Mówi: | Andrzej Siezieniewski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polskie Radio SA |
Dużo lepsze wyniki finansowe Polskiego Radia, niż planowano
Pierwsze półrocze dla Polskiego Radia było lepsze, niż prognozowano. Rosną wpływy z abonamentu – w całym roku mogą być blisko o 100 mln zł wyższe, z czego do PR trafi 6 mln zł. Nie zawodzą również reklamodawcy. Wyższe wpływy ma również zapewnić podwyżka cen reklam emitowanych na antenach.
– Pierwsza połowa roku, którą już zbilansowaliśmy, jest dobrym okresem dla Polskiego Radia. Wyniki finansowe są wyższe, niż planowaliśmy. Płynność spółki jest również zachowana, co dobrze wróży na drugą połowę roku. Powinniśmy ten rok zakończyć w dobrej kondycji, zbliżonej do ubiegłorocznej – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Siezieniewski, prezes zarządu Polskiego Radia.
Przez ostatnie lata sytuacja finansowa Polskiego Radia jest nieustannie się poprawia. Ubiegły rok spółka zamknęła z 14 mln zł zysku i był to jeden z najlepszych wyników w historii. Dla porównania w 2012 roku zysk wyniósł 3,45 mln zł, ale 2011 rok zakończył się na minusie (strata 8,4 mln zł).
– Z jednej strony świadczy to dobrze o dyscyplinie finansowej i zwiększonych nieco wpływach z abonamentu. Bardzo nas to cieszy, bo po okresie kryzysu w obszarze abonamentowym sytuacja uległa poprawie, chociaż doraźnie, a nie systemowo – ocenia Siezieniewski.
Wedle prognoz na 2014 rok wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego miały sięgnąć 650 mln zł (w 2013 roku wyniosły 630 mln). Dane Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z pierwszej połowy roku świadczą, że wpływy w ciągu roku będą wyższe i wyniosą 750 mln zł. Polskie Radio ma otrzymać 6 mln nadwyżki z tego tytułu, dodatkowo 17 lokalnych rozgłośni radiowych dostanie po 235 tys. zł. Choć opłaty abonamentowe rosną, to większość pochodzi z egzekucji zaległości. Metodą na poprawę skuteczności ściągalności może być zaproponowane przez resort gospodarki rozwiązanie, aby zalegający z opłatą abonamentu trafiali na czarną listę dłużników. Dane KRRiT wskazują, że blisko trzy miliony rodzin ma z tego tytułu zadłużenie o łącznej wysokości 2 mld zł.
Na sytuację finansową Polskiego Radia duży wpływ mają również przychody z reklam i sponsoringu. Agencja Reklamy PR w ubiegłym roku osiągnęła wpływy w wysokości 55 mln zł, to wynik gorszy od osiągniętego w dwóch poprzednich latach (w 2011 – 60 mln, a w 2012 – blisko 64 mln zł).
– Ten rok również i pod tym względem jest dobry. Zamknęliśmy pierwsze półrocze wynikiem znacznie lepszym, niż planowaliśmy. Mówimy tutaj o kwotach o kilka milionów wyższych niż planowane, co w sumie składa się na ten pozytywny wynik tegoroczny – podkreśla Andrzej Siezieniewski.
Na wyższe przychody z reklam ma także wpływ podwyżka cennika z lipca tego roku. Reklamodawcy zapłacą o ok. 5 proc. więcej w dni powszednie i 3 proc. w weekendy.
Czytaj także
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2024-12-16: L. Kotecki (RPP): Dyskusje o obniżkach stóp procentowych mogą się rozpocząć w marcu 2025 roku. Pierwsze cięcia powinny być ostrożne
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2025-01-09: Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.