Mówi: | Hanna Surma |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | port lotniczy Poznań-Ławica |
Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala. Będzie więcej miejsca i sklepów.
Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala pasażerskiego, która rozpoczęła się jeszcze przed Euro 2012. Poprawiła się przepustowość lotniska, a dzięki powiększonej strefie komercyjnej i szybszej kontroli bezpieczeństwa wzrośnie komfort pasażerów. To ostatni moment na inwestycję, bo w następnych latach Unia Europejska przeznaczy mniej funduszy na lotniska.
– Port lotniczy Poznań-Ławica, jak kilka innych portów regionalnych, znajduje się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W związku z tym do 2013 rozbudowa musiała nastąpić, by skorzystać z środków unijnych. Mamy sygnały, że przez najbliższe długie lata środków z UE na infrastrukturę lotniskową nie będzie. W związku z tym myślę, że poznański port byłby oczerniany, gdyby rozbudowy nie dokonał właśnie teraz – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Hanna Surma, rzeczniczka prasowa portu lotniczego Poznań-Ławica.
Dodaje, że rozbudowa to inwestycja bardzo długoterminowa. Władze poznańskiego lotniska szacują, że nowy terminal oraz infrastruktura lotniskowa wystarczą aż do 2034 r. Surma podkreśla, że nie można o takiej inwestycji myśleć wyłącznie w perspektywie kilkuletniej.
Poznańskie lotnisko od początku roku notuje wysokie spadki liczby pasażerów. W pierwszym półroczu Ławica obsłużyła o 22 proc. mniej osób niż w tym samym okresie 2012 r., a w lipcu spadek wyniósł 16 proc. Dlatego powiększony terminal nie jest w pełni wykorzystywany. Surma zaznacza jednak, że znacząco poprawia się jakość obsługi pasażerów.
– Pasażer korzysta z nowoczesnej, przestronnej infrastruktury, w której łatwo jest się zorientować przy wylocie, jak również przy przylocie. Skróciliśmy czasy oczekiwania na bagaż czy czasy oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa, może nie w sezonie czarterowym w czasie szczytów, ale wszystko jest teraz szybciej, płynniej i w lepszych warunkach pod względem komfortu przy wylocie i przylocie dla pasażera – zapewnia Surma.
Ławica zakończyła już budowę zupełnie nowej części przylotowej terminala pasażerskiego, która została oddana do użytku przed ubiegłorocznymi piłkarskimi mistrzostwami Europy. Powstała także nowa hala odprawy biletowo-bagażowej z 22 stanowiskami obsługi. Teraz trwają prace przy hali odlotów. Pod koniec czerwca oddana została do użytku część przeznaczona dla pasażerów podróżujących w obrębie strefy Schengen. Osoby odlatujące poza obszar Schengen muszą jeszcze korzystać z infrastruktury tymczasowej.
Z punktu widzenia finansów lotniska bardzo ważną zmianą jest oddanie powiększonej strefy komercyjnej. Przychody od najemców powierzchni komercyjnej są dla portów lotniczych coraz ważniejsze.
– Do tej pory, czyli przed rozbudową, stosunkowo niewielki terminal nie posiadał strefy komercyjnej z prawdziwego zdarzenia – tłumaczy Surma. – Działa już od jakiegoś czasu rozbudowana strefa komercyjna w strefie przylotów. Teraz terminal oferuje o wiele więcej pasażerowi, który przyleciał, jak również osobom, które oczekują na kogoś z rodziny, znajomych czy służbowo. 13 sierpnia oficjalnie otworzyliśmy zdecydowanie powiększoną, z prawdziwego zdarzenia strefę komercyjną w strefie odlotów i tam na blisko 2 tys. metrów każdy odlatujący pasażer znajdzie coś dla siebie.
Za całą nową strefę handlową na Ławicy odpowiada firma Baltona, największy operator sklepów wolnocłowych w Polsce. Największy sklep ma niemal 500 metrów kw., a w hali odlotów są też kawiarnia, butik oraz sklep z pamiątkami. Jesienią otwarte zostaną kolejne punkty handlowe i gastronomiczne.
![Ławica wprowadza nowy cennik opłat lotniskowych. Chce zachęcie przewoźników do lotów z Poznania. Wszystkie newsy](https://www.newseria.pl/files/1097841585/1137438305_lawica_plany,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Ławica wprowadza nowy cennik opłat lotniskowych. Chce zachęcie przewoźników do lotów z Poznania.
![[zdjęcia] lotnisko i samoloty](https://www.newseria.pl/files/1097841585/813121412_lawica_przebitki,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
[zdjęcia] lotnisko i samoloty
![Duże spadki liczby pasażerów na poznańskim lotnisku](https://www.newseria.pl/files/1097841585/163009634_lawica_ruch,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Duże spadki liczby pasażerów na poznańskim lotnisku
Czytaj także
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-06-06: Produkcja prądu z odnawialnych źródeł coraz częściej ograniczana. W ten sposób marnujemy rekordowe ilości taniej zielonej energii
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-ip7gfn5jqx8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/furgalski-inwestycje-srodki-foto,w_133,r_png,_small.png)
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.