Newsy

Lasy Państwowe wydadzą 700 mln zł na inwestycje. Większość pójdzie na drogi

2015-02-03  |  06:55

700 mln złotych planują wydać w 2015 roku na inwestycje Lasy Państwowe. Niemal drugie tyle mają nadzieję pozyskać w najbliższych latach z budżetu Unii Europejskiej. Gros pieniędzy zostanie przeznaczone na budowę dróg leśnych.

– W 2015 roku planujemy przeznaczyć około 700 mln zł na inwestycje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Wasiak, dyrektor generalny Lasów Państwowych.Tradycyjnie od kilku lat 70 proc. inwestycji to budownictwo drogowe, które służy ochronie przeciwpożarowej i lepszemu wykorzystaniu dróg do transportu drewna, ale też służy społeczeństwu, bo daje możliwość uczęszczania do lasu, korzystania z dróg leśnych, które równocześnie mogą być i ścieżkami rowerowymi, i miejscami do spacerów.

W ubiegłym roku Lasy Państwowe zmniejszyły swoje inwestycje z 1 mld zł do ok. 700 mln ze względu na ustawowy wymóg przekazania do budżetu państwa 800 mln zł. W Polsce powierzchnia lasów jest systematycznie powiększana. Zalesienie kraju zostało zwiększone z 21 proc. w roku 1945 do ponad 29 proc. obecnie. Zgodnie z „Krajowym programem zwiększania lesistości” w roku 2020 lasy mają zajmować 30 proc. powierzchni Polski. 30 lat później ta powierzchnia ma wzrosnąć do 33 proc. Jednak drogi i zalesianie to nie jedyne wydatki.

Mamy też dużą substancję mieszkaniową i 500 budynków administracyjnych. To pociąga rokrocznie inwestycje w granicach 100 mln zł w zakresie ich utrzymania czy modernizacji – przyznaje Adam Wasiak. – Pozostałe planowane kwoty to około 200 mln zł na wspólne przedsięwzięcia z samorządami, również na inwestycje drogowe, oraz współfinansowanie inwestycji, na które mamy nadzieję otrzymać pieniądze z Unii Europejskiej. Myślę tu przede wszystkim o małej retencji nizinnej.

Mała retencja nizinna, czyli gromadzenie wody na terenach nizinnych, to bardzo istotny program i dla różnorodności biologicznej w lasach, i dla ochrony przed powodziami. Dlatego współfinansować go będzie Unia Europejska.

We wstępnych analizach na cały okres programowania chcielibyśmy pozyskać z Unii od 500 do 600 mln zł z nowej perspektywy – podkreśla dyrektor generalny Lasów Państwowych.Jeżeli to się uda, to myślę, że będzie to duży sukces i Lasów Państwowych, i naszego kraju.

Pieniądze z Unii Europejskiej w ramach perspektywy 2014-2020 zasilać będą polską gospodarkę w ramach wielu programów. Do Lasów Państwowych mogą trafić środki przeznaczone zarówno na ochronę środowiska, modernizację zaniedbanych regionów, jak i usprawnienie transportu czy nowe technologie.

Jesteśmy na etapie podpisywania umów w tym zakresie. Przygotowujemy się na duży program termomodernizacji naszych budynków, połączony z ich adaptacją do odnawialnych źródeł energii – deklaruje Adam Wasiak. – To również jeden z dużych programów unijnych, w którym zamierzamy uczestniczyć. Jak w poprzedniej perspektywie aktywnie bierzemy udział we wszelkich przedsięwzięciach z zakresu ochrony przyrody na terenie Lasów Państwowych, mówię  tu o ochronie żubrów i restytucji populacji głuszca – działania w tym zakresie są dla nas bardzo ważne.

Lasy zajmują 29,2 proc. terytorium Polski, rosną na obszarze 9,1 mln ha. Z tego prawie 7,6 mln ha zarządzane jest przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Obecny system gospodarowania odpadami jest kosztowny i nieefektywny. Bez jego reformy konsumenci muszą liczyć się z dalszym wzrostem cen

Koszty gospodarki odpadami będą rosły. – Wynika to m.in. z faktu, że w tej chwili są niedoszacowane, a cały system nieefektywny, co uderza po kieszeni zarówno samorządy, jak i wszystkich konsumentów – mówi Leszek Karski, ekspert prawa ochrony środowiska. Dodatkowym czynnikiem napędzającym podwyżki są też rosnące ceny energii czy paliw, które przekładają się na koszty transportu. Ekspert podkreśla, że w Polsce cały system gospodarki odpadami wymaga reformy, która powinna zacząć się już na etapie edukacji konsumentów. 

Prawo

Brytyjczycy wybierają nowy parlament. Od tego zależy m.in. scenariusz brexitu i status Szkocji

12 grudnia już drugi raz w ciągu trzech lat obywatele Zjednoczonego Królestwa wezmą udział w przedterminowych wyborach do niższej izby parlamentu. Według sondaży Partia Konserwatywna Borisa Johnsona powinna odzyskać utraconą dwa i pół roku temu większość i doprowadzić do brexitu. Według dra Grzegorza Mathei z Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie najważniejszym zadaniem nowego rządu będzie uchronienie brytyjskiego państwa przed rozpadem.

CES Las Vegas 2020

Problemy społeczne

Połowa pracowników w Polsce ma nieprawidłową wagę, a co piąty – podwyższony cholesterol. Do dbania o zdrowie chcą ich zmotywować pracodawcy

Choć według połowy Polaków sport ma największy wpływ na zdrowie, to blisko 60 proc. nie uprawia żadnej aktywności fizycznej. W efekcie co drugi pracownik biurowy ma nieprawidłowy wskaźnik BMI, czyli problemy z wagą, a co piąty – nieprawidłowy cholesterol – wynika z raportu Medicover Polska. Zauważają to pracodawcy, którzy często wśród pozapłacowych benefitów oferują pakiety sportowe. – Możemy zmniejszyć w ten sposób absencję pracowniczą i poprawić efektywność zakładu pracy – ocenia Artur Białkowski z Medicover Polska.

Handel

Współczesny konsument kupuje coś więcej niż sam produkt. Sprzedawcy kreują więc pozytywne emocje z nim związane

Blisko 2/3 klientów przed zakupem czerpie inspirację z mediów społecznościowych – wynika z badań PwC. Współczesny konsument kupuje już nie tylko sam produkt czy usługę, ale również wrażenia i emocje związane z jego zakupem. Dlatego kreowanie pozytywnych doświadczeń konsumenckich, niezależnie od kanału sprzedaży, jest obecnie jednym z największych wyzwań dla marketerów i fundamentem trendu experience economy.