Mówi: | Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych Press-Service Marek Sokół, prezes zarządu Kancelaria PR |
Biedronka najczęściej obecna w mediach spośród sieci handlowych. Głównie dzięki działaniom PR
Marka Biedronka w ciągu ostatnich 12 miesięcy była liderem działań z zakresu public relations. To już trzeci rok z rzędu. Zadecydowały o tym aktywne działania public relations, częstotliwość, jakość oraz zasięg opublikowanych informacji, które ukazały się dzięki komunikatom prasowym, przedsięwzięciom z zakresu społecznej odpowiedzialności. Aby podobny efekt uzyskać dzięki reklamom, sieć musiałaby kupić powierzchnię i czas antenowy za około 155 mln zł. Kolejne dwie sieci uzyskały wynik dwukrotnie niższy.
– Można wyróżnić kilka aspektów przekazów medialnych na temat marek handlowych w Polsce – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych w firmie Press-Service. – Głównym jest oczywiście informowanie o produktach na półkach. Bardzo często taka informacja wiązana jest z akcjami promocyjnymi, jak na przykład „Gang Świeżaków” sieci Biedronka. Innym tematem są inwestycje, domena prasy i portali regionalnych, kolejnym – kwestie związane z koszykami cenowymi. Bardzo ważnym aspektem komunikacyjnym sieci handlowych jest aktywność CSR niezwiązana ze statutową działalnością, dotycząca np. pomocy społecznościom lokalnym.
Jak wynika z tegorocznej edycji badania Top Marka, przygotowanego przez magazyn „Press” i Press-Service Monitoring Mediów, tradycyjna prasa nadal jest podstawowym nośnikiem informacji o brandach i wpływa na kreowanie ich wizerunku. Tegoroczna analiza wyłoniła najczęściej i najlepiej opisywane marki w jedenastu branżach. Wśród sieci handlowych po raz kolejny liderem była Biedronka, przed Tesco i siecią Carrefour, liczba publikacji wyniosła 4,2 tys. vs. 2,4 tys. i 1,6 tys.
– Biedronka jest niekwestionowanym liderem wśród sieci handlowych od trzech lat, zarówno w kontekście ilościowym przekazu, jakościowym, jak i generowanego zasięgu – precyzuje Marcin Szczupak. – Tak dobry wynik w zestawieniu z innymi sieciami to przede wszystkim kwestia liczby publikacji i generowanego zasięgu. W tych dwóch parametrach Biedronka pobiła konkurencję. Liczba publikacji związana była głównie z inwestycjami, ale nie tylko.
Zdaniem kierownika działu raportów w firmie Press-Service niemały wpływ na przekazy medialne marek ma także polityka. Chodzi m.in. o wypowiedzi polityków, np. słowa Jarosława Kaczyńskiego z 2011 roku o tym, że Biedronka „jest dla najbiedniejszych”, a także Ewy Kopacz z ostatniej kampanii na temat skutków planowanego podatku handlowego dla sieci. Poza tym o sieciach handlowych mówiło się w kontekście zakazu handlu w niedzielę oraz pozytywnego wpływu programu Rodzina 500 plus.
– Polityka to zagadnienie, które również buduje przekaz medialny wokół sieci handlowych – potwierdza Marcin Szczupak. – Ale z realizowanych przez nas cyklicznie badań wynika, że przekaz dotyczący brandu w 25 do 30 proc. jest wprost generowany przez aktywność działów komunikacji i PR. To przede wszystkim komunikaty prasowe, a także aktywność rzeczników i specjalistów ds. PR w zakresie wypowiedzi i kreowania korzystnej tematyki.
O sukcesie PR-owym zdaniem Marka Sokoła, prezesa zarządu agencji Kancelaria PR, decyduje efekt medialny, czyli to, ile, jak i w jakim kontekście mówiło się o danej marce. W ramach tegorocznego badania Top Marka przeanalizowano prawie 18 mln publikacji, w tym 307 tys. tekstów prasowych, 1,7 mln materiałów internetowych oraz 15,6 mln wpisów i komentarzy na portalach społecznościowych.
– Najważniejszy jest dla PR-owców i klientów jest tzw. ekwiwalent reklamowy, czyli powierzchnia reklamowa czy czas antenowy, który spółka musiałaby kupić, żeby zaistnieć w podobnym do uzyskanego dzięki takiej komunikacji wymiarze – tłumaczy Marek Sokół. – Biedronka także tutaj jest liderem, bo w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy ekwiwalent uzyskany dzięki działaniom PR to ponad 155 mln zł. Jeżeli chciałaby kupić reklamę o podobnym stopniu oddziaływania, obecną w takim samym zakresie w mediach, musiałaby właśnie tyle za nią zapłacić.
W ubiegłym roku media dużo uwagi poświęciły zmianie na stanowisku dyrektora generalnego sieci. Interesowały się również działaniami z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Specjaliści PR doradzający Biedronce prezentują markę na przykład w najmniejszych miejscowościach, przy okazji choćby wydarzeń związanych z ruchem olimpiad specjalnych. Media piszą także o konkursie literackim „Piórko”, akcji „Kino z Biedronką” czy wspólnej akcji sieci i Fundacji DKMS.
– Biedronka od kilku lat się zmienia w zakresie asortymentu – wyjaśnia prezes zarządu agencji Kancelaria PR. – Na półkach widzimy coraz częściej produkty premium, owoce morza, produkty bezglutenowe, dla osób, które chcą dbać o dietę, w przypadku ryb mamy certyfikaty zrównoważonego rybołówstwa. Konsumenci, którzy patrzą na metki i chcą jeść zdrowo, znajdują tam wciąż coś nowego dla siebie kierujący się bardziej designem – wyroby, do których rękę przyłożyli znani projektanci jak Paprocki & Brzozowski czy Maciej Zień. Do tej pory nazwiska te były kojarzone tylko z produktami z najwyższych półek, teraz trafiły także do Biedronki.
Czytaj także
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-11-14: Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-07: Maja Klajda (Miss Polonia 2024): W konkursie chodzi nie tylko o piękno zewnętrzne, ale też o możliwość udziału w projektach charytatywnych. Wiem, że mogę wiele osiągnąć
- 2024-08-08: Polki dość późno zaczynają myśleć o swojej niezależności finansowej na emeryturze. Nie mają konkretnie zdefiniowanych celów związanych z oszczędzaniem
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-08-28: Po e-papierosy sięgnęła już ponad połowa polskich nastolatków. Szara strefa znacząco napędza sprzedaż nieletnim [AUDIO]
- 2024-07-10: Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem
- 2024-07-17: Prace nad przepisami o asystencji osobistej na ostatniej prostej. Pomoże ona zaktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.