Mówi: | Jakub Bierzyński |
Funkcja: | prezes |
Firma: | OMD |
Rynek reklamowy odbija się od dna. Rosną wydatki na reklamę, a wraz z nimi – ceny za ich emisję
Rośnie popyt na czas reklamowy. Media zaczynają więc podnosić ceny. Sytuacja dotyczy przede wszystkim telewizji oraz sektora online. Równocześnie reklamy internetowe osiągają dziś dużo wyższą skuteczność niż jeszcze kilka lat temu.
– Ceny za emisję reklam w telewizji są obecnie w trendzie wzrostowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD. – Taki ruch cenowy ma miejsce między innymi w grupie TVN, a za nią podążają pozostałe stacje. W sektorze reklamy telewizyjnej spodziewam się w najbliższym czasie odbicia rynku.
Ostatnie lata oznaczały dla utrzymujących się z reklam mediów ciężkie czasy. Odnotowywano znaczący spadek wydatków na reklamę, a najwięcej utracił sektor prasowy. I choć wydawcy gazet wciąż borykają się z niską sprzedażą i związanym z nią odpływem reklamodawców, ożywienia doczekały się sektor telewizyjny i internetowy.
– Wzrost zysków z nadawania reklam online jest stałym trendem panującym od kilku lat – mówi Bierzyński. – Internet jest najszybciej rozwijającym się medium i przyciąga coraz większą liczbę reklamodawców.
Wynika to przede wszystkim z rozwoju nowych technologii, które zmieniły zasady funkcjonowania internetu jako medium reklamowego. Zdaniem Bierzyńskiego, ogromne znaczenie miało wprowadzenie metody zakupu RTB. Pozwoliła ona wielokrotnie zwiększyć efektywność kampanii reklamowych. Model RTB (Real Time Bidding) umożliwia emisję reklamy w czasie rzeczywistym, skierowaną do konkretnego użytkownika. Nie jest w nim istotna liczba emisji, lecz trafienie w aktualne zapotrzebowania internauty.
– Z punktu widzenia reklamodawców najistotniejsze jest obecnie stworzenie kampanii, która będzie skierowana do użytkowników, o których wiadomo, że mogą być zainteresowani jej tematem – wyjaśnia prezes OMD. – Nowe technologie oraz precyzyjniejsze targetowanie kampanii zwiększyły ich skuteczność, równocześnie redukując wydatki i ryzyko trafienia z przekazem do osób, które nie znajdują się w określonej grupie docelowej.
Wprowadzenie modelu RTB oraz dynamiczny rozwój technologiczny w branży reklamy online rozpoczął się niecałe dwa lata temu. Zdaniem Bierzyńskiego obecnie mamy do czynienia z efektami tych zmian.
– Reklama online jest dziś zdecydowanie bardziej skuteczna niż dwa lata temu – uważa. – Branża zdaje sobie z tego sprawę, w naturalny sposób rosną więc wydatki właśnie na tę formę reklamy.
Według szacunków domów mediowych i analityków bankowych, rynek reklamy online może wzrosnąć w tym roku nawet o 10 proc.
Czytaj także
- 2024-07-11: Farmaceuci z coraz większą rolą w opiece zdrowotnej. Apteki zasilają budżet olbrzymią kwotą [DEPESZA]
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-07-02: Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-06-19: Ojcowie coraz częściej wykorzystują urlopy rodzicielskie. Wciąż jednak wiele zależy od podejścia pracodawców
- 2024-06-27: Rośnie skala wykorzystywania seksualnego dzieci przez internet. Ofiarami padają nawet kilkulatkowie
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/headway-5qgiuubxkwm-unsplash,w_274,_small.jpg)
Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Problemy społeczne
Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
![](https://www.newseria.pl/files/11111/izdebski-awaria-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie, a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.
Ochrona środowiska
Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wiatraki-nowelizacja-2-foto2,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.