Mówi: | Edyta Mikołajczyk |
Funkcja: | doradca zarządu portu lotniczego w Modlinie |
Lotnisko w Modlinie zainstalowało ILS. Trwają testy systemu, certyfikacja za dwa miesiące
Jesienią większość mgieł nie będzie już przeszkodą do lądowania na lotnisku w Modlinie. Umożliwiający lądowanie w gorszych warunkach system ILS już został zainstalowany i jest testowany. Jednak dopóki lotnisko nie uzyska certyfikatu Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla systemu, nie może być on wykorzystywany przez pilotów. Operacyjnie urządzenie ma zostać uruchomione za dwa miesiące.
– ILS to urządzenie, które nie jest obligatoryjne na lotnisku. Wspomaga lądowanie i dla naszego lotniska ma ogromne znaczenie. Chcielibyśmy, żeby to urządzenie jak najszybciej zaczęło działać – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Edyta Mikołajczyk, doradca zarządu portu lotniczego w Modlinie.
ILS, czyli instrumentalny system lądowania, to oparte na sygnałach radiowych urządzenie, które umożliwia lądowanie przy obniżonej widzialności. Jeśli w samolocie są zainstalowane odpowiednie przyrządy nawigacyjne, ILS umożliwia automatyczne doprowadzenie samolotu niemal do punktu przyziemienia na pasie startowym.
Na większości polskich lotnisk za montaż i utrzymanie ILS-a odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Jednak Modlin, chcąc przyspieszyć procedurę, zdecydował się na samodzielny zakup urządzenia. Dzięki temu w tym roku – czyli drugim roku działalności lotniska – system będzie już funkcjonował. Według wstępnych planów, PAŻP miał rozpocząć prace nad systemem dla EPMO (oznaczenie lotniska Warszawa/Modlin) w 2014 roku.
Ambitne plany Modlina
Po raz pierwszy ILS został uruchomiony już w ubiegłym tygodniu, pomimo tego, że lotnisko nadal jest zamknięte dla dużych samolotów. Na razie to tylko obowiązkowe testy.
– Będzie to już nawet odczytywane na wskaźnikach samolotów, niemniej jednak piloci nie będą mogli kierować się tymi odczytami. Dopóki nie uzyskamy odpowiedniego certyfikatu Urzędu Lotnictwa Cywilnego, to urządzenie będzie działało nieoficjalnie. Dopiero certyfikat świadczy o tym, że to urządzenie działa prawidłowo – tłumaczy Mikołajczyk.
Po uruchomieniu ILS-a w kategorii pierwszej lotnisko chce rozpocząć procedurę podniesienia precyzji urządzenia do kategorii drugiej. Umożliwia ona lądowanie przy jeszcze bardziej ograniczonej widzialności. Na razie jedynie Lotnisko Chopina posiada w Polsce ILS kategorii drugiej, choć przygotowania do podniesienia kategorii trwają także w Krakowie i Wrocławiu.
Najwyższą kategorią ILS-a jest trzecia, która umożliwia lądowanie w warunkach niemal zerowej widzialności. Taki system jest jednak niezwykle drogi w instalacji, bo wymaga nie tylko precyzyjnych urządzeń radiowych, ale także zmian w oświetleniu i oznakowaniu lotniska oraz wdrożenia specjalnych procedur. W tej chwili żadne polskie lotnisko nie ma ILS-a kategorii trzeciej, a jedynie port Chopina rozważa jego instalację. Tak wysoka kategoria systemu podnosi znacznie koszty funkcjonowania lotniska, co przełożyłoby się na cennik dla przewoźników.
– Jest to bardzo skomplikowany proces. Myślę, że perspektywicznie również lotnisko Warszawa Modlin będzie o tym myśleć – uważa Mikołajczyk.
Jak wynika z wyliczeń lotniska, gdyby jesienią ubiegłego roku, w okresie od października do listopada, lotnisko posiadało system ILS kat. I to liczba przekierowanych samolotów zmniejszyła by się o niecałe 2,94 proc., z systemem ILS kat. II o dodatkowe 1,63 proc. W tym czasie przekierowano na inne lotniska niecałe 8,5 proc. operacji lotniczych.
Czytaj także
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-09-05: Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]
- 2024-09-05: W 2060 roku emerytura z ZUS może wynieść mniej niż 20 proc. ostatniej pensji. Dobrowolne oszczędzanie na ten cel wciąż mało popularne
- 2024-09-04: Poza systemem edukacji może być kilkadziesiąt tysięcy ukraińskich dzieci w Polsce. Od września duża część z nich trafiła do polskich szkół
- 2024-09-18: Wylesianie jedną z głównych przyczyn zmian klimatu. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
- 2024-08-01: Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności
- 2024-07-18: Organizacje pacjentów borykają się z brakiem finansowania. Ten problem dotyczy całego systemu ochrony zdrowia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.