Newsy

Pełnometrażowe filmy w 4D. Cinema City instaluje pierwszy ekran w Warszawie

2013-01-25  |  06:30
Mówi:Joanna Kotłowska
Funkcja:dyrektor relacji inwestorskich
Firma:Cinema City International
  • MP4

    W ciągu najbliższych miesięcy w jednym z warszawskich kin Cinema City pojawi się pierwszy ekran 4D. Nowa koreańska technologia umożliwi oglądanie filmów z efektami specjalnymi, takimi jak powiew wiatru czy krople wody. Firma liczy, że to pomoże przyciągnąć do kin więcej widzów niż w ubiegłym roku. Chociaż zaplanowane na ten rok premiery sprawiają, że kina raczej nie martwią się o sprzedaż biletów.

     – Niedługo, i tu niespodzianka dla widzów, będziemy instalować pierwszy ekran 4D w Warszawie – zapowiada w rozmpwie z Agencją Informacyjną Newseria Joanna Kotłowska, dyrektor relacji inwestorskich Cinema City International. – Kryje się pod tym najnowsza koreańska technologia.

    Technologia, dzięki której podczas oglądania filmu w zależności od tego, co się dzieje na ekranie widzom będą towarzyszyły różne efekty specjalne, generowane przez urządzenia zainstalowane w sali.

     – Można by sobie wyobrazić taki film jak „Avengers” czy „Spiderman”, gdzie Państwo siedzicie na ruchomych fotelach, odczuwacie wiatr, wodę i dziesiątki innych efektów, które są generowane przez te wszystkie urządzenia – wyjaśnia Joanna Kotłowska.

    Zapowiada, że ekran powinien być gotowy w ciągu najbliższych miesięcy. Od sierpnia taka sala działa już w jednym z kin Cinema City International w Izraelu. Wkrótce firma będzie instalować ekrany 4D w Pradze, Budapeszcie i Sofii.

    To ma być dobry rok dla polskich kin

    Kina będą kusiły widzów nie tylko nowinkami technologicznymi, ale również ofertą filmową. 

     Lista filmów na 2013 rok sugeruje, że to będzie dobry rok, prawdopodobnie lepszy niż 2012, jeśli chodzi o sprzedaż biletów – mówi Joanna Kotłowska.

    W zeszłym roku kina Cinema City i należące do nich Imax sprzedały na swoich siedmiu rynkach (Polska, Czechy, Węgry, Słowacja, Bułgaria, Rumunia, Izrael) 36,3 mln biletów, co oznacza wzrost o 2,5 proc. w porównaniu z 2011 rokiem.

    Spośród wszystkich rynków Cinema City International, Polska jest zdecydowanym liderem pod względem liczby sprzedanych biletów. W ubiegłym roku wyniosła ona blisko 13,5 mln sztuk. W 2011 roku wynik ten był o 1,3 mln lepszy.

     – Wyniki spółek kinowych zależą od filmów, od liczby tych filmów, od wielkości produkcji, które wchodzą na ekrany. Akurat w Polsce w 2012 roku mieliśmy dosyć mocną reprezentację filmów międzynarodowych, ale mniej filmów produkcji lokalnej – stąd ten spadek – wyjaśnia Joanna Kotłowska.

    Łącznie w zeszłym roku do kin przyszło o 1,3 proc. mniej widzów niż w 2011 roku, przy czym sam 2011 rok był wyjątkowo dobry. Przeniesiono na niego większość premier polskich filmów z 2010 roku, co dało łączną ich liczbę ponad 40. Na ekrany weszły wówczas m.in.: „Weekend”, „Och Karol 2”, „1920 Bitwa warszawska” czy „Baby są jakieś inne”.

     – Można powiedzieć, że polski rynek, który w całości sprzedał około 38,5 mln biletów, czyli niewiele mniej niż w zeszłym roku, generalnie zachował się bardzo dobrze – twierdzi dyrektor w Cinema City International.

    Polskie kino kontra megaprodukcje

    Dużej liczby polskich produkcji branża kinowa spodziewa się także w tym roku. W zeszłym przychody ze sprzedaży biletów na rodzimy film dały średnio 4 mln zł, czyli o blisko 170 proc. więcej niż wyniosła średnia dla wszystkich zeszłorocznych produkcji.

     – Zdecydowanie polskie tytuły cieszą się popularnością. Średnio 25 proc. wszystkich sprzedanych biletów w Polsce to są te sprzedane na polskie tytuły – mówi przedstawicieli Cinema City. – Mamy dosyć silny także ten rok pod względem polskich produkcji z filmem „Wałęsa” na czele, a także wiele innych. Teraz na ekranie gościmy „Bejbi Blues”, „Sęp”, a za chwilę wchodzi „Drogówka”.

    Frekwencję w kinach w tym roku zapewnić mają także megaprodukcje z „Hobbitem” na czele, a także – tradycyjnie już – filmy nominowane do Oscarów.

     – Jeżeli film jest właśnie na ekranie i otrzymuje nominacje do prestiżowego tytułu, a później wygrywa, to na pewno pomaga mu w sprzedaży biletów i nawet można by powiedzieć, przedłuża jego byt i życie w kinach. Zdarza się też tak, że film, który uzyskuje nominacje wchodzi dzięki temu na ekrany naszych multipleksów – przyznaje Joanna Kotłowska.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.