Mówi: | Krzysztof Mocek |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Carat Polska |
Światowy rynek reklamy w tym roku osiągnie wartość 540 mld dol. Największe wzrosty w reklamie internetowej
Globalne wydatki na reklamę w tym roku mają rosnąć w tempie ok. 4,5 proc. – szacuje dom mediowy Carat. Ponadtrzykrotnie większej dynamiki wzrostu można spodziewać się w reklamie internetowej. Wzrosty spodziewane są praktycznie we wszystkich badanych przez Carat regionach świata. Ujemną dynamikę odnotujemy jednak w regionie Europy Wschodniej, przez sytuację geopolityczną w Rosji.
– Zgodnie z naszymi szacunkami, które zbieramy na blisko 100 rynkach, na których operujemy, globalnie wyceniamy ten rynek na 540 mld dol. Wzrosty są na poziomie 4-5 proc. rok do roku, czyli szacujemy, że rynek wzrośnie w tym roku o ponad 20 mld dol. Podobny wzrost zakładamy w kolejnym roku, może nawet nieznacznie wyższy, bo na poziomie 5-5,5 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Mocek, dyrektor zarządzający domu mediowego Carat Polska.
W tym roku wzrosty wydatków spodziewane są praktycznie we wszystkich badanych regionach (Ameryka Północna i Łacińska, Azja i Pacyfik oraz w kraje EMEA). W 2014 roku było podobnie. W Europie Zachodniej rynek wzrósł nieznacznie, o 2,3 proc., poprawiając się dzięki silnej pozycji Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Wzrost po sześciu latach spadków odnotują również Grecja, Irlandia i Portugalia.
W Ameryce Północnej oraz w regionie Azji i Pacyfiku wzrosty osiągnęły poziom ok. 4-5 proc. Największa dynamika charakteryzowała Amerykę Łacińską – 11,4 proc.
Spadek może być notowany w Europie Wschodniej, głównie ze względu na sytuację geopolityczną.
– W zasadzie jedynym regionem, który w skali globalnej notuje dynamikę ujemną, jest region szeroko rozumianego CEE, czyli Europy Wschodniej i Rosji, przede wszystkim z racji tego, ile w tym regionie waży sam rynek rosyjski. Spadek szacujemy na poziomie 2 proc. rok do roku. Przy czym w Rosji oczywiście ten spadek jest zdecydowanie bardziej widoczny, już po pierwszym kwartale roku 2015 – podkreśla Mocek.
Na tym tle polski rynek prezentuje się bardzo dobrze. Carat szacuje wzrost rynku na poziomie 3 proc., podobnie jak w Turcji.
Najszybciej rosną wydatki na reklamę w internecie. Z szacunków domu mediowego Carat wynika, że w 2016 roku jej udział w rynku reklamy przekroczy poziom 25 proc. (w 2014 był na poziomie 21,7 proc.), głównie dzięki dynamicznie rosnącym wydatkom na reklamę mobilną i wideo online. Mimo to liderem rynku na razie pozostaje telewizja.
Czytaj także
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-05: W. Kosiniak-Kamysz: COVID-19 i wojna pokazały nam zagrożenia dla łańcuchów dostaw. Musimy być niezależni w produkcji sprzętu wojskowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.