Newsy

Legendarny sterowiec znów transmituje najważniejsze wydarzenia sportowe w Europie. Wyjątkowo pojawił się także w Polsce [DEPESZA]

2021-08-02  |  06:20
Wszystkie newsy

Jeden z największych na świecie sterowców pojawił się nad Wrocławiem. To Goodyear Blimp jeden z powietrznych statków, które w Stanach mają już status popkulturowej ikony. Sterowce opatrzone logo jednej z największych marek oponiarskich od lat relacjonują najważniejsze wydarzenia ze świata sportu. Teraz, po latach przerwy, sterowiec Goodyeara wrócił do Europy, gdzie odwiedzi szereg imprez sportowych, odbywając loty m.in. nad Londynem i Mediolanem. Jego tegoroczne tournée ma związek z celebrowaniem powrotu marki Goodyear do motorsportu. W ostatni weekend Goodyear Blimp zawitał także do Polski, która jest wyjątkowym krajem na mapie jego przelotu. Mimo że nie odbywają się u nas żadne wyścigi, jego obecność miała podkreślić, jak ważny jest polski rynek dla oponiarskiej marki.

– Sterowce są ważną częścią historii Goodyeara. Od ponad 100 lat rozsławiają markę zarówno w Ameryce, jak i na Starym Kontynencie. W Stanach Zjednoczonych latają trzy tego typu modele. Tam Blimp stał się niemal popkulturową ikoną. Zdjęciami z jego obecności na niebie chętnie dzielą się w swoich mediach społecznościowych znane osoby, jak np. koszykarz Los Angeles Lakers, LeBron James czy twórca Tesli, Elon Musk – mówi agencji informacyjnej Newseria Paweł Jezierski, kierownik ds. komunikacji Grupy Goodyear w regionie EEN.

Sterowce opatrzone logo jednej z największych marek oponiarskich na świecie latają po niebie od 1910 roku, kiedy powstał specjalny departament na potrzeby współpracy z przemysłem lotniczym. Od tego czasu zdążyły już się zapisać w historii. W 1929 roku sterowiec Defender został ochrzczony przez słynną pilotkę Amelię Earhart – pierwszą kobietę, która samotnie przeleciała nad Oceanem Atlantyckim. W latach 60. sterowce Goodyeara po raz pierwszy relacjonowały finały Super Bowl, a dwie dekady później – dzięki specjalnemu pozwoleniu brytyjskiego parlamentu – transmitowały z powietrza Royal Wedding księcia Karola i Diany.

Na przestrzeni kolejnych lat występowały też w hollywoodzkich filmach, transmitowały igrzyska olimpijskie, a nawet niosły pomoc ofiarom huraganów. Jednak przede wszystkim – relacjonowały najważniejsze wydarzenia ze świata sportu. W latach 1970–1979 sterowce Goodyeara współtworzyły aż 275 relacji telewizyjnych m.in. z wyścigów Indianapolis 500, Daytona 500 czy US Open.

– Nasze sterowce do dziś pojawiają się podczas legendarnych imprez sportowych, w tym m.in. wyścigów NASCAR, rozgrywek NBA, finałów Super Bowl czy igrzysk olimpijskich – wymienia Paweł Jezierski.

Powietrzne statki opatrzone logo Goodyeara zapisały się już w amerykańskiej kulturze, jednak Goodyear Blimp jest też – zwłaszcza wśród fanów sportu – dobrze znany w Europie. Brał udział w wielu ważnych wydarzeniach sportowych i kulturalnych, m.in. Grand Prix Niemiec na Nürburgringu w 1985 roku czy French Open na kortach Rolanda Garrosa rok później. Po latach przerwy Goodyear Blimp wrócił w tym roku do Europy, żeby towarzyszyć najważniejszym wydarzeniom motorsportowym na Starym Kontynencie.

W tym roku po raz pierwszy pojawił się na europejskim niebie w czerwcu, podczas wyścigów WTCR na legendarnym torze Nürburgring w Niemczech. Następnie poleciał do Londynu na Brytyjskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych (BTCC), wywołując niemałą sensację podczas przelotu nad miastem. Z kolei w lipcu Goodyear Blimp odwiedził Mediolan, gdzie towarzyszył sześciogodzinnemu wyścigowi serii World Endurance Championship na torze Monza.

– Jego pojawienie się w Europie jest jednocześnie sposobem na świętowanie naszego powrotu do sportów motorowych – podkreśla kierownik ds. komunikacji Grupy Goodyear w regionie EEN. – Goodyear został oficjalnym dostawcą opon do klasy LMP2 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), Europejskiej Serii Le Mans, Brytyjskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych (BTCC) oraz dla Pucharu Świata Samochodów Turystycznych FIA (WTCR) i Pure ETCR – pierwszej serii wyścigów w pełni elektrycznych samochodów turystycznych wielu marek.

