Newsy

Minister środowiska przeciw nierynkowemu zawyżaniu cen emisji CO2

2012-08-07  |  06:40
Mówi:Marcin Korolec
Funkcja:Minister Środowiska
  • MP4

    – Nie zmienia się reguł w trakcie gry. Zostały one wspólnie ustalone, w ramach poważnego konsensusu politycznego. Inwestorom należy się szacunek – tak Marcin Korolec, minister środowiska komentuje dla Agencji Informacyjnej Newseria propozycje Komisji Europejskiej. Bruksela chce mieć wpływ na to, jaka ilość uprawnień do emisji dwutlenku węgla będzie przeznaczona na aukcje. Ograniczając tę ilość, sprawi, że emisja CO2 stanie się droższa, a tym samym energetyka oparta na węglu będzie mniej konkurencyjna w stosunku do „zielonej”, promowanej przez unijne instytucje.

    Jak podkreśla minister środowiska Marcin Korolec, Komisja Europejska wraca do pomysłu regulowania cen na rynku, któremu wcześniej była zdecydowanie przeciwna. 

     – Podczas dyskusji w 2008 roku polski rząd proponował ustanowienie przewidywalnego przedziału cenowego. Chcieliśmy określenia minimalnej i maksymalnej ceny uprawnień do emisji CO2 od 2013 do 2020 roku. Jednak wówczas koledzy i koleżanki z Komisji Europejskiej tłumaczyli nam, że my, pochodzący z kraju komunistycznego, nie rozumiemy rynku. I nie zgodzono się na wprowadzenie takich zapisów – przypomina minister Marcin Korolec.

    Szef resortu środowiska zwraca uwagę, że teraz Komisja chce w sposób sztuczny wprowadzić podobne regulacje.

     – W sytuacji, kiedy KE stwierdza, w znany tylko sobie sposób, że ta cena jest za niska, chociaż rynkowa, sama podejmuje tego typu działania – mówi Marcin Korolec. – Nie widzę tu konsekwencji w sposobie myślenia po stronie Komisji.

    Connie Hedegaard, komisarz ds. klimatu zaproponowała pod koniec lipca zmianę dyrektywy ETS (dotyczącej wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych). Chce, aby Komisja Europejska mogła decydować o podaży uprawnień do emisji CO2.

     – Redukcja podaży uprawnień to znaczy zmniejszenie ilości tych uprawnień na rynku. Jeżeli jakiegoś dobra jest mniej na rynku, to prawa ekonomii mówią, że wzrośnie jego cena. I taki jest cel naszych partnerów w Komisji Europejskiej, żeby podwyższyć w sposób arbitralny i administracyjny cenę "produktu", dla którego stworzyliśmy specjalny rynek w dyrektywie ETS  przekonuje minister środowiska.

    Rozwiązanie proponowane przez Komisję to odpowiedź na polskie weto w sprawie tzw. kroków milowych na drodze do redukcji CO2 w UE do 2050 r. Zgodnie z nimi do 2030 r. UE miałaby zredukować emisje o 40 proc., do 2040 r. – o 60 proc., a do 2050 r. – o 80 proc. w porównaniu z 1990 r.

    Zdaniem ministra Marcina Korolca, propozycja Brukseli jest niemożliwe z punktu widzenia prawnego.

     – Na takie rozwiązanie nie ma żadnej podstawy prawnej. Bez solidnego umocowania w dokumencie – ale istniejącym, a nie dopiero powstającym – tego się nie da zrobić – uważa polski minister.

    Wyjaśnia, dlaczego KE chce podwyższenia stawek za uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych.

     – Dziś trzeba zapłacić za nie znacznie mniej niż przewidywano. Cena uprawnienia waha się między 6­–7 euro za tonę emisji C02. W analizach przeprowadzonych przed uchwaleniem dyrektywy ETS, Komisja twierdziła, że to będzie około 40 euro za tonę. W związku z tym powstają inwestycje oparte o zielone technologie energetyczne, które są droższe od paliw kopalnych. Z ekonomicznego rachunku wynika, że dziś nie są one rentowne – tłumaczy Marcin Korolec.

    Zdaniem ministra, Komisja chce podwyższyć w sposób arbitralny ceny uprawnień do emisji, podczas gdy powinny być regulowane w ramach wolnego handlu.

     – Aby stały się [zielone technologie – przyp. red.] konkurencyjne, Komisja próbuje stworzyć sytuację, w której paliwa kopalne są droższe. Ale robi to w sposób administracyjny, sztuczny – ocenia minister.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.