Newsy

PZL-Świdnik zmodernizuje czeską flotę śmigłowców Sokół

2015-11-12  |  06:45
Mówi:Krzysztof Krystowski
Funkcja:prezes zarządu, dyrektor zarządzający
Firma:PZL-Świdnik
  • MP4
  • Polski producent podpisał kontrakt na kompleksową obsługę serwisową 10 śmigłowców W-3A Sokół używanych przez czeską armię. Kontrakt będzie obowiązywał do 2021 roku. W jego ramach wykonane zostaną też przeglądy główne oraz modernizacja ośmiu sokołów w PZL-Świdnik. Jak twierdzą przedstawiciele producenta, jest to wyraźny sygnał, że światowi klienci są zadowoleni z produkowanych w Polsce maszyn i zapowiadają kolejne kontrakty.

    Ten kontrakt to bardzo ważny sygnał płynący z zagranicy, że śmigłowce W-3A Sokół to maszyny, z których klienci są zadowoleni – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Krzysztof Krystowski, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik. – Czesi chcą dalej je użytkować, co więcej, jest to dla nas szansa na pokazanie innym naszym potencjalnym klientom, że śmigłowiec jest ciągle wspierany, a nawet rozwijany.

    PZL-Świdnik podpisał w zeszłym tygodniu umowę z Ministerstwem Obrony Czech na kompleksową obsługę serwisową 10 śmigłowców W-3A Sokół. Kontrakt będzie obejmował dostawę części zamiennych, realizację przeglądów i napraw wszystkich eksploatowanych przez czeskie Siły Zbrojne śmigłowców sokół, jak również przeprowadzenie szkoleń, konsultacji technicznych oraz aktualizację dokumentacji. W ramach umowy osiem czeskich sokołów zostanie również zmodernizowanych w PZL-Świdnik.

    Będziemy udzielali wsparcia logistycznego, serwisowego, remontowego, a także dokonywali napraw, modernizacji, modyfikacji tych śmigłowców tak, żeby szczęśliwie mogły być użytkowane przez kolejnych co najmniej 10 lat – wyjaśnia Krystowski.

    Wartość kontraktu to 991 mln koron czeskich, czyli około 155 mln zł. Czesi użytkują sokoły od lat 90. XX wieku. Wykorzystują je m.in. do transportu, akcji ratowniczych oraz ewakuacji medycznej.

    Ten kontrakt to dowód na to, że model W-3A Sokół jest ciągle śmigłowcem, który cieszy się zainteresowaniem nabywców i e użytkownicy są z niego zadowoleni – twierdzi Krzysztof Krystowski.

    Sokoły wciąż znajdują nowych nabywców. Spółka w tym roku dostarczy jeden śmigłowiec do Ugandy oraz kolejne maszyny do Hiszpanii, gdzie będą wykorzystywane w walce z pożarami.

    Każdy śmigłowiec, którym się opiekujemy, który jest remontowany i modernizowany, wspiera istniejące miejsca pracy w naszej firmie, a przypomnę, że jest ich w tej chwili ponad 3 tysiące – mówi Krzysztof Krystowski.

    Czeska armia jest w trakcie modernizacji. Jednym z jej elementów jest planowany na lata 2017–2018 zakup helikopterów wielozadaniowych. Według czeskiego ministerstwa obrony liczebność armii ma się zwiększyć z nieco ponad 16 tys. osób do ponad 24 tys. W pierwszej połowie roku czeski rząd zapowiedział zwiększenie nakładów na armię do poziomu 1,4 proc. PKB. W zeszłym roku było to 1,08 proc.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.