Mówi: | Andrzej Siezieniewski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polskie Radio SA |
Dużo lepsze wyniki finansowe Polskiego Radia, niż planowano
Pierwsze półrocze dla Polskiego Radia było lepsze, niż prognozowano. Rosną wpływy z abonamentu – w całym roku mogą być blisko o 100 mln zł wyższe, z czego do PR trafi 6 mln zł. Nie zawodzą również reklamodawcy. Wyższe wpływy ma również zapewnić podwyżka cen reklam emitowanych na antenach.
– Pierwsza połowa roku, którą już zbilansowaliśmy, jest dobrym okresem dla Polskiego Radia. Wyniki finansowe są wyższe, niż planowaliśmy. Płynność spółki jest również zachowana, co dobrze wróży na drugą połowę roku. Powinniśmy ten rok zakończyć w dobrej kondycji, zbliżonej do ubiegłorocznej – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Siezieniewski, prezes zarządu Polskiego Radia.
Przez ostatnie lata sytuacja finansowa Polskiego Radia jest nieustannie się poprawia. Ubiegły rok spółka zamknęła z 14 mln zł zysku i był to jeden z najlepszych wyników w historii. Dla porównania w 2012 roku zysk wyniósł 3,45 mln zł, ale 2011 rok zakończył się na minusie (strata 8,4 mln zł).
– Z jednej strony świadczy to dobrze o dyscyplinie finansowej i zwiększonych nieco wpływach z abonamentu. Bardzo nas to cieszy, bo po okresie kryzysu w obszarze abonamentowym sytuacja uległa poprawie, chociaż doraźnie, a nie systemowo – ocenia Siezieniewski.
Wedle prognoz na 2014 rok wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego miały sięgnąć 650 mln zł (w 2013 roku wyniosły 630 mln). Dane Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z pierwszej połowy roku świadczą, że wpływy w ciągu roku będą wyższe i wyniosą 750 mln zł. Polskie Radio ma otrzymać 6 mln nadwyżki z tego tytułu, dodatkowo 17 lokalnych rozgłośni radiowych dostanie po 235 tys. zł. Choć opłaty abonamentowe rosną, to większość pochodzi z egzekucji zaległości. Metodą na poprawę skuteczności ściągalności może być zaproponowane przez resort gospodarki rozwiązanie, aby zalegający z opłatą abonamentu trafiali na czarną listę dłużników. Dane KRRiT wskazują, że blisko trzy miliony rodzin ma z tego tytułu zadłużenie o łącznej wysokości 2 mld zł.
Na sytuację finansową Polskiego Radia duży wpływ mają również przychody z reklam i sponsoringu. Agencja Reklamy PR w ubiegłym roku osiągnęła wpływy w wysokości 55 mln zł, to wynik gorszy od osiągniętego w dwóch poprzednich latach (w 2011 – 60 mln, a w 2012 – blisko 64 mln zł).
– Ten rok również i pod tym względem jest dobry. Zamknęliśmy pierwsze półrocze wynikiem znacznie lepszym, niż planowaliśmy. Mówimy tutaj o kwotach o kilka milionów wyższych niż planowane, co w sumie składa się na ten pozytywny wynik tegoroczny – podkreśla Andrzej Siezieniewski.
Na wyższe przychody z reklam ma także wpływ podwyżka cennika z lipca tego roku. Reklamodawcy zapłacą o ok. 5 proc. więcej w dni powszednie i 3 proc. w weekendy.
Czytaj także
- 2024-12-16: L. Kotecki (RPP): Dyskusje o obniżkach stóp procentowych mogą się rozpocząć w marcu 2025 roku. Pierwsze cięcia powinny być ostrożne
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-11: Jessica Mercedes i Justin Kirschner: Ludzie w Azji są bardzo szczęśliwi i doceniają to, co mają. A w Polsce wciąż na coś narzekamy i jesteśmy niezadowoleni
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-18: Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.