Mówi: | Mirosław Bartoń, prezes Polskiego Programu Jakości Obsługi Monika Wodczak-Ordak, dyrektor sprzedaży, Kaufland Marta Ostrzycka, dyrektor sprzedaży, Briju 1920 Limited Patrycja Antczak, krajowy kierownik ds. sprzedaży i operacji, Less Mess Storage |
Poprawia się jakość obsługi klientów. Konsumenci najlepiej oceniają branżę turystyczną
Po trzech latach spadków, spowodowanych m.in. pandemią i zaburzeniami w łańcuchach dostaw, poziom satysfakcji polskich konsumentów z jakości obsługi odnotował w końcu nagły wzrost, osiągając rekordowy wynik 79,1 proc. – wynika z cyklicznego badania realizowanego przez Polski Program Jakości Obsługi. Poprawę zanotowało aż 14 z 18 badanych branż, ale najlepsze oceny zebrała turystyka, czyli biura podróży, hotele, pensjonaty i linie lotnicze. Z drugiej strony niespodzianką okazał się mocny spadek dotychczasowego lidera rankingów jakości obsługi, czyli branży finansowej – banków, doradców i ubezpieczycieli.
– Tym, co przyciąga klientów do firmy, jest oczywiście jej oferta. Natomiast sposób prezentacji tej oferty, możliwość uzyskania informacji na temat produktów i usług czy jakość obsługi personelu jest dziś niemal tak istotna jak sam produkt – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mirosław Bartoń, prezes Polskiego Programu Jakości Obsługi.
Jak wskazuje, wraz z rozwojem rynku konsumenckiego pojęcie jakości obsługi nabrało nowego znaczenia. Kiedyś wpływ na poziom zadowolenia klienta miała przede wszystkim cena, dostępność produktu oraz uprzejme „dzień dobry” wypowiedziane przez sprzedawcę. Teraz – kiedy markom coraz trudniej jest rywalizować ceną, a oferowane przez nie produkty są często porównywalne – aspektem utrzymującym lojalność klienta jest właśnie jakość obsługi.
– Podnoszenie jakości tej obsługi powoduje, że klienci nie tylko jednorazowo interesują się naszym produktem czy usługą, ale wracają. To jest najistotniejsze, ponieważ nie można bez końca zdobywać nowych klientów, a ci lojalni są w stanie zarabiać dla firmy pięć razy więcej niż ci, których zdobywamy po raz pierwszy – mówi Mirosław Bartoń.
Zadowolony i lojalny klient jest wierny swojej ulubionej marce i regularnie do niej wraca. Nie ma potrzeby szukania tych samych produktów czy usług u konkurencji i chętnie poleca swoją ulubioną markę rodzinie czy znajomym. Eksperci wskazują też, że pozyskanie nowego klienta na ogół wiąże się ze znacznie wyższym kosztem niż utrzymanie obecnego, który jest lojalny danej marce.
Jednym z czynników, który wywołuje i podtrzymuje tę lojalność, jest właśnie jakość obsługi, o której decyduje szereg czynników, takich jak wygląd placówki, zachowanie personelu i atrakcyjność samej oferty. Ma to bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.
– Na przestrzeni 17 lat, odkąd prowadzimy największe w Polsce badanie satysfakcji konsumentów, jakość obsługi na polskim rynku poprawiła się dwukrotnie. Kiedy zaczynaliśmy, zadowolonych z niej było 44 proc. Polaków, w tej chwili ten odsetek sięga już niemal 80 proc. – zwraca uwagę ekspert.
Polski Program Jakości Obsługi już od blisko dwóch dekad monitoruje poziom satysfakcji konsumentów, którzy przez cały rok mogą oceniać ponad 40 tys. firm z ok. 200 branż zgromadzonych na portalu jakoscobslugi.pl. Na podstawie ich opinii oraz cyklicznych, pogłębionych badań ankietowych CAWI zostają wyłonione te marki, które cieszą się największym uznaniem, sympatią i zaufaniem klientów.
Z najnowszej, 17. edycji badania Polskiego Programu Jakości Obsługi wynika, że w 2023 roku poziom satysfakcji konsumentów – po trzech latach spadków, wywołanych m.in. pandemią i zaburzeniami w łańcuchach dostaw – odnotował niespodziewany i nagły wzrost o 2,7 proc., osiągając rekordowy wynik 79,1 proc. Co więcej, znaczny wzrost wskaźnika satysfakcji odnotowała większość branż, które przeciętnie były oceniane o 2,8 pp. lepiej niż w poprzednim roku. Tylko w czterech branżach (na 18 badanych) wskaźnik osiągnął niższy poziom r/r.
Konsumenci najlepiej ocenili branżę turystyczną – czyli zarówno biura podróży, hotele i pensjonaty, jak i linie lotnicze – co może wynikać m.in. z faktu, że 2023 rok był pierwszym od lat spokojniejszym okresem, kiedy można było bez przeszkód podróżować i po Polsce, i po innych krajach. Konsumenci to docenili i bardzo pozytywnie ocenili turystyczną branżę. Z drugiej strony niespodzianką okazał się nagły spadek dotychczasowego lidera rankingów jakości obsługi, czyli branży finansowej. Banki, doradcy i ubezpieczyciele zostali ocenieni o 2,7 pp. słabiej niż w 2022 roku, na co mogło wpłynąć w ub.r. zwiększone zainteresowanie kredytami hipotecznymi, które wiązało się z wydłużonym czasem oczekiwania na samą obsługę, jak i ostateczną decyzję kredytową. Radykalny spadek odnotowała też edukacja, która została oceniona równo o 10 pp. słabiej niż w poprzednim roku.
