Mówi: | Artur Zawadzki |
Firma: | Spicy Mobile |
Segment gier mobilnych rozwija się dużo szybciej niż tradycyjnych. To atrakcyjny rynek dla reklamodawców
69 proc. użytkowników mobilnych to gracze – wynika z badania Mobience. Gry pod względem popularności są wyprzedzane jedynie przez portale społecznościowe, więc rynek ten z roku na rok staje się coraz bardziej dochodowy. Potencjał dostrzegli w nim także reklamodawcy. Inwestując w popularne gry, mają pewność, że zostanie ona wyświetlona przez każdego gracza kilka razy dziennie. Specyfiką gier mobilnych jest bowiem to, że są uruchamiane często, ale na krótko.
Rynek gier mobilnych dynamicznie się rozwija. Napędzają go coraz lepsze parametry techniczne smartfonów i tabletów oraz rosnące wymagania graczy. Gry przynoszą deweloperom największe zyski spośród wielu kategorii dostępnych aplikacji. Stworzenie dochodowej gry mobilnej wymaga jednak sporej wiedzy między innymi na temat monetyzacji.
– Rynek gier jest ogromny, przybywa kolejnych produkcji, kolejnych wydawców i modeli monetyzowania. Pierwszy model to powierzchnia reklamowa, ponieważ jest jej bardzo dużo i jest stosunkowo tania. Żeby to było efektywne, żeby wpływy ze sprzedaży reklam były istotne, zasięg musi być bardzo duży – mówi agencji informacyjnej Newseria Artur Zawadzki ze Spicy Mobile.
Atrakcyjność dla reklamodawców wynika stąd, że gracze włączają grę często, ale zwykle na krótszy czas.
– Jeśli używamy konsoli, która jest podłączona do telewizora, to zwykle siadamy do niej wtedy, kiedy mamy dużo czasu – na godzinę, dwie lub całą noc, to zależy od użytkownika. Telefon mamy ciągle przy sobie i zwykle korzystamy z niego, kiedy mamy chwilę: w podróży, w kolejce, czekając na coś. To zwykle jest kilka minut. Te gry, które dają możliwość grania przez kilka minut, a nie godzin, są najbardziej popularne i mają największy zasięg – wyjaśnia Zawadzki.
Z rankingu Mobience wynika, że gry rekreacyjne były uruchamiane przez użytkowników średnio 73 razy w miesiącu, a poświęcony na grę czas wynosił jednorazowo 4–5 min. To daje reklamodawcom pewność, że w przypadku najpopularniejszych gier jego reklama zostanie wyświetlona kilka razy dziennie.
Kolejny model zarabiania na gracz to ich sprzedaż. Żeby jednak użytkownik był skłonny zapłacić za grę, musi ona być bardzo atrakcyjna. Dlatego bardziej efektywny jest model mieszany, czyli wprowadzenie mikropłatności do bezpłatnych gier.
– Te mikropłatności polegają na dokupowaniu do swojej gry kolejnych przedmiotów, akcesoriów dla bohatera. One zwykle są nieistotne dla użytkownika, ale zbierając się do większej całości, stają się istotne dla wydawcy gry – mówi Zawadzki.
Wśród gier dostępnych na urządzenia mobilne największym zainteresowaniem cieszą się gry hazardowe. Użytkownicy poświęcają im najwięcej czasu – 16 minut dziennie. Na drugim miejscu znajdują się gry rekreacyjne, angażują one graczy na 14 minut dziennie. Na gry strategiczne gracze poświęcają o 3 minuty mniej.
Eksperci widzą w rynku gier mobilnych ogromny potencjał. Do 2019 r. mają one odpowiadać za 44 proc. światowego rynku gier (szacunki Newzoo). W Polsce w ubiegłym roku było to ok. 28 proc..
– Myślę, że rynek będzie dalej rósł, będą się pojawiały nowe modele związane z zagospodarowaniem czasu użytkownika i zarabianiem na nim, ale w sposób niezauważalny, np. reklamy będą bardziej stargetowane, może bardziej subtelne, tak, które powodują mniejsze obciążenie użytkownika reklamami, wykorzystujące jego zainteresowania – mówi dodaje Artur Zawadzki. – Liczba użytkowników cały czas rośnie. Rynek amerykański i rynki rozwiniętych krajów europejskich są już dobrze zagospodarowany, jeśli jednak popatrzymy na kraje naszej części Europy, to jest tu jeszcze wiele lat rozwoju przed nami.
Czytaj także
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.