Mówi: | Andrzej Siezieniewski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polskie Radio S.A. |
Polskie Radio na plusie. Restrukturyzacja przyniosła efekty
Poprawia się sytuacja finansowa Polskiego Radia. Jak zapewnia prezes Andrzej Siezieniewski, spółka najgorsze ma już za sobą i udało się zbilansować jej przychody i wydatki. Nie ukrywa jednak, że wciąż liczy na uregulowanie kwestii finansowania publicznych mediów w Polsce, bo system abonamentowy od lat jest w kryzysie.
– Spółka jest zbilansowana po okresie wieloletniego dysbalansu finansowego – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Siezieniewski, prezes zarządu Polskiego Radia SA – Przy tym poziomie finansowania spółka jest wydolna, nie ma zagrożeń dla jej płynności i dla realizowania zadań, które przed nią stoją.
Miniony rok był dla Polskiego Radia bardzo udany. Spółka osiągnęła dodatni wynik finansowy. Dzięki m.in. przeprowadzonej restrukturyzacji po raz pierwszy od lat wydatki okazały się mniejsze od wygenerowanych przychodów – o 3,5 mln zł.
Państwowy nadawca liczy na dalszy rozwój związany przede wszystkim z realizowanym w Polsce procesem cyfryzacji. To jednak także wyzwanie natury finansowej.
– Każde nowe i dodatkowe zadanie wymaga myślenia restrukturyzującego spółkę, jeżeli przyjąć, że nie ma możliwości na powiększenie środków na sfinansowanie naszej działalności – mówi Siezieniewski.
Szefostwo radia ma jednak nadzieję, że niedługo uda się uporządkować sytuację związaną z abonamentem radiowo-telewizyjnym. Jego ściągalność, choć ostatnio nieco się poprawiła, nadal jest na bardzo niskim poziomie. W 2012 roku zebrano z tego tytułu 563 mln zł, z czego na konta Polskiego Radia trafiło prawie 145 mln zł. 10 lat temu wysokość zebranego abonamentu wynosiła ponad 905 mln zł.
– System abonamentowy w Polsce od wielu lat przeżywa głęboki kryzys i od kilku lat zabiegamy o to, by władze odpowiedzialne za ład medialny w naszym kraju doprowadziły do jasnego określenia podstaw finansowania mediów publicznych – przypomina prezes Polskiego Radia. – Mam nadzieję, że ten proces zostanie zrealizowany w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu miesięcy.
Pomogłoby to publicznym mediom nie tylko w zapewnieniu bieżącej płynności finansowej spółek, ale i realizacji planów rozwojowych.
– Polskie Radio nie chciałoby być postrzegane jako skansen, jako instytucja, która dożywa swoich dni – tłumaczy Siezieniewski.
Tym bardziej, że w ocenie wielu ekspertów, mimo rozwoju innych kanałów komunikacji, radiofonia wciąż ma przed sobą ciekawą przyszłość. Dotyczy to także publicznych nadawców.
– Radio jest niezbędnym elementem takiego obywatelskiego wyposażenia w każdym społeczeństwie i tę funkcję spełniało, spełnia i, mam nadzieję, wiele jeszcze dziesięcioleci spełniać będzie – mówi Siezieniewski. – Zatem trzeba myśleć o radiu jako o instytucji stale unowocześniającej się i reagującej na zmieniające się potrzeby słuchaczy.
Tych nie brakuje. Jak pokazują wyniki badań, w 2012 roku Polskie Radio swą ofertą programową potrafiło zainteresować co piątego słuchacza.
Czytaj także
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-14: Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
- 2025-07-30: Anna Dec: Często zapominamy, że poza ekranami telefonów jest prawdziwe życie i wartościowi ludzie. Bądźmy blisko nich i komunikujmy się najprościej, jak tylko się da
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-05-06: Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-05-15: Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.