Newsy

Młode Polki oczekują wynagrodzenia o 23 proc. niższego niż mężczyźni. Tylko 16 proc. rozważa założenie własnej firmy

2019-03-08  |  06:15
Mówi:Odeta Moro, dziennikarka, prezes Fundacji Szczęśliwe Macierzyństwo

Agnieszka Kłos, prezes zarządu Provident Polska, przewodnicząca platformy Kierunek – Kobieta Biznesu

  • MP4
  • Studentki lepiej niż studenci oceniają swoje umiejętności, lepiej też odnajdują się w pracy w grupie. Jednocześnie mają niższe oczekiwania co do wysokości wynagrodzenia (o 23 proc. mniej niż mężczyźni) czy awansu. Rzadziej niż studenci chcą również zakładać własne firmy. Taki krok rozważa tylko 16 proc. młodych Polek – wynika z raportu „Do garów czy za stery? Jak dzisiejsze studentki widzą swoją przyszłość”.

    Na potrzeby Platformy Pracodawców RP Kierunek – Kobieta Biznesu zostało przebadanych ponad 1 tys. studentek z małych ośrodków akademickich, spoza dużych miast.

    – Jesteśmy świetnie wykształcone, mamy wszelkie predyspozycje do tego, żeby zarządzać firmą, prowadzić biznes i robić karierę, ale brakuje nam jednej rzeczy – odwagi. Hamuje nas stres. Z jednej strony chciałybyśmy wiele, natomiast zdajemy sobie sprawę z tego, że będzie nas to też kosztować wiele nerwów – mówi agencji Newseria Biznes Odeta Moro, dziennikarka, prezes Fundacji Szczęśliwe Macierzyństwo.

    Młode Polki wśród najważniejszych dla siebie wartości znacznie częściej od mężczyzn wskazują założenie rodziny, równowagę pomiędzy życiem rodzinnym a pracą, miłość czy dobry stan zdrowia. Natomiast wartości takie jak odniesienie sukcesu finansowego albo tworzenie innowacji były znacznie częściej wybierane przez mężczyzn.

    Blisko 30 proc. badanych to kobiety, które widzą siebie w przyszłości robiącą karierę, natomiast ważne są też te aspekty rodzinne – dom i dzieci – mówi Odeta Moro.

    Raport pokazuje, że młode Polki oczekują od pracy głównie możliwości rozwoju i zdobywania nowych doświadczeń. Deklaruje tak 78 proc. – to o 21 pkt proc. więcej niż w przypadku mężczyzn. Prawie 2/3 studentek oczekuje spokojnego środowiska pracy. Kobiety w większym stopniu cenią sobie też dogodny dojazd i brak stresu związanego z wykonywaną pracą. Natomiast mężczyźni częściej wskazują możliwość szybkiego awansu (45 proc. vs 39 proc.).

    Studentki znacznie częściej niż studenci są motywowane do pracy przez korzyści niematerialne, niezwiązane bezpośrednio z pensją. Mają też niższe oczekiwania wobec wynagrodzenia – mężczyźni podają kwotę wyższą średnio o 23 proc. Z drugiej strony młode Polki lepiej od mężczyzn oceniają swój poziom umiejętności. Wśród swoich mocnych stron wskazują też większą umiejętność pracy w grupie i zdolności komunikacyjne. Studentki uważają, że lepiej radzą sobie z wyszukiwaniem i analizą informacji oraz organizacją pracy.

    Z badań wynika jednak, że zaledwie 16 proc. polskich studentek myśli o założeniu własnej działalności gospodarczej. Co ósma (12 proc.) planuje za to emigrację.

    Zdaniem dziennikarki kobiety z mniejszych miejscowości potrzebują porady, żeby rozwijać się w życiu zawodowym, zwłaszcza jeśli starają się łączyć je z życiem rodzinnym. Aby wesprzeć młode Polki i pokazać im pozytywne wzorce rozwoju w biznesie, platforma Kierunek – Kobieta Biznesu planuje wykłady na uczelniach zachęcające studentki z małych miast do robienia kariery. Zorganizowany zostanie również konkurs, który umożliwi młodym kobietom odbycie praktyk w dużych firmach z indywidualną opieką mentoringową.

    – Istnieje już wiele programów wspierających rozwój młodych kobiet, ale są one skupione w dużych miastach. Dlatego platforma Kierunek – Kobieta Biznesu przy Pracodawcach RP obrała sobie za cel wsparcie właśnie studentek z małych ośrodków akademickich. Chcemy przeprowadzić szereg wykładów, które będą prowadzone przez przedsiębiorcze kobiety właśnie po to, żeby zainspirować młode studentki do świadomego budowania swojej kariery – mówi Agnieszka Kłos, prezes Provident Polska, przewodnicząca platformy Kierunek – Kobieta Biznesu przy Pracodawcach RP.

    Młode Polki cenią sobie też szkolenia i dokształcanie, ale często mają do nich ograniczony dostęp. Studenci dwukrotnie częściej odbywają płatne staże, natomiast studentki angażują się głównie w wolontariat albo odbywają staże bezpłatne. Co piąta nie brała udziału w żadnych dodatkowych szkoleniach czy kursach.

    – Młode dziewczyny z mniejszych miejscowości narzekają przede wszystkim na to, że nie mają możliwości dokształcania się, że za mało jest spotkań, które pomogłyby im obrać właściwy kierunek zawodowy. Mam nadzieję, że my to zmienimy i damy im wędkę, bo chodzi o to, żeby ten sukces samemu sobie złowić – mówi Odeta Moro.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

    Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

    Handel

    Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

    Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

    Problemy społeczne

    Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

    Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.