Mówi: | Paweł Sanowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Monitoring social mediów coraz lepszej jakości. Wiemy, kto, co, gdzie i z jakim skutkiem publikuje w mediach społecznościowych
Dzięki nowoczesnym narzędziom PR-owcy i blogerzy czerpią wiedzę o obecności osób, firm, marek, a nawet całych branż w social media. Mogą poznać nie tylko liczbę wzmianek i ich lokalizację, lecz także ogólny wydźwięk informacji publikowanych przez użytkowników. Dokładny monitoring jest o tyle istotny, że media społecznościowe stają się coraz ważniejszą częścią kampanii reklamowych. W tym roku w ramach konkursu PRotony Instytut Monitorowania Mediów przyznał specjalną nagrodę dla osoby odpowiedzialnej za kampanię w social media. Laureatką została Natalia Hatalska, autorka bloga hatalska.com.
W mediach społecznościowych internauci bez żadnych zahamowań komentują, recenzują i prowadzą niezliczone dyskusje o produktach i usługach, nie bacząc na wolę ich producentów, sprzedawców czy dostawców. Często firmy nie są nawet świadome, że stały się obiektem zainteresowania sieciowej społeczności. Dlatego właśnie monitoring aktywności internautów w mediach społecznościowych ma niebagatelne znaczenie dla skuteczności prowadzonych w nich kampanii PR. Analiza danych z takiego monitoringu pozwala na ocenę m.in. liczby źródeł, częstotliwości, lokalizacji oraz ogólnego wydźwięku informacji publikowanych przez użytkowników.
– Bardzo szybki jest czas reakcji od ukazania się informacji w internecie do uzyskania tej informacji. Mamy również możliwość informowania odbiorców o tym, czy materiały są pozytywne, negatywne czy neutralne, i to jest bardzo istotne – mówi Paweł Sanowski, prezes IMM, agencji informacyjnej Newseria Biznes. – Jakość monitoringu mediów społecznościowych jest coraz lepsza.
Nowoczesne narzędzia analityczne, jak Kompas Social Media, wskazują, które media społecznościowe dysponują największym potencjałem komunikacyjnym, wizerunkowym i sprzedażowym oraz jaką siłę rażenia mają publikacje dotyczące określonej marki, produktu, idei, zjawiska lub opinii.
– Żeby dowiedzieć się, jaka jest siła danego przekazu z social mediów, ważne jest dowiedzenie się również, jaki jest zasięg danego komentarza, jaka jest siła autora danego komentarza. Te informacje też są dodawane. A więc monitoring social mediów to nie tylko informacja o wpisie, o danym materiale, lecz przede wszystkim o tym, jakie skutki on spowodował albo jakie może spowodować – wyjaśnia Paweł Sanowski.
Najpoważniejszym skutkiem wywołanym przez pojedynczy wpis na profilu użytkownika portalu społecznościowego może być kryzys spowodowany wirusowym rozprzestrzenieniem się negatywnej informacji i jej przeniknięciem do tradycyjnych mediów. Jednak odpowiednio wczesna reakcja pozwala na zminimalizowanie skutków, a nawet uniknięcie kryzysu.
– Kryzysy, które zaczęły się od 140 znaków na Twitterze, a skończyły wielominutowymi reportażami w najważniejszych stacjach telewizyjnych, nie należą do rzadkości. Dlatego bardzo istotne jest monitorowanie social mediów i internetu i reagowanie w jak najszybszym czasie po to, by uniknąć skutków kryzysów albo je zminimalizować. Kiedyś taką rolę głównie pełnił monitoring mediów regionalnych czy mediów niszowych, teraz tę rolę w dużym stopniu przejęły właśnie social media – wyjaśnia prezes zarządu IMM.
Media społecznościowe pozwalają na dotarcie z informacją o produkcie, usłudze, idei czy wydarzeniu w zasadzie do każdej zainteresowanej osoby. Umożliwiają też wskazanie osób kluczowych i liderów opinii. Dlatego stanowią nieocenioną platformę dla kampanii PR-owych. Wysiłki specjalistów z dziedziny public relations w kreowaniu kampanii w social mediach docenił Instytut Monitorowania Mediów, przyznając nagrodę specjalną w kategorii osoba/zespół ds. kampanii w social mediach w ramach konkursu PRotony organizowanego przez proto.pl. Laureatką została Natalia Hatalska, autorka bloga hatalska.com.
Czytaj także
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-01-23: Rośnie pokolenie osób otyłych i z nadwagą. To duże obciążenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego młodych ludzi
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2025-01-10: W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.