Mówi: | Edyta Mikołajczyk |
Funkcja: | doradca zarządu portu lotniczego w Modlinie |
Lotnisko w Modlinie zainstalowało ILS. Trwają testy systemu, certyfikacja za dwa miesiące
Jesienią większość mgieł nie będzie już przeszkodą do lądowania na lotnisku w Modlinie. Umożliwiający lądowanie w gorszych warunkach system ILS już został zainstalowany i jest testowany. Jednak dopóki lotnisko nie uzyska certyfikatu Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla systemu, nie może być on wykorzystywany przez pilotów. Operacyjnie urządzenie ma zostać uruchomione za dwa miesiące.
– ILS to urządzenie, które nie jest obligatoryjne na lotnisku. Wspomaga lądowanie i dla naszego lotniska ma ogromne znaczenie. Chcielibyśmy, żeby to urządzenie jak najszybciej zaczęło działać – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Edyta Mikołajczyk, doradca zarządu portu lotniczego w Modlinie.
ILS, czyli instrumentalny system lądowania, to oparte na sygnałach radiowych urządzenie, które umożliwia lądowanie przy obniżonej widzialności. Jeśli w samolocie są zainstalowane odpowiednie przyrządy nawigacyjne, ILS umożliwia automatyczne doprowadzenie samolotu niemal do punktu przyziemienia na pasie startowym.
Na większości polskich lotnisk za montaż i utrzymanie ILS-a odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Jednak Modlin, chcąc przyspieszyć procedurę, zdecydował się na samodzielny zakup urządzenia. Dzięki temu w tym roku – czyli drugim roku działalności lotniska – system będzie już funkcjonował. Według wstępnych planów, PAŻP miał rozpocząć prace nad systemem dla EPMO (oznaczenie lotniska Warszawa/Modlin) w 2014 roku.
Ambitne plany Modlina
Po raz pierwszy ILS został uruchomiony już w ubiegłym tygodniu, pomimo tego, że lotnisko nadal jest zamknięte dla dużych samolotów. Na razie to tylko obowiązkowe testy.
– Będzie to już nawet odczytywane na wskaźnikach samolotów, niemniej jednak piloci nie będą mogli kierować się tymi odczytami. Dopóki nie uzyskamy odpowiedniego certyfikatu Urzędu Lotnictwa Cywilnego, to urządzenie będzie działało nieoficjalnie. Dopiero certyfikat świadczy o tym, że to urządzenie działa prawidłowo – tłumaczy Mikołajczyk.
Po uruchomieniu ILS-a w kategorii pierwszej lotnisko chce rozpocząć procedurę podniesienia precyzji urządzenia do kategorii drugiej. Umożliwia ona lądowanie przy jeszcze bardziej ograniczonej widzialności. Na razie jedynie Lotnisko Chopina posiada w Polsce ILS kategorii drugiej, choć przygotowania do podniesienia kategorii trwają także w Krakowie i Wrocławiu.
Najwyższą kategorią ILS-a jest trzecia, która umożliwia lądowanie w warunkach niemal zerowej widzialności. Taki system jest jednak niezwykle drogi w instalacji, bo wymaga nie tylko precyzyjnych urządzeń radiowych, ale także zmian w oświetleniu i oznakowaniu lotniska oraz wdrożenia specjalnych procedur. W tej chwili żadne polskie lotnisko nie ma ILS-a kategorii trzeciej, a jedynie port Chopina rozważa jego instalację. Tak wysoka kategoria systemu podnosi znacznie koszty funkcjonowania lotniska, co przełożyłoby się na cennik dla przewoźników.
– Jest to bardzo skomplikowany proces. Myślę, że perspektywicznie również lotnisko Warszawa Modlin będzie o tym myśleć – uważa Mikołajczyk.
Jak wynika z wyliczeń lotniska, gdyby jesienią ubiegłego roku, w okresie od października do listopada, lotnisko posiadało system ILS kat. I to liczba przekierowanych samolotów zmniejszyła by się o niecałe 2,94 proc., z systemem ILS kat. II o dodatkowe 1,63 proc. W tym czasie przekierowano na inne lotniska niecałe 8,5 proc. operacji lotniczych.
Czytaj także
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-03-26: Trwają przygotowania do wdrożenia dużych zmian w zbiórce i recyklingu odpadów. Od przyszłego roku konsumenci będą musieli znacząco zmienić nawyki
- 2024-04-16: Coraz więcej głosów za przesunięciem systemu kaucyjnego na 2026 rok. Pospieszne zmiany mogą wywołać problemy w gminach
- 2024-02-28: Rowery publiczne z dużym wzrostem popularności. Na Śląsku rusza trzeci największy system w Europie [DEPESZA]
- 2024-02-26: Autonomiczne samochody na drogach to już kwestia kilku lat. Zrewolucjonizują transport i działanie wielu branż
- 2024-03-04: Brak przepisów i odpowiedniej infrastruktury wstrzymuje rozwój autonomicznych pojazdów. Hamulcem są także obawy o bezpieczeństwo
- 2024-02-27: „Antyplagiat” z nową funkcją wykrywania treści pisanych przez sztuczną inteligencję. Dyskusja o regulacjach w tym zakresie nabiera tempa
- 2024-02-16: Polacy lubią leczyć się sami. Samoleczenie pozwala zaoszczędzić ok. 41 mln wizyt u lekarzy rodzinnych rocznie
- 2024-02-20: Przedłużające się postępowania gospodarcze zmorą małych i średnich firm. Przedsiębiorcy apelują o ich realne skrócenie do pół roku
- 2024-02-21: W lutym spodziewany jest projekt zmian w podatku Belki. Kwota wolna od tej daniny mogłaby być zachętą do inwestowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.