Newsy

Osoby niewidome i słabowidzące nie muszą być wykluczone z życia kulturalnego. Dzięki technologii audiodeskrypcji mogą „oglądać” filmy

2019-04-17  |  06:15

W Polsce żyje ponad 1,8 mln osób z dysfunkcją wzroku oraz 800 tys. osób z niepełnosprawnością słuchu. Ich udział w życiu kulturalnym do tej pory był ograniczony, ale dzięki technologii audiodeskrypcji mogą one w pełni uczestniczyć w różnego rodzaju wydarzeniach i pokazach. Przekazywanie przez słuchawki werbalnego opisu treści wizualnych jest metodą, dzięki której osoby słabowidzące czy seniorzy z zaburzeniami widzenia mogą zrozumieć film. W ramach tegorocznej 16. edycji Millennium Docs Against Gravity, którego partnerem jest Bank Millennium, cztery filmy będą wyemitowane z funkcją audiodeskrypcji i napisami dla osób niesłyszących.

Od 30 lat Bank Millennium jest mecenasem kultury, więc mieliśmy szansę obserwować różne wydarzenia kulturalne. Wiemy, że nie wszystkie społeczności mają równy dostęp do kultury, zwłaszcza osoby z niepełnosprawnościami, a jest to całkiem spora część naszego społeczeństwa, te osoby nie zawsze mogą uczestniczyć w wydarzeniach tego typu – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Iwona Jarzębska, dyrektor Departamentu Public Relations Banku Millennium.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce żyje ponad 1,8 mln osób z dysfunkcją wzroku. Problemy z prawidłowym widzeniem mają też osoby starsze – obecnie już co piąty Polak ma co najmniej 60 lat, w 2050 roku ich odsetek sięgnie 40 proc. Osoby z niepełnosprawnościami, dysleksjami, niedowidzące często są wykluczane z życia kulturalnego. Przeciwdziałać temu może audiodeskrypcja, czyli przekazywanie przez słuchawki opisu treści wizualnych. Dzięki temu osoby z niepełnosprawnością wzroku czy słuchu, seniorzy, osoby z dysleksją i niepełnosprawnością intelektualną mogą zrozumieć film.

Audiodeskrypcja jest wykorzystywana coraz częściej. Tylko w 2018 roku Fundacja Audiodeskrypcja udostępniła i opisała blisko 250 dzieł sztuki, m.in. dzieła Edwarda Muncha, Claude Moneta, Gustawa Klimta, Vincenta van Gogha czy Edgara Degasa. Zostały też opisane obiekty architektoniczne, m.in. Wieża Eiffla w Paryżu, Casa Mila w Barcelonie i Budynek Secesji w Wiedniu.

Podczas zbliżającej się 16. edycji Festiwalu Filmów Dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity chcielibyśmy cztery filmy w Warszawie i we Wrocławiu wyemitować w technologii audiodeskrypcji – zapowiada Iwona Jarzębska. – Każda z osób, która będzie chciała skorzystać z takiego rozwiązania, może ściągnąć aplikację AudioMovie, zeskanować QR kod z biletu, włączyć słuchawki i słuchać lektora, który opisuje słowami to, co dzieje się na ekranie. Wszystkie osoby z niepełnosprawnością wzroku będą mogły razem ze swoimi przyjaciółmi i rodziną cieszyć się filmem dokumentalnym i będą mogły w pełni uczestniczyć w tym święcie kina.

W rozpoczynającym się w maju festiwalu audiodeskrypcja obejmie filmy „Hi, AI” („Mój przyjaciel, robot”), „Piano to Zanskar” („Stroiciel Himalajów”) oraz sudański „Talking about trees” („Pogawędki o drzewach to zbrodnia”) .

– Kolejnym z filmów, moim faworytem, jest film „My generation”. Jest to historia tworzącej się popkultury w latach 60. w Londynie opowiadana przez Michaela Caine’a. Mamy nadzieję, że to będzie hit festiwalu i on będzie również mógł być obejrzany przez osoby z niepełnosprawnościami – wskazuje Iwona Jarzębska.

Jak podkreśla ekspertka, audiodeskrypcja doskonale wpisuje się w działania Banku Millennium, który na bieżąco niweluje bariery dla osób z niepełnosprawnościami. Obecnie już wszystkie bankomaty i 90 proc. oddziałów jest dostosowana do wymagań niepełnosprawnych klientów.

– Dbamy o to, żeby strona internetowa banku była z łatwością czytana i treści były dostępne dla osób z niepełnosprawnością wzroku. W 2018 roku bank otrzymał nagrodę od organizacji pozarządowej Widzialni za najlepszą stronę internetową przystosowaną właśnie do potrzeb ludzi z niepełnosprawnością –mówi Iwona Jarzębska.

Strona banku jest już dostosowana do czytania przez czytniki ekranu, dostępna z poziomu klawiatury (do nawigacji nie trzeba używać myszki) i zawiera funkcję powiększania tekstu. Klienci korzystający z infolinii banku mogą skorzystać z funkcji komend głosowych zamiast z klawiszy numerycznych telefonu. Osoby z problemami ze wzrokiem mogą też samodzielnie podpisać umowę z bankiem w obecności dwóch pracowników placówki lub świadka, osoby zaufanej klientowi.

– Usługi bankowe przenoszą się ze świata realnego do cyfrowego. Widzimy coraz większe zainteresowanie klientów naszą bankowością internetową, a w szczególności mobilną. Dlatego chcemy, żeby nikt z tych usług nie był wyłączony. Projektując nasze rozwiązania w świecie cyfrowym, dbamy również o specjalne potrzeby ludzi z niepełnosprawnością – podkreśla Iwona Jarzębska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.