Mówi: | Hanna Surma |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa portu lotniczego Poznań-Ławica |
Duże spadki liczby pasażerów na poznańskim lotnisku
Lotnisko Poznań-Ławica notuje rekordowo duże spadki liczby pasażerów. W maju i czerwcu port lotniczy obsłużył 25 proc. osób mniej niż w tych samych miesiącach ubiegłego roku, a w całym półroczu lotnisko straciło 22 proc. podróżnych. W lipcu spadek był nieco mniejszy i wyniósł 16 proc. Rejsy z Poznania tną zarówno linie tradycyjne, jak i niskokosztowe.
– Obserwujemy zdecydowanie negatywny tzw. efekt OLT, jak również wygenerowanego jednorazowo ruchu związanego z Euro2012. Przed rokiem w czerwcu obsłużyliśmy bardzo dużo pasażerów przylatujących do Poznania na mecze. Podsumowując całe półrocze na poznańskim lotnisku, gdybyśmy odjęli pasażerów korzystających z linii OLT, jak również tych, których obsłużyliśmy w związku z Euro2012, to spadek liczby pasażerów wynosiłby 12 proc. – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Hanna Surma, rzeczniczka prasowa portu lotniczego Poznań-Ławica.
Surma przekonuje, że spadki odnotowuje cała branża, bo ubiegły rok był rekordowo dobry. Duży wpływ miała na to działalność linii OLT Express, która od kwietnia do lipca 2012 r. oferowała liczne krajowe połączenia lotnicze w atrakcyjnych cenach.
Ławica, która notuje jedne z największych spadków liczby pasażerów (w pierwszym półroczu więcej pasażerów ubyło jedynie w Łodzi), zmaga się również z malejącą liczbą połączeń. Rejsy z Poznania redukują zarówno linie tradycyjne, jak i niskokosztowe. LOT zmniejszył znacząco liczbę połączeń do Warszawy.
– W październiku roku ubiegłego LOT zawiesił połączenia do Frankfurtu, tak więc mogliśmy oferować tylko jedno dziennie linią Lufthansa. LOT także mocno ograniczył operowanie do Warszawy. Z innych miast jest nawet po siedem rotacji dziennie na Lotnisko Chopina, natomiast w Poznaniu teraz ostatnio mieliśmy tylko trzy – podkreśla Surma.
Do tego przewoźnicy niskokosztowi zawiesili część połączeń na zimę. Surma podkreśla, że choć na innych lotniskach to norma, w Poznaniu taka sytuacja miała miejsce po raz pierwszy. Dwa z tych połączeń nie zostały przywrócone wiosną. W kwietniu linia Wizz Air zadecydowała o zlikwidowaniu dwóch kolejnych tras. Łącznie w porównaniu z ubiegłym rokiem z Poznania nie ma już rejsów do Barcelony, Rzymu, Dortmundu i Cork (obsługiwanych przez Wizz Aira) oraz Madrytu i Bolonii (Ryanair). Z końcem października ubiegłego roku z Ławicy wycofał się też Norwegian, który oferował loty do Oslo.
Ławica zyskała za to kilka nowych tras, które częściowo zmniejszają straty. To m.in. połączenia do Bergen w Norwegii oraz East Midlands Airport w Anglii. Przywrócona została też większość zawieszonych na zimę tras sezonowych, a Eurolot połączył Poznań z dwoma miastami w Chorwacji.
– Polityka tanich przewoźników jest niestety czasem nieprzewidywalna dla regionalnych portów lotniczych. Prowadzą oni ostrą grę konkurencyjną idącą w kierunku kanibalizacji połączeń, czyli kilku przewoźników z danego lotniska regionalnego oferuje przeloty w to samo miejsce i siłą rzeczy ktoś z gry odpada – zaznacza Surma.
Rzeczniczka poznańskiego lotniska przekonuje, że miesiące letnie to okres największego natężenia ruchu. To nie tylko zasługa większej liczby połączeń czarterowych, zorganizowanych przez biura podróży dla turystów korzystających z imprez pakietowych, ale także połączeń sezonowych przewoźników niskokosztowych. W lipcu spadek liczby pasażerów był nadal duży, ale mniejszy niż w poprzednich miesiącach i wyniósł 16 proc.
Władze lotniska w Poznaniu chcą walczyć z malejącą liczbą pasażerów m.in. poprzez wprowadzenie nowego cennika opłat lotniskowych, jak również poprzez intensywne rozmowy na temat kontynuacji obsługi niektórych tras oraz wprowadzenia nowych. Pierwsze efekty już są – od jesieni Lufthansa uruchomi dodatkowy rejs do Frankfurtu, a skandynawski SAS utrzyma trzy połączenia dziennie do Kopenhagi.

Ławica wprowadza nowy cennik opłat lotniskowych. Chce zachęcie przewoźników do lotów z Poznania.
![[zdjęcia] lotnisko i samoloty](https://www.newseria.pl/files/1097841585/813121412_lawica_przebitki,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
[zdjęcia] lotnisko i samoloty

Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala. Będzie więcej miejsca i sklepów.
Czytaj także
- 2025-06-24: Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-02-03: Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
Do 2030 roku z gospodarki o obiegu zamkniętym ma pochodzić co czwarty surowiec. Aby przyspieszyć ten proces, w Polsce potrzeba nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym – wskazywali eksperci w trakcie Polish Circular Forum. Obecny dokument nie spełnia już swojej roli i wymaga aktualizacji. Na braku jasnych przepisów i systemu wsparcia najbardziej cierpią przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa. – Z naszych badań wynika, że tylko 3–3,5 proc. firm z sektora MŚP jest świadomych i przygotowanych do transformacji – ocenia Agnieszka Zdanowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu.
Prawo
Wspólna polityka rolna do deregulacji. Trwają prace nad uproszczeniami dla rolników

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po uproszczeniu wspólnej polityki rolnej. Zaproponowany w maju przez Komisję Europejską pakiet zmian zakłada redukcję części obowiązków administracyjnych, które dziś spoczywają na rolnikach ubiegających się o unijne wsparcie. Szczególnie dotyczy to płatności dla drobnych rolników. Jak podkreślają eksperci, wszelkie zmiany, które będą działać na rzecz konkurencyjności unijnego rolnictwa, są wskazane, ale przy uwzględnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności.
Polityka
W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji

W rosyjskiej niewoli przebywa około 10 tys. obywateli Ukrainy, z czego ponad 8 tys. to żołnierze. Łącznie jednak może ich być nawet kilkukrotnie więcej. ONZ podaje, że ponad 95 proc. ukraińskich jeńców wojennych jest poddawanych torturom. – Pogarszająca się sytuacja międzynarodowego bezpieczeństwa i wzrost wpływów do budżetu Federacji Rosyjskiej ze względu na wzrost cen ropy mogą się negatywnie odbić na planowanych wymianach jeńców – ocenia Michał Dworczyk, wiceprzewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Obrony w Parlamencie Europejskim.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.