Badanie pokazuje też, jakie aspekty związane z obsługą klienta Polacy oceniają najlepiej. W ub.r. na czele ponownie znalazł się wygląd miejsca obsługi (81 proc.) – pod tym hasłem kryje się nie tylko czystość sklepów czy placówek usługowych, ale także wygląd i intuicyjność stron internetowych i sklepów online. Polscy konsumenci nadal wysoko oceniają również wiedzę i twarde kompetencje pracowników (80,6 proc.) – ten obszar odnotował duży wzrost satysfakcji o 9 proc. r/r. Dalej plasują się ceny i asortyment, a na czwartej pozycji – zachowanie i kompetencje miękkie pracowników, czyli m.in. ich podejście do obsługi i uprzejmość, ocenione przez klientów na 79,3 proc. Podium zamyka natomiast obszar dotyczący organizacji i czasu obsługi – polscy klienci są najmniej zadowoleni z kolejek w sklepie, niejasnej organizacji czy czasu oczekiwania na obsługę lub odpowiedź np. w kwestii zwrotu czy reklamacji.
– Spośród firm objętych tegorocznym badaniem ponownie wyłoniliśmy nasze Gwiazdy Jakości Obsługi. Jest to wyjątkowy znak, ponieważ nie przyznają go żadne tajemnicze kapituły, ale prawdziwi klienci poszczególnych firm, którzy nominują je do naszego programu certyfikacji – mówi Mirosław Bartoń.
Gwiazdy Jakości Obsługi to firmy wyróżniające się ponadprzeciętnymi wskaźnikami zadowolenia z jakości obsługi, wyłonione na podstawie badań i opinii klientów zgłoszonych w Polskim Programie Jakości Obsługi.
Co istotne, ten znak jakości rozpoznaje aż 10 mln Polaków, dla których stanowi on solidną rekomendację zakupową – z badań wynika, że mając do wyboru dwie podobne oferty, ośmiu na 10 klientów wybierze firmę wyróżnioną Gwiazdą Jakości Obsługi.
– Ta nagroda jest dla firm cenna, ponieważ przyznają ją ich klienci. Ona wyraża uznanie dla procedur, dla ciężkiej pracy, którą codziennie setki czy tysiące pracowników wkładają w obsługę klienta. Jest zwieńczeniem tych wszystkich wysiłków, zwieńczeniem pracy zarówno na poziomie sprzedawcy, jak i na poziomie dyrektora, menedżera czy zarządu, który te zasady obsługi klienta projektuje – mówi prezes Polskiego Programu Jakości Obsługi.
Gwiazdy Jakości Obsługi 2024 zostały w tym roku przyznane podczas uroczystej gali, która odbyła się 23 maja w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Wśród nagrodzonych po raz kolejny znalazły się lubiane i rozpoznawalne marki prezes Polskiego Programu Jakości Obsługi – takie jak Allegro, Bank Millennium, Lidl, Medicover, PEPCO czy Samsung – które otrzymują to wyróżnienie nieprzerwanie od wielu lat. Są to firmy, które dbają o najwyższe standardy, stawiając mocny akcent na jakość obsługi i satysfakcję klientów oraz dostępność i kompleksowość usług.
– Już 11. rok z rzędu klienci wybierają nas jako tę sieć, która sprawia im przyjemność przy robieniu codziennych zakupów. To oznacza, że spełniamy ich oczekiwania nie tylko w zakresie towaru, ale też jakości obsługi i zadowolenia z całego serwisu zakupowego – mówi Monika Wodczak-Ordak, dyrektor sprzedaży Kaufland.
Jak wskazuje, wskaźniki satysfakcji klientów i ich opinie to dla firm źródło wiedzy, które mogą przekuć w działania na rzecz dalszej poprawy jakości świadczonej obsługi.
– Aby zdobyć taką nagrodę, trzeba przede wszystkim słuchać klienta, który mówi i pokazuje nam, z czego jest zadowolony lub niezadowolony – nie tylko w słupkach sprzedażowych, ale i w opiniach, również tych negatywnych – mówi Monika Wodczak-Ordak.
W gronie nagrodzonych Gwiazd Jakości Obsługi znalazło się w tym roku również kilka debiutujących marek. Firmy, które pojawiły się w plebiscycie po raz pierwszy, to Briju, Fortum, HDI, Orlen Paczka i Less Mess Storage.
– Dla nas i dla naszych pracowników jest to ogromne wyróżnienie, że klienci nas zauważyli i docenili. Niewątpliwie jest to też poprzeczka, którą będziemy musieli pokonywać rok do roku – mówi Patrycja Antczak, krajowy kierownik ds. sprzedaży i operacji, Less Mess Storage. – Wymaga to ogromu pracy, rozmowy i słuchania swoich pracowników, słuchania swoich klientów, ciągłego poprawiania, rozwoju i wprowadzania w firmie zmian.
– Codziennie monitorujemy opinie w Google’ach, w social mediach oraz monitorujemy badania NPS. Szczególnie te negatywne opinie są dla nas cenną informacją, gdyż wiemy które obszary możemy doskonalić – dodaje Marta Ostrzycka z Briju 1920 Limited. – Ta nagroda to przede wszystkim wyróżnienie naszych wszystkich pracowników, gdyż świadczy o tym, że każdego dnia dostarczamy najlepszą jakość naszym klientom. Jak widać po nagrodzie klienci to doceniają, a my widzimy, że strategia, którą konsekwentnie realizujemy, jest prawidłowa.
Czytaj także
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
- 2025-04-07: Księża zgłaszają duże poczucie zagrożenia. Połowa badanych doświadczyła agresji w ostatnim roku
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.