Mówi: | Joanna Jałowiec |
Funkcja: | redaktor naczelna |
Firma: | Proto.pl |
Facebook wprowadza nowe narzędzie do zakupów online. Może się stać poważną konkurencją dla sprzedażowych gigantów
Facebook staje się internetową fabryką nowych produktów i usług – mówi Joanna Jałowiec, redaktor naczelna Proto.pl. Największy serwis społecznościowy wprowadził w październiku trzy nowe aplikacje, zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i dla biznesu. W tyle nie pozostają LinkedIn i Instagram, które również testują nowe funkcjonalności.
– Najwięcej zmian w październiku odnotowaliśmy w serwisie Facebook, który powoli staje się internetową fabryką usług i produktów. Cały czas ulepsza funkcje zarówno dla nas, użytkowników, jak i dla biznesu – mówi agencji Newseria Biznes Joanna Jałowiec, redaktor naczelna serwisu Proto.pl.
W październiku Facebook zaprezentował aplikację Marketplace, która działa na podobnych zasadach co serwis Allegro i może się stać poważną konkurencją dla sprzedażowych gigantów. Narzędzie umożliwia kupowanie i sprzedawanie produktów za pośrednictwem serwisu społecznościowego. Na razie dostępne jest tylko w czterech krajach: Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Australii i Nowej Zelandii. Jeśli się przyjmie, Facebook wprowadzi je w kolejnych państwach.
– Dzięki aplikacji Marketplace będziemy mogli wystawić na sprzedaż wybrany produkt, dołączyć do oferty zdjęcie oraz cenę. Co ciekawe, będziemy mogli też sami wyszukiwać produkty pod kątem lokalizacji, kategorii i ceny, oferty sprzedażowe pojawią się również na profilach użytkowników – mówi Joanna Jałowiec.
Serwis na początku ubiegłego miesiąca oficjalnie zaprezentował też nową aplikację Workplace, przygotowaną z myślą o firmach i przedsiębiorcach. To platforma do komunikacji, w której zamiast grona znajomych użytkownicy mogą wymieniać wiadomości z szefem i współpracownikami. Narzędzie ma ułatwić pracę w zespołach i podgrupach. Już na etapie testów aplikacja Workplace cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, a z pilotażowej wersji skorzystało ponad tysiąc firm z całego świata.
– W aplikacji Workplace pracownicy mogą przesyłać wiadomości i dołączyć do grupowej rozmowy wideo lub audio. Dostępna jest także opcja automatycznego translatora rozmów. Co ważne, aplikacja działa na urządzeniach mobilnych, jest więc przydatna dla tych osób, które w danym momencie nie przebywają w pobliżu swojego służbowego komputera – mówi redaktor naczelna serwisu Proto.pl.
Komunikator firmowy Facebooka ma być konkurencją dla dostępnej na rynku aplikacji Slack. I podobnie jak on, jest płatny. Im więcej użytkowników będzie korzystać z aplikacji Workplace, tym opłata za jej użytkowanie będzie niższa. Amerykański gigant zapowiada, że nowe narzędzie będzie stopniowo wzbogacane o nowe funkcjonalności. Już teraz użytkownicy Workplace mogą korzystać m.in. z opcji prowadzenia rozmów wideo na żywo, wykresów i narzędzi analitycznych.
– Ciekawą opcją jest tworzenie grup pomiędzy firmami. W przypadku, kiedy kilka firm pracuje nad wspólnym projektem, ich pracownicy mogą się komunikować za pomocą Workplace. To sprytny sposób, ponieważ część wiadomości może być przeznaczona tylko dla pracowników danej firmy i niewidoczna dla innych – zauważa Joanna Jałowiec.
Ostatnią nowością są nowe funkcje dla stron firmowych na Facebooku. Według statystyk korzysta z nich ponad 60 mln przedsiębiorstw na całym świecie, a przegląda je nawet miliard osób. W październiku amerykański gigant poszerzył je o nowe funkcjonalności.
– Facebook cały czas stara się ulepszyć kontakt pomiędzy biznesem a użytkownikami. Ostatnio wprowadzone opcje pozwalają nam na przykład przeglądać menu w restauracji i zamówić wybrane dania albo umówić się do SPA poprzez stronę firmową na Facebooku – mówi Joanna Jałowiec.
W minionym miesiącu zmiany wprowadził również serwis LinkedIn, specjalizujący się w kontaktach biznesowych i przeznaczony dla tych, którzy świadomie dbają o swoją karierę zawodową. Platforma pozwala nie tylko promować markę osobistą i rozszerzać sieć kontaktów, lecz także szukać pracy. W październiku LinkedIn wprowadził opcję, która umożliwia poszukiwanie nowej pracy tak, aby nie dowiedział się o tym dotychczasowy pracodawca. Po zmianie ustawień użytkownika dane konto zobaczą wyłącznie rekruterzy innych firm, a pozostanie ono ukryte dla współpracowników. Nowe funkcjonalności testuje obecnie również Instagram.
– Instagram, na który dotychczas mogliśmy wrzucać zdjęcia, testuje nową funkcję Go Insta. Dzięki niej użytkownicy będą mogli przeprowadzać na swoich profilach relacje live wideo i pokazywać różne ciekawe rzeczy z miejsca, w którym się znajdują – mówi Jałowiec.
Czytaj także
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-11-15: Anna Lewandowska: Są aż trzy odsłony „Czerwonego dywanu” w „Pytaniu na śniadanie”. Ten punkt naszego programu ma bardzo dobrą oglądalność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.