Newsy

Media społecznościowe pełne zachęt do adopcji psów. Internauci apelują, żeby nie kupować zwierząt w prezencie

2015-12-15  |  06:30
Mówi:Łukasz Jadaś
Funkcja:starszy specjalista ds. badań i produktów
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • W listopadzie i w grudniu w mediach społecznościowych ukazało się prawie 50 tys. wpisów zachęcających do adopcji bezdomnych psów – wynika z analizy IMM i serwisu KarmiePsiaki.pl. Ogłoszenia tego typu objęły zasięgiem 25 mln Polaków. Internauci krytycznie jednak podchodzą do pomysłu kupowania psów w prezencie i apelują o podejmowanie przemyślanych decyzji.

    Z monitoringu mediów społecznościowych wynika, że od 1 listopada do 10 grudnia ukazało się blisko 50 tys. wpisów promujących adopcję psów. Jest to znacznie więcej niż w poprzednich miesiącach, kiedy ukazywało się dziennie średnio około tysiąca wzmianek na ten temat – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Jadaś, specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów. – Jest to pozytywny trend. Dzięki temu, że Polacy dzielą się informacją o tym, że dany pies poszukuje domu, że dane schronisko ma do oddania pod opiekę wiele zwierząt, więcej osób dowiaduje się o takiej potrzebie.

    Szeroki zasięg i rekordowa liczba wpisów to zasługa aktywności schronisk na Facebooku. Poza tym portalem adopcję psów często promowano na Twitterze i Instagramie. Najbardziej aktywne na Twitterze były konta @Psiortal, @Fundacja_Viva i @milosnicy, z kolei na Instagramie – @pro.psy i @schronisko. W tego typu akcje angażują się też osoby prywatne, które same zaadoptowały bezdomnego psa. Przykładowo ProPsy to projekt wolontariuszek, które od lat pomagają psom w schroniskach i same adoptowały sześć zwierzaków. Wykorzystują one aktywnie Instagram i Facebooka oraz stronę WWW, żeby promować ideę przygarniania psów ze schronisk.

    Na Instagramie działają schroniska albo osoby prywatne, które zamieszczają zdjęcia psów czekających na adopcję. Są to zdjęcia z reguły bardzo pozytywne, które przedstawiają życie psów w bardzo dobrym świetle, mimo że często warunki, w jakich żyją te zwierzęta, są dość trudne. Internauci chętnie dzielą się takimi fotografiami i dzięki temu, co potwierdzają informacje ze schronisk, udaje się znaleźć nowy dom dla wielu psów – mówi Łukasz Jadaś.

    Z analizy IMM wynika, że wpisy o adopcji często łączyły się z takimi wyrażeniami, jak „święta”, „prezent”, „Boże Narodzenie”. Nasilone dyskusje w mediach społecznościowych powodują, że niektórzy podejmują decyzję o podarowaniu psa w prezencie. Internauci jednak krytycznie podchodzą do tego typu zjawiska.

    W okresie przedświątecznym wiele osób w internecie pyta o to, jakiego psa kupić na prezent, co często wywołuje bardzo negatywne reakcje innych internautów. Ma to związek z tym, że niektórzy nadal traktują zwierzęta jak rzecz, która kupowana jest pod wpływem impulsu, pod wpływem chwili, podczas gdy trzeba przywiązać znacznie większą uwagę do tej decyzji – mówi Łukasz Jadaś.

    Takie decyzje mogą być tragiczne w skutkach, tym bardziej jeśli osoba obdarowana nie jest przekonana do tego pomysłu. Psy są porzucane, zostawiane na ulicy czy podrzucane do schronisk. O tym, że zakup psa pod choinkę nie jest dobrym pomysłem, przypomina m.in. strona a Facebooku „Pies pod choinkę? Tylko pluszowy”, prowadzona przez Fundację Pomocy Labradorom „Prima”.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Liquidy do e-papierosów w przyszłym roku będą droższe niż paczka tradycyjnych papierosów. Krajowi producenci prognozują zwolnienia pracowników i upadłości

    – Kiedy my będziemy gasić światło w naszych firmach, czarny rynek będzie otwierał szampana – mówi Przemysław Jaskóła, członek zarządu Fusion Labs. Producenci liquidów do e-papierosów ostro sprzeciwiają się planowanym przez Ministerstwo Finansów podwyżkom akcyzy na te produkty, które już w przyszłym roku mają sięgnąć aż 75 proc. Jak wskazują, spowoduje to skokowy rozrost szarej strefy i uderzy w legalnie działającą część rynku, zwłaszcza krajowe MŚP. Na przygotowanie się do skokowego wzrostu obciążeń rząd zostawił im bardzo mało czasu, raptem kilka miesięcy.

    Prawo

    Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowuje się do nowych obowiązków związanych z ochroną sygnalistów. Ma czas do grudnia na wdrożenie procedur

    Część przepisów związanych z ochroną sygnalistów – czyli osób zgłaszających nieprawidłowości i naruszenia prawa UE – zacznie obowiązywać już 25 września br. Do zmian przygotowują się tysiące firm i organizacji, które muszą wdrożyć u siebie odpowiednie, związane z tym procedury. Kolejne przepisy, w obszarze zgłoszeń zewnętrznych, wejdą w życie 25 grudnia br. Wsparcia sygnalistom udzielać będzie Rzecznik Praw Obywatelskich, który zajmie się zarówno przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości, jak i poradnictwem w zakresie praw i obowiązków wynikających z nowych przepisów.

    Handel

    Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

    Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.