Newsy

LOT chce kupić samoloty średniej wielkości i nowe Dreamlinery

2013-08-05  |  06:50

LOT myśli o nowych samolotach średniej wielkości. W grę wchodzą jedynie modele z rodzin Airbus 320 oraz Boeing 737. Oficjalnie proces wyboru nowych maszyn ruszy jednak dopiero, gdy zakończy się trwająca sprzedaż mniejszych odrzutowców Embraer. Równocześnie polski przewoźnik myśli o zastąpieniu zamówionych Dreamlinerów większym wariantem tego samolotu.

W rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sebastian Mikosz, prezes zarządu PLL LOT, podkreśla, że proces zakupu nowych samolotów jest ściśle powiązany ze sprzedażą obecnej floty. Pod koniec maja przewoźnik ogłosił przetarg na sprzedaż sześciu Embraerów 170 oraz trzech Embraerów 145, które od ponad dwóch lat nie są już wykorzystywane do obsługi połączeń.

 – W tej chwili trwa transakcja sprzedaży, którą upubliczniliśmy. Jeśli ona się dokona, to wtedy otworzymy oficjalny proces wyboru nowej floty. Rozmawiamy o modelu 737 w przypadku Boeinga i o modelu 320 w przypadku Airbusa, ale samo rozpoczęcie wyboru samolotów nastąpi wtedy, kiedy będziemy zdecydowani co do liczby samolotów, a to znowu jest powiązane z transakcją sprzedaży Embraerów, która jest w programie restrukturyzacji – mówi Mikosz. – Mówiąc najprościej, jak tylko zamkniemy sprzedaż Embraerów, to rozpoczniemy rozmowy o nowej flocie średniego zasięgu.

Poza sześcioma sprzedawanymi Embraerami 170, mieszczącymi do 70 pasażerów, LOT posiada jeszcze 22 samoloty tego brazylijskiego producenta. Również w większych wariantach 175 oraz 195. Z floty linii wycofywane są większe Boeingi 737 – po ich całkowitym zniknięciu LOT pozostanie bez samolotów średniej wielkości.

Mikosz zapewnia jednak, że po uszczupleniu floty regionalnych Embraerów LOT będzie rozważał zamówienie samolotów ze średniego segmentu wielkości. Airbusy 320 oraz Boeingi 737 to maszyny, które w zależności od wariantu mogą przewozić maksymalnie od ok. 150 pasażerów do niemal 200.

Samoloty tej wielkości są niezbędne, by umożliwić dowóz pasażerów do głównej bazy przesiadkowej linii w Warszawie i zapełnienie latających na trasach długodystansowych Boeingów 787 Dreamliner. Tej zimy te najnowsze nabytki LOT-u będą wykorzystywane również przez czarterujące je biura podróży.

 – Dreamlinery latają dla LOT, natomiast siatka czarterów zimowych w tym roku jest ogromna. W tej chwili rozmawiamy z biurami czarterowymi jeszcze o kolejnych możliwościach latania, więc dla nas jest to absolutnie wypełnienie braku pasażerów, jaki mamy na połączenia regularne w zimie. W ten sposób staramy się niwelować sezonowość – podkreśla Mikosz.

Zimą zainteresowanie rejsami długodystansowymi LOT-u jest znacznie niższe, dlatego przewoźnik nawiązał współpracę z biurami podróży. Jak podkreśla Mikosz, w tym momencie umowy zostały podpisane na wykorzystanie 1,5 samolotu tygodniowo – oznacza to, że jeden samolot będzie latał tylko dla biur podróży, a drugi w połowie dla nich, w połowie dla LOT-u.

Dzięki elastycznemu wykorzystaniu Dreamlinerów, LOT chce doprowadzić do sytuacji, w której każdy z pięciu dostarczonych samolotów tego typu będzie cały czas latał. Szósty z ośmiu zamówionych Boeingów 787 ma dotrzeć do Polski wiosną przyszłego roku. Siódmy – pod koniec 2014 r., a ósmy wiosną 2015 r. Nie wiadomo jednak, czy dwa ostatnie Dreamlinery nie zostaną zamienione na większą wersję 787-9.

 – Nie ukrywam, że ta wersja nas kusi, natomiast tylko w przypadku siódmego i ósmego egzemplarza. Obserwujemy wzrost rynku, więc model -9 jest dość atrakcyjny. Mono-flota, czyli jeden układ handlowy jest dużą przewagą tej floty, którą mamy i nie jesteśmy pewni, czy ewentualnie otwarcie jakiegoś nowego połączenia skompensowałoby zwiększenie floty samolotów do modelu -9. Myślimy o tym – zapowiada Mikosz.

Posiadane przez LOT Dreamliery w wariancie 787-8 mogą przewieźć do 252 pasażerów. Większe modele zabrałaby na pokład nawet o 40 pasażerów więcej. Mają też większy o ponad 500 km zasięg. Żaden samolot w wariancie -9 nie został jednak jeszcze dostarczony do linii lotniczych. Boeing dopiero niedługo chce wykonać pierwszy lot testowy tego typu, a pierwszy klient, Air New Zealand, odbierze inauguracyjnego 787-9 dopiero w trzecim kwartale 2014 r.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.