Mówi: | Grzegorz Hajdarowicz |
Funkcja: | właściciel i prezes |
Firma: | Presspublica |
Grzegorz Hajdarowicz (Presspublica): w październiku kolejne rozwiązania do odbioru cyfrowych treści
Presspublica, wydawca m.in. „Rzeczpospolitej” i „Gazety Giełdy Parkiet” chce zarabiać jeszcze więcej na płatnych treściach w internecie. – W październiku chcemy zaproponować różne ciekawe rozwiązania. Przy czym nie widzę większych szans sprzedaży kontentu do zwykłych komputerów – mówi Grzegorz Hajdarowicz, właściciel i prezes Presspubliki. Jego zdaniem przyszłość rynku należy do tabletów. Szacuje, że na koniec roku około miliona Polaków będzie korzystać z takich urządzeń.
– Myślę, że te media, które będą sprzedawały dostęp do swojego kontentu w internecie, będą uzyskiwały z tego normalny przychód. Dzisiaj zamykając część kontentu, też pozyskujemy tych, którzy chcą mieć dostęp i za to płacą. Bo też jest to kontent wysokiej jakości i on musi kosztować – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Grzegorz Hajdarowicz, właścicieli i prezes Presspubliki.
Wydawnictwo ma już doświadczenia na tym polu, po tym, jak zamknęło m.in. bezpłatny dostęp do archiwum czy części serwisu ekonomia24. Teraz planuje kolejne akcje, które mają zachęcać czytelników do korzystania z cyfrowych treści.
– Nie mogę zdradzić jakie, ale mocno się do tego przygotowujemy. Październik będzie miesiącem, kiedy chcemy zaproponować różne ciekawe rozwiązania. Nie widzę jednak większych szans sprzedaży kontentu do zwykłych komputerów – przekonuje Hajdarowicz.
Jego zdaniem, kluczowe znaczenie będą miały cyfrowe technologie i urządzenia mobilne do odbioru cyfrowych treści.
– Ja wierzę w tablety, czyli łatwe w obsłudze urządzenie mobilne. Na razie jest bariera dostępności tych tabletów. Dziś mamy ich 600 tysięcy, a do końca roku powinno być ich ok. miliona sztuk. To stworzy nową jakość w 2013 roku – uważa. – Jednak tak naprawdę nowa jakość będzie raczej w 2016 roku, kiedy będziemy mieli 12 milionów tabletów na rynku, czyli będzie można powiedzieć, że większość dorosłych obywateli w tym kraju będzie miała takie urządzenie.
Dla porównania, na koniec roku w USA tablety ma mieć już prawie 70 mln ludzi, czyli ok. jednej trzeciej amerykańskich internautów – wynika z prognoz eMarketera. W 2015 roku liczba ta ma wzrosnąć do 133,5 mln, czyli tablety będą w rękach prawie 52 proc. Amerykanów.
Grzegorz Hajdarowicz podkreśla, że nasycenie krajowego rynku tego typu urządzeniami w kolejnych latach wywoła na rynku przewrót, do którego muszą przygotować się też media.
– W samej firmie to jest ogromne wyzwanie. To jest tak, jakby zaproponować ludziom, którzy przywykli do dorożek i koni, że teraz będziemy jeździć samochodami. To jest ogromna rewolucja, również emocjonalna – mówi.
Ma jednak świadomość, że jest to proces, który wymaga czasu, bo z rozwojem technologii wiąże się kwestia nie tylko upodobań czytelników, ale też zasad rynkowych.
– Parę lat temu zaproponowaliśmy czytelnikom „Przekroju” najnowocześniejszą aplikację w kraju i ona się okazała zbyt nowoczesna. Ludzie nie byli przygotowani na jej odbiór, szukali zwykłego PDF, takiego, jak mieli w kiosku – przypomina prezes Presspubliki.
Jego zdaniem w upowszechnianiu nowych rozwiązań ma pomóc wykorzystywanie tabletów w codziennych sytuacjach czy np. szkolnictwie. Szacuje, że sam proces edukacji, zarówno ludzi przygotowujących ten kontent, jak i czytelników, nie potrwa długo.
– Niektórzy mówią, że to będzie 5, 10 czy 15 lat. Myślę, że nie. Popatrzmy, co się stało z telefonami komórkowymi, ze smartfonami, więc to pójdzie bardzo szybko – mówił w czasie Europejskiego Forum Nowych Idei.
eMarketer podaje, że wpływy z elektronicznych wydań magazynów wzrosną w USA w ciągu najbliższych czterech lat o 30 proc. – do 4,1 mld dol. W tym czasie przychody amerykańskich gazet zwiększą się w o niecałe 18 proc.
Zdaniem Grzegorza Hajdarowicza, w Polsce na razie przychody ze sprzedaży kontentu w internecie nie będą wysokie.
– Myślę, że to będzie trudny okres, który potrwa trzy lata, a lepiej powinno być już w 2016 roku – prognozuje.
Czytaj także
- 2024-10-14: Grzegorz Krychowiak: Mieszkam od lat we Francji i kultura tego kraju jest mi bliska jak polska. Poświęciłem bardzo dużo, żeby osiągnąć sukces
- 2024-09-30: Grzegorz Krychowiak: Wydaje mi się, że Wojtek Szczęsny zrezygnował z gry w reprezentacji, bo po prostu stwierdził, że już mu się nie chce
- 2024-07-10: Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem
- 2024-07-23: Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2023-09-26: Około 20 proc. treści dotyczących energetyki w polskim internecie to dezinformacja. Branża postanowiła zareagować
- 2023-11-06: Użytkownicy social mediów są narażeni na mowę nienawiści i treści ekstremistyczne. Polityki ochronne serwisów wciąż mają poważne luki
- 2023-10-30: Scrollowanie na nowych zasadach. Użytkownicy z większym wpływem na podpowiadane treści w mediach społecznościowych
- 2023-09-21: Fake newsy stworzone przez sztuczną inteligencję trudne do rozpoznania. Wydają się internautom bardziej wiarygodne od wiadomości tworzonych przez ludzi
- 2023-03-07: Rosja nadal próbuje polaryzować zachodnie społeczeństwa. Dezinformacje Kremla potrafią być równie groźne jak broń militarna
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
Polscy rolnicy obawiają się utraty rynków zbytu dla produktów rolno-spożywczych w krajach UE na rzecz bardziej konkurencyjnych cenowo producentów z krajów Mercosur, czyli Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju. Taki może być efekt umowy o wolnym handlu, której negocjacje mają się zakończyć przed końcem roku. Polskie Ministerstwo Rolnictwa wyraziło swoje negatywne stanowisko w tej sprawie, podobnie jak unijne i krajowe organizacje rolnicze.
Transport
Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.
Ochrona środowiska
Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane
Hiszpania wciąż walczy ze skutkami ekstremalnych powodzi, które przetoczyły się w ostatnich tygodniach przez wschodnie i południowe regiony. Ze względu na postępujące ocieplenie klimatu tego typu ulewne, gwałtowne deszcze powodujące powodzie błyskawiczne mogą być coraz częstszym problemem w Europie – ostrzegają hydrolodzy. Podkreślają, że szczególnie dotkliwie będą je odczuwać miasta. Kluczową rolę odgrywa tu nie tylko adaptacja do zmian klimatu, ale też przygotowanie mieszkańców na zagrożenia.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.