Newsy

PGE planuje kolejne umowy sponsoringowe. Każda zainwestowana w sport i kulturę złotówka zwróciła się koncernowi dziewięciokrotnie

2022-05-31  |  06:20
Mówi:Wojciech Dąbrowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:PGE Polska Grupa Energetyczna
  • MP4
  • Korzyści wizerunkowe to niejedyny benefit płynący z działalności sponsoringowej. Jak pokazuje przykład PGE Polskiej Grupy Energetycznej, ma ona także wymiar finansowy. Z raportu spółki za 2021 rok wynika, że wydatki na wspieranie sportu i kultury zwracają się dziewięciokrotnie, a efektywność projektów sponsoringowych wzrosła o 60 punktów procentowych. Na ten rok PGE planuje dalsze rozszerzanie swojej działalności sponsoringowej.

     Działalność sponsoringowa przede wszystkim przynosi nam korzyści wizerunkowe, zapewnia dobry odbiór, buduje siłę naszej marki, ale przynosi także korzyści stricte ekonomiczne, ponieważ z każdej zainwestowanej złotówki w zeszłym roku otrzymaliśmy 9 zł w ekwiwalencie reklamowym. To znaczy, że otrzymaliśmy prawie dziewięć razy więcej środków, aniżeli wydaliśmy na sponsoring – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    W ubiegłym roku największy polski koncern energetyczny, który dostarcza energię i ciepło do ponad 5 mln polskich gospodarstw domowych, zawarł 79 umów sponsoringowych. Jak wynika z opublikowanego właśnie Raportu Sponsoringowego, ich efektywność wzrosła o 60 pkt. proc. r/r i sięgnęła 863 proc. To był także rok, kiedy PGE przyjęła nową strategię sponsoringową, bardziej porządkującą projekty, w które angażuje się Grupa.

    Główne kierunki zaangażowania sponsoringowego zostały w niej sformułowane na nowo tak, aby lepiej współgrały ze strategią biznesową Grupy PGE. Ta jest zaś ukierunkowana na zieloną transformację i osiągnięcie neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 roku.

    Jesteśmy liderem transformacji energetycznej, największym inwestorem budującym wiatraki na Morzu Bałtyckim. Dlatego w sporcie stawiamy przede wszystkim na dyscypliny związane z dwoma żywiołami – wodą i wiatrem – podkreśla Wojciech Dąbrowski.

    Zgodnie z nową strategią w kolejnych latach projekty sponsorowane przez PGE będą się skupiały na wspieraniu sportowców amatorskich i zawodowych. Grupa już w tej chwili jest sponsorem pięciu profesjonalnych klubów i trzech związków sportowych, w tym m.in. dwóch Polskich Związków Łyżwiarstwa – Szybkiego i Figurowego, a także Polskiego Związku Żeglarskiego wraz z polską brązową medalistką olimpijską z 2012 roku Zofią Klepacką.

    – Kilka dni temu podpisaliśmy także umowę z Polskim Związkiem Kajakarskim – mówi prezes zarządu PGE. – To są sporty napędzane wodą i wiatrem, a przy tym sporty masowe, przy których można rodzinnie spędzić czas. Chcemy być rozpoznawalni dla jak najszerszej grupy klientów, kojarzyć się pozytywnie, prowadzić ich przez meandry transformacji energetycznej. Dlatego stawiamy na sporty, które są masowe.

    Grupa wspiera też m.in. najbardziej utytułowany w XXI wieku polski klub siatkarski – PGE Skra Bełchatów oraz kluby koszykówki (PGE Spójnia Stargard) i piłki nożnej (PGE FKS Stal Mielec). W ramach programu MOCna Liga PGE kontynuuje również sponsoring stadionu PGE Narodowego oraz najlepszej żużlowej ligi świata – PGE Ekstraligi. Wsparcie grupy ukierunkowane jest także na rozwój sportu wśród dzieci i młodzieży w ramach programu PGE Junior. W 2021 roku trafiło ono do 16 akademii sportowych, w których trenowało ponad 2,5 tys. młodych zawodników. W tej chwili program obejmuje już prawie 4 tys. dzieci.

    Co ciekawe, nową dziedziną sponsoringu PGE jest też e-sport. W ubiegłym roku Grupa zaczęła współpracę z Polską Ligą E-sportową, która obejmuje nie tylko finansowanie i promocję profesjonalnych rozgrywek, ale i popularyzację e-sportu jako zawodu przyszłości. PGE wskazuje, że to perspektywiczny obszar, który dobrze wpisuje się w strategię Grupy obejmującą nowoczesne usługi energetyczne.

    – Przy wyborze projektów sponsoringowych kierujemy się przede wszystkim tym, aby były zgodne z naszą strategią. To jest warunek konieczny do tego, abyśmy weszli w dany projekt – mówi Wojciech Dąbrowski. – Oczywiście ważna jest też kwestia ekwiwalentności, bo jesteśmy spółką publiczną, której obowiązkiem jest inwestowanie w taki sposób, aby zapewnić jak największy zwrot w wymiarze materialnym.

    Obok sportu drugim filarem strategii sponsoringowej PGE jest kultura wysoka. W tej sferze Grupa realizuje program Kulturalna Grupa Energetyczna, w ramach którego obejmuje mecenatem m.in. Galerię Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie oraz 15 polskich filharmonii (w ubiegłym roku odwiedziło je 1,2 mln gości). Od tego roku jest również mecenasem Muzeum Narodowego w Lublinie. Innym programem jest też PGE Dumni z Historii, w ramach którego grupa zapewnia wsparcie dla Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie.

    Niebawem będziemy podpisywać umowę sponsoringową z Muzeum Narodowym w Krakowie. To pokazuje, że wspieranie kultury wysokiej jest bardzo ważnym elementem naszej polityki sponsoringowej. Postrzegamy jako swój obowiązek to, aby wspierać dziedziny kultury związane z polską tradycją, patriotyzmem i historią – mówi prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

    Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Ochrona środowiska

    Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

    Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

    Prawo

    Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

    Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.