Mówi: | Magdalena Grabarczyk-Tokaj |
Funkcja: | kierownik ds. rozwoju badań |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Mimo dynamicznych zmian na rynku mediów najbardziej opiniotwórcza nadal jest prasa
Mimo dynamicznego rozwoju mediów internetowych i problemów niektórych tradycyjnych tytułów prasowych, to właśnie prasa pozostaje głównym źródłem cytowań. Materiały internetowe wypadają zaś pod tym względem słabiej niż telewizyjne i radiowe. W maju, zgodnie z raportem Instytutu Monitorowania Mediów, najczęściej cytowanym medium była „Rzeczpospolita”.
Wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych oprócz „Rzeczpospolitej” i „Gazety Wyborczej” wysokie pozycje zajęły także „Dziennik Gazeta Prawna”, „Puls Biznesu” i „Newsweek”. Z prasy pochodzi ponad połowa wszystkich cytowań.
– Następne w kolejności cytowane są materiały telewizyjne i radiowe. W dalszym ciągu publikacje internetowe są na ostatnim miejscu tego zestawienia – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań w Instytucie Monitorowania Mediów.
Oznacza to, że sami dziennikarze wciąż największym zaufaniem darzą prasę, mimo iż od lat traci ona reklamodawców.
– Na przestrzeni 10 lat najbardziej zaskakujący jest brak wyraźnej zmiany w trendach – podkreśla Grabarczyk-Tokaj. – Prasa trzyma się bardzo mocno i w dalszym ciągu jest uważana za źródło najbardziej wiarygodnych, świeżych, dobrych informacji. To ona jest bardzo intensywnie wykorzystywana przez innych dziennikarzy w ich pracy redakcyjnej.
W rankingu głównym najczęściej cytowanych mediów zwyciężyła „Rzeczpospolita”, cytowana w maju 514 razy. Na drugim miejscu znalazła się „Gazeta Wyborcza” z 411 cytowaniami i TVN24 z 210 cytowaniami. Za najbardziej opiniotwórczą stację telewizyjną uznano TVN24; radiową – RMF FM, a portal internetowy – onet.pl. Wśród mediów biznesowych na czele znalazły się „Puls Biznesu”, „Forbes” i money.pl.
Instytut Monitorowania Mediów sporządza tego typu raporty od 10 lat. W ostatniej, majowej edycji raportu „Najbardziej opiniotwórcze media” zbadano 3993 przekazów medialnych z prasy, radia i telewizji z okresu od 1 do 31 maja 2014 r. Nie uwzględniono także cytowań opublikowanych w internecie, choć brano pod uwagę przypadki powoływania się na portale internetowe w bardziej tradycyjnych mediach. W tych przekazach dziennikarze powoływali się na inne media 4012 razy. W 2760 przypadków odnoszono się do prasy, 652 do telewizji, a 600 razy do radia. Twórcy raportu nie brali pod uwagę przedruków i przeglądów mediów.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2024-01-24: Przedsiębiorcy patrzą w przyszłość z większym optymizmem. W mniejszym stopniu przeszkadza im niepewność gospodarcza
- 2024-01-15: Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji
- 2023-12-20: Medyczne fake newsy rozprzestrzeniają się jak choroby zakaźne: szybko i łatwo. Najbardziej podatni są ludzie młodzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.