Co ciekawe, sterowiec Goodyear Blimp pojawił się też w Polsce, mimo że nie odbywają się u nas żadne wyścigi. Jego obecność miała jednak pokazać, jak ważny jest polski rynek dla oponiarskiej marki.

– Po przelocie nad słoweńską Lublaną i czeską Pragą Goodyear Blimp dotarł do Szymanowa. Na Dolnym Śląsku gościł aż trzy dni – od 31 lipca do 2 sierpnia, odbywając regularne loty nad Wrocławiem i okolicami oraz zapewniając mieszkańcom niepowtarzalne widoki. I chociaż nie odbywają się tutaj żadne wyścigi, uznaliśmy, że wizyta legendarnego statku powietrznego sprawi mieszkańcom Dolnego Śląska i pasjonatom lotnictwa wiele radości – mówi Paweł Jezierski.

Po przystanku w Polsce sterowiec Goodyeara poleci teraz do Kopenhagi, gdzie będzie towarzyszył serii Pure ETCR – wyścigom w pełni elektrycznych samochodów turystycznych. Ostatnim przystankiem na jego trasie będzie legendarny, 24-godzinny wyścig Le Mans w dniach 21–22 sierpnia, podczas którego Goodyear Blimp zapewni obszerną relację telewizyjną na żywo, nadawaną przez Eurosport.

– Blimp towarzyszy najważniejszym wydarzeniom motorsportowym, gdzie pełni podwójną rolę. Jest rozpoznawalnym ambasadorem naszej marki, ale zapewnia też relacje telewizyjne z powietrza, dzięki czemu fani motorsportu mogą oglądać wyścigi z nowej perspektywy – mówi ekspert Grupy Goodyear.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Transport

Rząd aktualizuje strategię lotniczą dla Polski. Ma być przyjęta na początku 2022 roku

„Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do roku 2030” po zmianach ma być gotowa w ciągu kilku najbliższych tygodni i po ocenie oddziaływania na środowisko powinna zostać przyjęta w I kwartale przyszłego roku. – Za 10 lat polski rynek lotniczy będzie już znacznie większy niż ten sprzed pandemii. Nie tylko odrobimy straty, lecz także wykonamy kolejne kroki do przodu – ocenia Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zakłada, że dzięki budowie centralnego lotniska i dobremu położeniu geograficznemu Polska zostanie lotniczym liderem Europy Środkowej.  

Handel

Nowe otwarcie w światowym handlu. Firmy zmieniają łańcuchy dostaw i strategie zamówień

Ostatnie półtora roku okazało się punktem zwrotnym dla światowego handlu. Mimo że pandemiczne zakłócenia nie były tak brzemienne w skutkach, jak się początkowo spodziewano, to i tak dla wielu przedsiębiorstw stały się okazją do zrewidowania strategii zamówień, produkcji i dystrybucji. W efekcie dziś dywersyfikują dostawców i ryzyko, często skracając łańcuchy dostaw. Także państwa przygotowują się na nowe otwarcie w światowym handlu – nowe przepisy w USA czy UE mają zagwarantować, że kluczowe dla gospodarki półprzewodniki będą produkowane lokalnie, a krytyczna infrastruktura będzie lepiej chroniona i monitorowana. 

Motoryzacja

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna staje się hubem elektromobilności. Za 70 proc. inwestycji odpowiadają mikro- i mali przedsiębiorcy z Polski

Do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ściąga coraz więcej projektów z obszaru elektromobilności. Wśród nich są produkcja pierwszej w historii polskiej marki samochodu elektrycznego Izera oraz inwestycje FCA Poland, która będzie produkowała w Polsce zupełnie nowe modele samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. Dodatkowo koncern SK Innovation buduje fabryki, w których powstawać będą separatory baterii wykorzystywane w samochodach elektrycznych. Katowicka SSE przyciąga też polskich mikro- i małych przedsiębiorców. W 2020 roku odpowiadali za niemal 70 proc. projektów inwestycyjnych.

IT i technologie

Biodruk 3D może zrewolucjonizować badania kliniczne i transplantologię. Już za kilka lat będzie można wydrukować z komórek zdrowe narządy do przeszczepu

Od początku 2021 roku pacjenci odzyskują wzrok dzięki biodrukowanym rogówkom oka. Tymczasem już za kilka lat możliwe będzie wydrukowanie w podobny sposób trzustki czy wątroby, które będą się nadawać do przeszczepów. Biodruk 3D pozwala również tworzyć z tkanek modele nowotworów i testować na nich działanie terapii celowanych. Wydrukowane modele tkankowe zastępują coraz częściej żywe zwierzęta w procesie badań klinicznych czy testowania kosmetyków.