Mówi: | Hanna Surma |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | port lotniczy Poznań-Ławica |
Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala. Będzie więcej miejsca i sklepów.
Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala pasażerskiego, która rozpoczęła się jeszcze przed Euro 2012. Poprawiła się przepustowość lotniska, a dzięki powiększonej strefie komercyjnej i szybszej kontroli bezpieczeństwa wzrośnie komfort pasażerów. To ostatni moment na inwestycję, bo w następnych latach Unia Europejska przeznaczy mniej funduszy na lotniska.
– Port lotniczy Poznań-Ławica, jak kilka innych portów regionalnych, znajduje się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W związku z tym do 2013 rozbudowa musiała nastąpić, by skorzystać z środków unijnych. Mamy sygnały, że przez najbliższe długie lata środków z UE na infrastrukturę lotniskową nie będzie. W związku z tym myślę, że poznański port byłby oczerniany, gdyby rozbudowy nie dokonał właśnie teraz – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Hanna Surma, rzeczniczka prasowa portu lotniczego Poznań-Ławica.
Dodaje, że rozbudowa to inwestycja bardzo długoterminowa. Władze poznańskiego lotniska szacują, że nowy terminal oraz infrastruktura lotniskowa wystarczą aż do 2034 r. Surma podkreśla, że nie można o takiej inwestycji myśleć wyłącznie w perspektywie kilkuletniej.
Poznańskie lotnisko od początku roku notuje wysokie spadki liczby pasażerów. W pierwszym półroczu Ławica obsłużyła o 22 proc. mniej osób niż w tym samym okresie 2012 r., a w lipcu spadek wyniósł 16 proc. Dlatego powiększony terminal nie jest w pełni wykorzystywany. Surma zaznacza jednak, że znacząco poprawia się jakość obsługi pasażerów.
– Pasażer korzysta z nowoczesnej, przestronnej infrastruktury, w której łatwo jest się zorientować przy wylocie, jak również przy przylocie. Skróciliśmy czasy oczekiwania na bagaż czy czasy oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa, może nie w sezonie czarterowym w czasie szczytów, ale wszystko jest teraz szybciej, płynniej i w lepszych warunkach pod względem komfortu przy wylocie i przylocie dla pasażera – zapewnia Surma.
Ławica zakończyła już budowę zupełnie nowej części przylotowej terminala pasażerskiego, która została oddana do użytku przed ubiegłorocznymi piłkarskimi mistrzostwami Europy. Powstała także nowa hala odprawy biletowo-bagażowej z 22 stanowiskami obsługi. Teraz trwają prace przy hali odlotów. Pod koniec czerwca oddana została do użytku część przeznaczona dla pasażerów podróżujących w obrębie strefy Schengen. Osoby odlatujące poza obszar Schengen muszą jeszcze korzystać z infrastruktury tymczasowej.
Z punktu widzenia finansów lotniska bardzo ważną zmianą jest oddanie powiększonej strefy komercyjnej. Przychody od najemców powierzchni komercyjnej są dla portów lotniczych coraz ważniejsze.
– Do tej pory, czyli przed rozbudową, stosunkowo niewielki terminal nie posiadał strefy komercyjnej z prawdziwego zdarzenia – tłumaczy Surma. – Działa już od jakiegoś czasu rozbudowana strefa komercyjna w strefie przylotów. Teraz terminal oferuje o wiele więcej pasażerowi, który przyleciał, jak również osobom, które oczekują na kogoś z rodziny, znajomych czy służbowo. 13 sierpnia oficjalnie otworzyliśmy zdecydowanie powiększoną, z prawdziwego zdarzenia strefę komercyjną w strefie odlotów i tam na blisko 2 tys. metrów każdy odlatujący pasażer znajdzie coś dla siebie.
Za całą nową strefę handlową na Ławicy odpowiada firma Baltona, największy operator sklepów wolnocłowych w Polsce. Największy sklep ma niemal 500 metrów kw., a w hali odlotów są też kawiarnia, butik oraz sklep z pamiątkami. Jesienią otwarte zostaną kolejne punkty handlowe i gastronomiczne.

Ławica wprowadza nowy cennik opłat lotniskowych. Chce zachęcie przewoźników do lotów z Poznania.
![[zdjęcia] lotnisko i samoloty](https://www.newseria.pl/files/1097841585/813121412_lawica_przebitki,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
[zdjęcia] lotnisko i samoloty

Duże spadki liczby pasażerów na poznańskim lotnisku
Czytaj także
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-05-20: Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2025-02-03: Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.