Newsy

Rosną wydatki firm na reklamę w mediach społecznościowych

2014-01-22  |  06:05

To ma być kolejny rok dynamicznego rozwoju reklamy w internecie. Rynek spodziewa się dwucyfrowych wzrostów. Najszybciej rozwijającymi się formami mają być wciąż reklamy w urządzeniach mobilnych i za pośrednictwem social mediów. Serwisy społecznościowe stają się dla firm nie tylko miejscem działań marketingowych, lecz także miejscem do komunikacji z klientami.

Z badania IAB AdEx wynika, że w I półroczu ub.r. wydatki firm na reklamę w internecie wzrosły o ponad 12 proc. w ujęciu rocznym. Tylko w II kwartale ubiegłego roku nakłady na reklamę mobilną wzrosły o 81 proc. rok do roku, a na social media – o 74 proc.

 Jest jeszcze bardzo duże pole do zagospodarowania pod kątem wydatków reklamowych, bo trzeba sobie jasno powiedzieć, że dzisiaj bez wydatków na reklamę w mediach społecznościowych, praktycznie nie ma szansy na skuteczną promocję – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Żukowski z Mint Media.

Firmy dostrzegają coraz większą potrzebę inwestowania w reklamę internetową, a za tym idą coraz większe budżety reklamowe. Natomiast branża reklamowa działająca w oparciu o media tradycyjne w ostatnich latach częściej mówi o słabnącym rynku niż o sukcesie.

Wraz z rosnącymi budżetami na reklamę w sieci będzie rozwijał się poziom oferowanych rozwiązań. Coraz częściej obok podstawowego fanpage'u użytkownicy mediów społecznościowych będą zaczepiani przez interaktywne aplikacje zachęcające do podjęcia konkretnych zachowań konsumenckich.

 – Kiedyś można było sobie założyć fanpage i wirusowo faktycznie to się rozprzestrzeniało, bez wydatków reklamowych. Natomiast dzisiaj bez wydatków nie mamy szansy na osiągnięcie sukcesu, zresztą tak jest też w innych mediach. To jest naturalny proces – twierdzi Żukowski.

Jednym z najpopularniejszych kanałów dotarcia do odbiorców jest dziś Facebook. W ubiegłym roku na tym portalu społecznościowym reklamę wykupiło ponad milion firm. Ponadto 25 mln firm posiada swój fanpage, więc potencjalnie może poszerzyć swoją aktywność i zainwestować w dodatkowe narzędzia reklamowe.

 – Na Facebooku mamy bardzo wiele form reklamowych. Mamy klasyczne bannery, mamy też znacznie bardziej interaktywne i skuteczne formy reklamowe, które wyświetlają się nam w newsfeedzie. I takie reklamy możemy komentować, możemy je lajkować, możemy je udostępniać naszym znajomym – opisuje ekspert.

Wybór formy reklamy w social mediach powinien być uzależniony od celu, jaki firma chce osiągnąć. Od jego precyzyjnego określenia zależy też skuteczność podejmowanych działań, jednak dla wielu firm stanowi to problem.

Serwisy społecznościowe są też coraz częściej wykorzystywane przez firmy do innych celów niż marketingowe. Stają się skutecznym narzędziem komunikacji z klientem.

 – Dotąd mieliśmy call center i formularz na stronie internetowej. Dziś do tego dokładamy fanpage czy aplikację, która nam zapewnia szybszą obsługę klientów – podkreśla ekspert.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.