Mówi: | Maciej Witucki |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Orange Polska |
M. Witucki (Orange): regulacje nie napędzą rynku superszybkiego internetu. Inwestycje będziemy jednak realizować
Orange podtrzymuje, że do marca 2013 roku wybuduje 70 tys. łączy w technologii światłowodowej. – To są zobowiązania wynikające z porozumienia z UKE, więc nie ma innej możliwości – mówi Maciej Witucki, prezes Orange Polska. Jego zdaniem, nie jest jednak pewne, że superszybki internet, za który przyjdzie dodatkowo zapłacić, szybko znajdzie nabywców.
W przeciwieństwie do państw tzw. „starej" Unii w Polsce nie ma rozwiniętej sieci światłowodowej w technologii FTTH. Pod tym terminem branża rozumie gniazdka, przez które płynie internet z prędkością powyżej 100 Mbps.
– Ważne jest to, żeby te inwestycje się wydarzyły i żebyśmy mogli na "żywym ciele" przetestować dwa podstawowe elementy. Po pierwsze zapotrzebowanie, czyli czy rzeczywiście Polacy gotowi są zapłacić za to, żeby mieć 100 Mbps zamiast dzisiejszych 40 czy 80. Kiedy słucham ostatnich doniesień z sieci kablowych, to mam wrażenie, że to przyspieszanie do bardzo ekstremalnych wartości niekoniecznie znajduje potem nabywców – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Witucki, prezes Orange Polska.
Założenia Europejskiej Agendy Cyfrowej są jednoznaczne: w 2020 roku w każdym domu ma być łącze o prędkości co najmniej 30 Mbps, a w połowie z nich – o prędkości ponad 100 Mbps. W tej chwili jest to odpowiednio 3,5 proc. i 0,7 proc. gospodarstw domowych.
– Chcemy zobaczyć, jaki jest popyt na światłowody. Dzisiaj sprzedajemy prędkość 40-80 Mbps na miedzi. Zobaczymy, co będzie ze 100 Mbps na światłowodzie – dodaje Witucki.
Drugim problemem są regulacje prawne dotyczące udostępniania wybudowanej infrastruktury światłowodowej innym operatorom. Niezależnie od regulacji, inwestycjom w światłowody nie sprzyjają także warunki panujące na rynku. Silna jest konkurencja ze strony telewizji kablowych – w budynkach nieokablowanych projekt jest praktycznie nieopłacalny.
– Między nami a operatorami alternatywnymi nie tylko na poziomie polskim, ale też europejskim, trwa przepychanka. Trzeba zobaczyć, jakie są koszty kładzenia światłowodów ponoszone przez operatora stacjonarnego i jakie koszty dla operatora alternatywnego będą umożliwiały działanie. Ważne jest, żeby to jak najszybciej przetestować – podkreśla prezes Orange.
O konkretnych kwotach na inwestycje przedstawiciele branży rozmawiać nie chcą. Wiadomo jednak, że wdrożenie w pełni światłowodowej sieci dostępowej wymaga znacznych nakładów finansowych. Nieoficjalnie mówi się, że zapewnienie zasięgu takiej sieci to 1-2 tys. zł za każde gospodarstwo domowe.
Jak na razie ich budowa obejmuje więc skracanie miedzianych pętli abonenckich poprzez stopniowe zastępowanie infrastrukturą światłowodową. Dopiero na samym końcu przewidziana jest wymiana instalacji miedzianej w budynkach, lokalach i w najbliższej odległości od punktów dystrybucyjnych. Tylko w nowo powstających nieruchomościach jest możliwość instalacji od podstaw infrastruktury w pełni światłowodowej.
Z analiz ekspertów wynika, że w każdym województwie potrzeba byłoby 3-4 tys. km światłowodów.
Zgodnie z danymi firmy doradczej IDATE, Polska znajduje się poza pierwszą dwudziestką w rankingu krajów o znaczącym nasileniu rynku telekomunikacyjnego. Liderem w Europie jest Litwa (28 proc. ), za nią uplasowały się m.in. Norwegia (15 proc.) i Szwecja (14 proc.).
Czytaj także
- 2024-04-24: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Mamy wieloletnie doświadczenie telewizyjne. To nam pozwoliło zbudować wideopodcast „Serio?” od strony merytorycznej i technicznej
- 2024-04-11: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Regularne badania profilaktyczne stawiamy sobie za punkt honoru. Chcemy być zdrowi i aktywni
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-03-01: Agenci sztucznej inteligencji pomogą osobom z niepełnosprawnościami korzystać z internetu. Zastosowanie rozwiązania może być jednak dużo szersze
- 2024-01-22: Dzieci i młodzież potrzebują wiedzy o wpływie sztucznej inteligencji na ich życie. Rusza bezpłatny kurs dla nauczycieli, aby potrafili rozmawiać o niej z uczniami
- 2024-01-11: Robert Kupisz: Nigdy nie porównuję się z innymi projektantami, wolę się nimi inspirować. Zawsze wyciągam rękę do moich kolegów i mogą liczyć na moją pomoc
- 2023-12-13: Ada Fijał: Projekty Macieja Zienia są na światowym poziomie. Tym nazwiskiem powinniśmy się chwalić za granicą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.