoficzne albo i ludzkie, które mogą być używane na korzyść wszystkich, nawet przedsiębiorców – mówi agencji Newseria Lifestyle Edward Deskur, były waltornista Opery w Zurychu.

Badanie przeprowadzone przez amerykańskiego naukowca, dr. Kevina LaBara, wykazało, że muzyka klasyczna poprawia skupienie, a tym samym wydajność pracowników. W momencie słuchania uspokajających dźwięków stają się oni zrelaksowani. Zapobiega to wydzielaniu hormonów związanych ze stresem, co oznacza poprawę nastroju, a to, nad czym pracują, również staje się przyjemniejsze. Muzyka klasyczna potrafi uspokoić umysł, dzięki czemu można pracować na pełnych obrotach i odkrywać nowe pokłady kreatywności.

– Dzięki muzyce klasycznej przedsiębiorcy mogą zyskać wzory myślenia, które są kreatywne, bo jak analizujemy chociażby Beethovena, to można rozpoznać niektóre wzory, np. wielkie kontrasty, złamanie reguł. Ale też to, co jest istotne w muzyce klasycznej, to jest różnorodność interpretacji. Każdy, kto gra symfonię Mozarta albo Beethovena, ma te same nuty, partytury, ale każdy inaczej to interpretuje. I myślę, że przedsiębiorcy, którzy analizują rynek albo technologię, którzy są kreatywni, dostrzegają potencjał, którego inni nie widzą, i oni są tymi, którzy będą mieli więcej do powiedzenia, bo mogą dodać do tego ten artystyczny element i stworzyć coś oryginalnego, czego jeszcze nie było, bo mają tę kreatywność – mówi Edward Deskur.

Jego zdaniem kadry zarządzające firmami mają coraz większą świadomość zalet słuchania muzyki klasycznej i powoli zaczynają wykorzystywać ponadczasowe dzieła wybitnych kompozytorów do tego, żeby pobudzać kreatywność swoich pracowników.

– Firmy używają od czasu do czasu muzyki klasycznej, ale jestem absolutnie przekonany, że jeszcze nie wykorzystują do końca jej całego potencjału. Muzyka klasyczna rezonuje z ludźmi na bardzo głębokim poziomie i przez nią możemy ich inspirować, i o to właśnie chodzi. Myślę, że przedsiębiorcy mogą mądrze korzystać z tych wzorów, które znajdziemy w tej muzyce, na swoją korzyść, nie tylko jako tło reklamy, chociaż to też może być. Ja rozpoznaję bardzo dużo innowacji w tej muzyce i dlatego w moich prezentacjach próbuję otworzyć umysły odbiorców na te wzory myślenia, które są niekonwencjonalne, ale krążą wokół konwencji – mówi waltornista.

Muzyka klasyczna ma zastosowanie w wielu dziedzinach życia i na różnych płaszczyznach. Edward Deskur uważa, że warto stawiać na nią od najmłodszych lat, również w edukacji.

– Muzyka klasyczna ma swój wpływ na rozwój uczniów w szkole. Są nawet badania, które pokazują, że krótko przed testem IQ słuchanie niektórych utworów pomaga podwyższyć rezultaty o 2–3 punkty. Moja teoria jest taka, że ta najlepsza, ponadczasowa muzyka Mozarta, Beethovena stymuluje części mózgu, które są skłonne do abstrakcyjnego myślenia, i pomaga uzyskiwać lepsze wyniki w testach. Poza tym muzyka klasyczna należy do naszej kultury europejskiej, więc należy się zapoznać z tymi arcydziełami muzyki – mówi.

Eksperci podkreślają, że muzyka klasyczna stymuluje nie tylko dzieci, ale także seniorów. Wielu z nich cierpi z powodu samotności oraz depresji, a w takich chwilach pomaga im właśnie słuchanie ponadczasowych utworów. Dodatkowo starszym osobom chorym na alzheimera dźwięki muzyki pomagają choć na chwilę wrócić do rzeczywistości i sprawiają, że są zdecydowanie mniej pobudzone. Z kolei ci, którzy mogą pochwalić się umiejętnością gry na instrumentach, dłużej pozostają sprawni umysłowo, a także fizycznie.

Wykorzystanie muzyki klasycznej w firmach i pracy było tematem jednego z ostatnich spotkań Thursday Gathering. To cykliczne imprezy, które co czwartek przyciągają do warszawskiego Varso społeczność innowatorów. Organizatorem bezpłatnych i otwartych dla wszystkich chętnych eventów jest Fundacja Venture Café Warsaw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.