Newsy

Rozpoczynająca się kampania wyborcza zwiększyła cytowalność prasy w styczniu

2015-02-27  |  06:25
Mówi:Anna Bartosiewicz
Funkcja:młodszy specjalista ds. PR
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • Kampania wyborcza przed majowymi wyborami prezydenckimi już ruszyła i spotkała się z zainteresowaniem wielu tytułów prasowych. W styczniu najczęściej przywoływanymi mediami były „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Dzięki rankingowi najbardziej popularnych szkół ponadgimnazjalnych swoją cytowalność znacznie zwiększył także miesięcznik „Perspektywy”.

    Instytut Monitorowania Mediów jak co miesiąc przygotował raport na temat najbardziej opiniotwórczych mediów. W ubiegłym miesiącu zdecydowanie dominowała prasa. Najbardziej popularnymi tytułami były „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Można powiedzieć, że ten wynik nie jest przypadkowy, ponieważ znajduje to odzwierciedlenie w dużym zainteresowaniu tematami związanymi z polityką – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Bartosiewicz, młodsza specjalistka ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów.

    Dzienniki te cytowano odpowiednio 457 („Rzeczpospolita”), 401 („Gazeta Wyborcza”) i 245 razy („Fakt”). Bartosiewicz wyjaśnia, że to rosnące zainteresowanie polityką wpłynęło na dużą cytowalność prasy. Jednym z ważnych czynników była rozpoczynająca się kampania wyborcza przed wyborami prezydenckimi, które zaplanowano na 10 maja. Jak przypomina Bartosiewicz, duże zainteresowanie mediów i czytelników wzbudziła kandydatura Magdaleny Ogórek, kandydatki SLD, która nie była obecna w mediach tradycyjnych. To skłoniło dziennikarzy do licznych komentarzy, które potem były szeroko cytowane.

    W styczniu na cytowalność wpływ miała także śmierć Józefa Oleksego. Często przywoływano artykuły dotyczące protestów najpierw górników, a potem rolników, a także wydarzeń na Ukrainie i możliwości sprzedaży broni temu krajowi przez Polskę.

    Zaobserwowaliśmy też kilka dużych zmian w naszym styczniowym rankingu. Jedną z nich jest pojawienie się miesięcznika „Perspektywy” w czołówce najbardziej opiniotwórczych miesięczników, co może wynikać z przygotowania przez tenże magazyn rankingu najbardziej popularnych szkół ponadgimnazjalnych. Wśród tygodników na trzech pierwszych pozycjach uplasowały się „Newsweek” (165 cytowań), „Wprost” (139 cytowań) i „Polityka” (99 cytowań) – mówi Bartosiewicz.

    Bartosiewicz dodaje, że wśród portali internetowych najwięcej cytowań zdobył Onet, który wyróżnił się informacjami sportowymi, szczególnie związanymi z tenisem. Wynikało to z dużego zainteresowania meczami Agnieszki Radwańskiej, a także z sukcesu w Pucharze Hopmana. Na początku stycznia Radwańska w parze z Jerzym Janowiczem wygrała ten uważany za nieoficjalne mistrzostwa świata turniej tenisowy. Onet miał niemal dwa razy tyle cytowań co druga z kolei Wirtualna Polska i trzecie Money.pl oraz dokładnie dwa razy tyle co, plasujący się na czwartym miejscu Bankier.

    Wśród mediów ekonomicznych najczęściej cytowano „Dziennik Gazeta Prawną”. Do tej pory tytuł ten nie był klasyfikowany przez IMM jako medium ekonomiczne. Ze 160 cytowaniami wyraźnie wyprzedził „Puls Biznesu”, który miał ich 73.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Bankowość

    Prawo

    Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

    16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.

    Konsument

    Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

    Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.