Newsy

Młodzi z pomysłem na biznes - pomóc może im PARP

2012-05-23  |  06:45
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Jak pokazują badania przeprowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zdecydowana większość młodych ludzi myśli o własnym biznesie. Ale dobry pomysł to nie wszystko. Potrzeba również pieniędzy i dobrego przygotowania. Choć pieniądze na innowacje z Unii Europejskiej są coraz łatwiej dostępne, przedsiebiorców wciąż zniechęcają skomplikowane i trudne warunki, z jakimi dotacje się wiążą.

    Polska jest zagłębiem młodych przedsiębiorców. W porównaniu do innych krajów UE, młodzi Polacy znacznie częściej decydują się na własny biznes. Na promowanie i wspieranie innowacyjności przeznacza się dziś znaczące środki, zarówno w poszczególnych krajach członkowskich, jak i w całej UE. Wsparcie finansowe na każdym etapie funkcjonowania firmy staje się więc dla młodych przedsiebiorców łatwiej dostępne.

    Jedną z instytucji, z których wsparcia mogą skorzystać młodzi przedsiębiorcy jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

     - Ta oferta to programy, które finansują innowacyjne projekty. W tym okresie programowania mamy jeszcze środki na wsparcie projektów e-biznesowych - mówi prezes PARP, Bożena Lublińska-Kasprzak podczas Forum Młodych Przedsiębiorców "Młodzi Innowacyjni".

    Jednak podkreśla, że nie tylko o pomoc finansową chodzi przedsiębiorcom, którzy dopiero debiutują na rynku.

     - Przygotowujemy również i oferujemy młodym przedsiębiorcom wsparcie informacyjne, doradcze, wsparcie szkoleniowe poprzez nasze portale szkoleniowe, ale również poprzez liczne szkolenia, które organizujemy. To jest również bardzo ważne, bo nasze badania wykazują, że obok pomysłu i samej koncepcji biznesowej bardzo ważne jest przygotowanie i umiejętności prowadzenia biznesu - twierdzi Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Szczególnie uwzględniając kwestie formalne, jakie zarówno na starcie firmy, jak i w czasie jej funkcjonowania, czekają na przedsiębiorcę. Nie pomagają również twarde wymogi, jakie przed beneficjentami unijnych środków stawia Komisja Europejska.

     - Na pewno młodym przedsiębiorcom jest trudniej, bo oni nigdy wcześniej nie realizowali projektu unijnego, ale też mają bardzo małe doświadczenie w prowadzeniu biznesu w ogóle - wyjaśnia prezes PARP.

    I dodaje, że mimo początkowych trudności w realizacji projektu z unijnym wsparciem, zdobyte doświadczenia mogą być pomocne w kontaktach z polskimi urzędami.

     - Przedsiębiorcy często wykorzystują nasze kontrole, nasze sprawdzanie dokumentów. Wręcz nie rezygnują z tego, ponieważ wiedzą, że później te kontrole są pozytywnie rozpatrywane przez urzędy skarbowe - podkreśla prezes Agencji.

    Zdaniem Bożeny Lublińskiej-Kasprzak pod względem biurokracji w polskiej i unijnej rzeczywistości wiele się już zmieniło.

     - Na pewno jest tak, że wiele ograniczeń i trudności uprościliśmy. Przez ostatnie lata staraliśmy się te wszystkie programy dostosować do potrzeb przedsiębiorców, począwszy od elektronicznego systemu zbierania wniosków, skończywszy na zaliczkach i pewnych uproszczeniach w rozliczaniu projektów - wymienia Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.