Newsy

Młodzi z pomysłem na biznes - pomóc może im PARP

2012-05-23  |  06:45
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Jak pokazują badania przeprowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zdecydowana większość młodych ludzi myśli o własnym biznesie. Ale dobry pomysł to nie wszystko. Potrzeba również pieniędzy i dobrego przygotowania. Choć pieniądze na innowacje z Unii Europejskiej są coraz łatwiej dostępne, przedsiebiorców wciąż zniechęcają skomplikowane i trudne warunki, z jakimi dotacje się wiążą.

    Polska jest zagłębiem młodych przedsiębiorców. W porównaniu do innych krajów UE, młodzi Polacy znacznie częściej decydują się na własny biznes. Na promowanie i wspieranie innowacyjności przeznacza się dziś znaczące środki, zarówno w poszczególnych krajach członkowskich, jak i w całej UE. Wsparcie finansowe na każdym etapie funkcjonowania firmy staje się więc dla młodych przedsiebiorców łatwiej dostępne.

    Jedną z instytucji, z których wsparcia mogą skorzystać młodzi przedsiębiorcy jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

     - Ta oferta to programy, które finansują innowacyjne projekty. W tym okresie programowania mamy jeszcze środki na wsparcie projektów e-biznesowych - mówi prezes PARP, Bożena Lublińska-Kasprzak podczas Forum Młodych Przedsiębiorców "Młodzi Innowacyjni".

    Jednak podkreśla, że nie tylko o pomoc finansową chodzi przedsiębiorcom, którzy dopiero debiutują na rynku.

     - Przygotowujemy również i oferujemy młodym przedsiębiorcom wsparcie informacyjne, doradcze, wsparcie szkoleniowe poprzez nasze portale szkoleniowe, ale również poprzez liczne szkolenia, które organizujemy. To jest również bardzo ważne, bo nasze badania wykazują, że obok pomysłu i samej koncepcji biznesowej bardzo ważne jest przygotowanie i umiejętności prowadzenia biznesu - twierdzi Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Szczególnie uwzględniając kwestie formalne, jakie zarówno na starcie firmy, jak i w czasie jej funkcjonowania, czekają na przedsiębiorcę. Nie pomagają również twarde wymogi, jakie przed beneficjentami unijnych środków stawia Komisja Europejska.

     - Na pewno młodym przedsiębiorcom jest trudniej, bo oni nigdy wcześniej nie realizowali projektu unijnego, ale też mają bardzo małe doświadczenie w prowadzeniu biznesu w ogóle - wyjaśnia prezes PARP.

    I dodaje, że mimo początkowych trudności w realizacji projektu z unijnym wsparciem, zdobyte doświadczenia mogą być pomocne w kontaktach z polskimi urzędami.

     - Przedsiębiorcy często wykorzystują nasze kontrole, nasze sprawdzanie dokumentów. Wręcz nie rezygnują z tego, ponieważ wiedzą, że później te kontrole są pozytywnie rozpatrywane przez urzędy skarbowe - podkreśla prezes Agencji.

    Zdaniem Bożeny Lublińskiej-Kasprzak pod względem biurokracji w polskiej i unijnej rzeczywistości wiele się już zmieniło.

     - Na pewno jest tak, że wiele ograniczeń i trudności uprościliśmy. Przez ostatnie lata staraliśmy się te wszystkie programy dostosować do potrzeb przedsiębiorców, począwszy od elektronicznego systemu zbierania wniosków, skończywszy na zaliczkach i pewnych uproszczeniach w rozliczaniu projektów - wymienia Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.